Wanneer moet je naar een gedragscursus verkeer?

De politie veroordeelt "asomobilisten" vaak tot het volgen van een gedragscursus. Dat wordt gedaan voor bumperkleven, snijden, of door rood rijden.

Hoe bepaalt de politie wie wel en wie niet naar zo'n cursus moet?

Stel dat ik, normaal heel braaf, één keer door onoplettendheid door rood rijd, of iemand onbedoeld snijd, en een agent ziet dat - moet ik dan ook naar zo'n cursus?

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.nu.nl/binnenland/2159644/ruim-1100-asomobilisten-verkeersles.html

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

De Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) is in principe bedoeld voor bestuurders die tijdens één rit herhaaldelijk ongewenst rijgedrag hebben vertoond. Dus in principe is het niet de intentie om je naar zo'n cursus te sturen als je één keer door rood rijdt. Hoewel het er misschien nog wel vanaf hangt op wat voor plek dat is en hoe gevaarlijk het is.

- Het gaat om een beginnende en/of ervaren bestuurder
- Er is bewijslast via proces-verbaal en/of beeldmateriaal
- Er is sprake geweest van bewust gevaarzettend rijgedrag (o.a. rakelings passeren, klem rijden, afsnijden)
- Er is sprake geweest van gebrek aan risico-inzicht (o.a. onvoldoende anticiperen, niet adequaat reageren, niet tijdig onderkennen van bijv. het weer of de gevolgen van handheld bellen, gevaarlijk inhalen, met te hoge snelheid naderen van onoverzichtelijke situatie), te korte en onveilige volgafstand, geen oog voor belangen medeweggebruikers
- Er is sprake geweest van incorrect samenspel met andere verkeersdeelnemers (o.a. snelheidsovertredingen, onnodig remmen, snijden, kleven, onjuist invoegen)
- Er is sprake geweest van gedrag in strijd met verkeersregels en –tekens (o.a. spookrijden, onnodig links rijden, inhalen bij verbod, geen voorrang verlenen bij gebod, verkeerd of geen richting aangeven, verkeerd gebruik van lichten en (geluids)signalen, op de vluchtstrook rijden, negeren van rood licht, 50 km te hard binnen bebouwde kom, 31 km te hard bij wegwerkzaamheden binnen de bebouwde kom)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij asociaal rijgedrag,meerdere overtredingen binnen een bepaald tijdsbestek.
Als je door rood rijd is er niks aan de hand krijg je gewoon een bekeuring voor.
Maar door rood,daarna geen richting aangeven,kleven e.d binnen een paar minuten,en ze pakken je daarop dan heb je kans dat je naar zo,n cursus moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar zo'n cursus gestuurd wordt dan heb je het herhaaldelijk heel bont gemaakt.
Door een fors aantal gevaarlijke overtredingen waarbij ook het overige verkeer in gevaar kan komen, te maken.

Het één keer door het rood rijden is nog niet erg genoeg om de cursus te volgen dan moet je echt wat meer uitspoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen iedereen die zich niet aan de verkeerswet houdt. Gedrag is meetbaar aan de regels die zijn gesteld. ga je die regels breken is je gedrag niet comfort de wens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen waarvan ik weet dat ie zich altijd aan de verkeerswet houdt.
Wist je bijv. dat je, als je op de stoep loopt met 0,2 promille alhocol in je bloed, je in feite strafbaar bent? Want je bent dan verkeersdeelnemer.
Alleen is er geen agent die dat controleert.
In algemene zin dwingt de politie je daartoe wanneer je een potentieel gevaar op de weg bent EN men de hoop heeft dat dat nog kan veranderen.
Een keer door rood rijden, zeker bij een rustig kruispunt of wannneer het glad is en je dan in een slip(!) ergens midden op het kruispunt zou belanden, is weliswaar strafbaar maar je kwalificeert jezelf daarmee niet meteen als verkeershufter.
Het overkomt de beste wel eens dat hij iemand snijdt, dat komt ook voor dat de in te halen persoon zelf gas gaat bijgeven en je dat niet in de gaten hebt.
Dal lijkt het of je snijdt, in wezen is dan de ingehaalde persoon associaal bezig.
Je gebruikt zelf de term "NORMAAL HEEL BRAAF"
De politie houdt je verkeersovertredingen bij.
Als daar niets staat, heb je gewoon je dag eens niet.
Ook hele brave mensen, tot welke categorie ik ook schijn te behoren, maken soms een flinke fout.
Maak je dus geen zorgen, volgens mij ben je serieus bezig, anders had je ook deze vraag niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bepaalt de politie dat niet, maar een rechter: dit n.a.v. een aanhouding door de politie.