kan een gemeente ervoor kiezen om het geld van je rijbewijs te vergoeden/financieren?

een van mijn kennissen ( met een uitkering) heeft onlangs een geldbedrag gekregen van de geemente voor het behalen van zijn rijbewijs. Dit was echter nieuw voor mij, en ik vroeg me af of zoiets bestaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
25.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit van gehoord, misschien een chauffeursopleiding gedaan met behoud van uitkering?

Het beste antwoord

Ja, een gemeente heeft enige beleidsvrijheid om regelingen te treffen voor de (absolute) minima. Bijvoorbeeld kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, subsidie op de kosten van de bibliotheek, sportverenigingen etc, en korting (tot 100%) op bepaalde leges. Als ze vinden dat het goed is voor je sociale betrokkenheid of een kans op werk kunnen ze dus ook korting geven op de kosten van het rijbewijs. Dat is vastgelegd in een verordening of beleidsplan, en voor iedereen ter inzage. Na vaststelling is het dus ook geen gunst meer, maar een recht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Had de vraag niet goed gelezen, maar ja, hetzelfde geldt ook voor het nemen van rijlessen.
teusvh
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gemeente mag enkel het volgen van een dergelijke cursus vergoeden als de uitkeringsgerechtigde een daadwerkelijke kans op een baan heeft.

Andere antwoorden (2)

In zekere zin: ja. Ik heb ook geld "gekregen" om mijn rijbewijs te halen in mijn starterstraject (zelfstandig ondernemer), maar dat bedrag is als lening verschaft en betaal ik maandelijks weer terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gemeente mag enkel een cursus aanbieden aan personen die een bijstandsuitkering genieten en door de cursus het verkrijgen van arbeid ontstaat.

Dus ja een gemeente mag dat maar doet dit alleen als de betrokkenen een baan kan krijgen als chauffeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Dat een gemeente dat alleen mag is omdat ze dat zelf zo in hun beleid hebben opgenomen. Als ze voldoende geld in kas hebben EN een ruimhartig sociaal beleid willen voeren kunnen ze iedere uitkeringsgerechtigde zijn/haar rijlessen vergoeden. Er is geen wettelijke regeling die dat verbiedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, dat mag niet. Als een gemeente die uitkering willekeurig verstrekt worden ze door de regering op de vingers getikt en dienen ze dat geld terug te storten in de staatskas.