ik heb in belgie voor iemand 3500 euro borg betaald voor invrijheidstelling. krijg ik deze borg terug ?

er is nog geen veroordeling,de borg zou zijn gesteld in verband met onderzoek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (1)

Borg is een soort 'statiegeld'. Als je de verdachte weer netjes inlevert (i.e. als hij op het proces verschijnt en niet de beentjes neemt) krijg je je borg terug. Is-ie foetsie, dan geldt dat ook voor je geld.

Het idee achter borg betalen, garant staan voor iemand , is dat deze persoon niet zal vluchten als iemand (veel) geld heeft betaald om hem uit de gevangenis te houden tot zijn proces. Je moet iemand dus wel HEEL erg goed kunnen vertrouwen wil je borg voor hem kunnen staan.

Borg betalen is NIET hetzelfde als iemand vrijkopen ; het proces moet nog wel worden afgewacht en de straf eventueel uitgezeten. Als dat niet gebeurt, ben je je geld gewoon kwijt.