Kent Nederland ook een line-up van verdachten ?

Ik zal mijn vraag even wat beter uitleggen ; in Amerikaanse films zie je weleens dat iemand in een politiebureau achter een raampje staat en dan uit een rijtje personen de dader moet aanwijzen, bestaat dit sowieso (of is dit echt een verzinsel uit Hollywoodfilms) en als dit echt bestaat kent Nederland deze methode van daderaanwijzing ook ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Ja, dit bestaat echt. Het heet officieel de Osloconfrontatie. In 1933 werden de voorschriften van deze confrontatie vastgelegd in Olso (vandaar ook de naam). In 1937 werden de voorschriften overgenomen door Nederland. De voorschriften gelden nog steeds voor Nederland:

De politie-ambtenaar die de getuige begeleidde mocht zelf niet op de hoogte zijn wie
in de rij de verdachte was
Er was slechts één confrontatie toegestaan
Verschillende getuigen moesten van elkaar gescheiden worden gehouden
De confrontatie moest plaatsvinden door een eenrichtingsspiegel.