Geldt een wegsleepregeling op particulier terrein?

Ik parkeerde even op het terrein van macd's. Daar stond: alleen parkeren voor klanten van macdonalds. Terecht, neem ik aan, want eigen terrein. Maar er stond ook: wegsleepregeling van kracht. Er was geen slagboom, dus het terrein was min of meer openbaar, behalve de bordjes. Maar mogen ze me dan zo maar laten wegslepen? En wie betaald dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat betaal je dan natuurlijk zelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wordt natuurlijk wel gesuggereerd, maar is dat juridisch houdbaar?

Het beste antwoord

Juridisch rammelt het van alle kanten,

Te beginnen met de opmerking:

alleen voor klanten

Als ik dus een milkshake ga halen ben ik klant en mag er de auto parkeren, dat ik daarna in de stad boodschappen ga doen maakt niet dat ik geen klant ben.

Als het een terrein is wat niet afgesloten kan worden met een hekwerk en wordt het hekwerk niet dagelijks afgesloten buiten de openingstijden is het gewoon een openbare weg en heeft mcDonalds al helemaal geen rechten betreffende het al dan niet laten parkeren.

Als het laatste van toepassing is (openbare weg) moet mcdonalds er zelfs voor zorg dragen dat de auto onbeschadigd terug gebracht wordt na het afslepen en zijn de kosten voor mcdonalds.

Echter rond de meeste mcdonalds staat een afsluitbaar hekwerk dat afgesloten wordt buiten openingstijd met als gevolg dat het prive terrein wordt en mcDonalds het recht heeft om regels te stellen omtrent het parkeren, overtreed men die regels heeft mcdonalds het recht het voertuig af te slepen en zijn de kosten voor de parkeerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, ik zal de volgende keer kijken of het afsluitbaar is, maar zoals ik het voor me zie is het dat niet.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
dus als ik geen hek plaats op m'n oprit dan wordt deze openbare weg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie artikel 461 WVSr

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag want zover ik weet heeft elke Mac een duidelijke markering van wat het terrein is, dit is ongeacht of er een slagboom staat, de kosten worden zover bekend op de eigenaar vsn de auto verhaalt.