Als het verplicht zou zijn je stoep sneeuwvrij te maken... wiens verantwoordelijkheid is het dan bij een flatgebouw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

de sneeuw wegruimen is eigenlijk de verantwoordelijkheide van de gelijkvloers.. net zoals zij ook de voortuin moeten onderhouden.. maar meestal gebeurt dit in overleg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er is geen verplichting, in 1986 is besloten door de rechtbank dat de overheid (landelijk of lokaal) zijn bevolking niet kan dwingen de straat schoon te houden. Dit zou namelijk betekenen dat de overheid zich schuldig maakt aan slavernij .

Toegevoegd na 1 minuut:
Het schoon houden v/d openbare weg is dan ook een overheid taak.

Toegevoegd na 18 uur:
Betreft hier artikel 4, zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat was de vraag niet. Het was een 'als' vraag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand dus, buiten de overheid. Lijkt mij duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt je duidelijk... HET IS DUIDELIJ!!! +1 En terecht het is niet mijn straat... Niet mijn verantwoordelijkheid... Laat de overheid het maar lekker doen... In België moet het trouwens nog wel er zijn al 175 boetes uitgedeeld in Antwerpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel heel blij dat deze vorm van 'slavernij' in Duitsland nog wel bestaat, want iedereen kan hier overal probleemloos over de stoepen lopen. Heerlijk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in duitsland is het verboden daar het een Europeese wet betreft. Maar goed... Daarnaast, de verantwoordelijkheid ligt bij de gemeente, niet de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verboden of niet, het is wel volslagen gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gemeente is ook overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast de vraag niet wat sociaal verantwoord is, maar wie er wat moet doen. Dat is duidelijk de overheid en niet de burger. Overigens maak ik mijn stoep gewoon schoon maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen precies... De weg van de deur naar auto is bij ons ook mooi schoon... Met me gladden leren schoenen ook wel verstandig.. ;-)
Bij elk flatgebouw is er iemand die zorgt voor het afval enz en schoonmaak van de trappen enz. Dus ik denk dan dat diegene daar verantwoordelijk kan zijn. Dus hij/zij ook de stoep schoonmaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat is alleen bij de duurdere flats hoor babyfaced.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, hier is daar niemand voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet? Ik vindt dat een huismeester verplicht dient te worden.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik niet, want dat zie je terug in de huur :s
Dit zal in overleg moeten gebeuren,door de mensen die het nog kunnen.
Bij ons in de buurt staat een flat waar de oudere mensen die nog goed ter been zijn dit met zijn allen een beetje bijhouden.
Ze hebben er nog plezier in ook,en tevens een leuke dagbesteding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het al eens eerder aangegeven, maar bij ons heeft de huismeester alle uitgangen van ons appartementencomplex, en dat zijn er zes, schoon gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je de luxe van een huismeester... die hebben wij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar betalen we dan ook voor ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag me wel eens af waarom wij servicekosten betalen hahaha, maar goed, het is geen kapitaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij krijgen er voor; twee keer per week ophaal vuil, binnenshuis en elke week schoonmaak op elke verdieping, schoonmaak vd brievenbussen, ingangen en liften.
En tot slot worden de buitenplanten per seizoen vervangen en bijgehouden.
EN...sneeuwvrije paden gemaakt :)
Wellicht oneerlijk of niet, maar ik denk gewoon ieder voor zijn eigen deur. En als er dan anderen meeprofiteren... Tja dan is dat maar zo, want zo is er anders wel heel veel oneerlijk. Want je tuintje houd je toch ook bij als je dat hebt? Daar genieten ze dan ook van, maar ze helpen je daar ook niet mee.

Ik heb hier voor 11 huizen langs al meermaals de galerij (open galerij) schoongemaakt en ijs eraf geschept. Hier wonen ook ouderen, maar ook jongelui die niks doen. Toch doe ik het, simpelweg omdat het maar een half uurtje werk is en ik er zelf profijt van heb. En de ouwetjes zijn erg dankbaar!

Want als je het zelf niet doet heb je er ook zelf weer last van. In dit geval dus niet naar anderen kijken, want er zijn ook altijd wel mensen die je er dankbaar voor zijn en daar doe je het ook voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een flatgebouw heb je twee mogelijkheden. Of het zijn koopflats, dan is de vereniging van eigenaren (alle eigenaren tezamen) verantwoordelijk voor het schoonhouden van de algemene ruimten en zou het schoonvegen van het stoepje dus in het schoonmaak/onderhoudsprogramma opgenomen moeten worden.

Als de flat uit huurwoningen bestaat dan wordt er een servicebedrag betaalt voor de schoonmaak en onderhoud. Dan zou het vegen van het stoepje bij de huismeester of zo horen. Maar ja als je die niet hebt, dan zal je denk ik toch een roulatieschema of zo moeten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar de 2 minnetjes vandaan komen, want volgens mij klopt je antwoord helemaal eefst. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor het plusje fynnya, ach minnen is ook een hobby voor sommigen ;)
als het zo zou zijn is de gemeente of de flat stichter er verantwoordelijk voor.