wanneer je de status invalide in belgie hebt, mag je dan in het buitenland wonen en toch je uitkering behouden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Europa.eu meldt het volgende hierover:
Als migrerende werknemer (in loondienst of als zelfstandige) bent u, met uw gezinsleden, gedekt door het socialezekerheidsstelsel van het land waar u naartoe bent verhuisd.
De wetgeving van dat land bepaalt uw uitkeringen bij ziekte, ouderschap, pensioen, beroepsongevallen en -ziekten, overlijden, werkloosheid en vroegtijdig pensioen, en uw gezinstoelagen.
Algemene problemen als gevolg van verschillen in de uitkeringsstelsels
Het uitkeringsstelsel in het land waar u naar toe gaat, is waarschijnlijk anders dan wat u gewend bent.
Misverstanden kunnen ernstige gevolgen hebben. Controleer dus voordat u vertrekt uw rechten op uitkeringen in het land waar u naar toe gaat.
Kwalificatieperioden
In veel landen kan uw recht op een uitkering afhankelijk zijn van uw eerdere bijdragen.
Het land waar u uw uitkering aanvraagt, is verplicht om rekening te houden met alle perioden waarin u hebt gewerkt of premies hebt betaald in andere EU-landen, alsof deze perioden onder hun eigen wetgeving zouden vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een nederlandse WAO uitkering of via België? Een Europa, 27 verschillende talen en honderden verschillende regels. Ik geloof wel dat ik op dit moment met een WAO uitkering beter af zou zijn België.
Ik zou maar heel goed informeren als ik jou was. Op Facebook is (nog) pagina van de wereldomroep voor expats. Daar vind je mensen uit Nederland verspreid over de hele wereld. Er is niet veel actie meer daar geloof ik maar mensen kunnen je daar nog steeds genoeg vertelen m.b.t het land dat je in gedachten hebt en de gevolgen voor je uitkering.