Is de titel "dokter" beschermd als het voor een website wordt gebruikt?

Mag je b.v. een website hebben met als titel "dokter anorexia" ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

De titel "arts" is beschermd.
Het woordje "dokter" is niet als zodanig beschermd.
Kijk maar naar het spel Dokter Bibber.
Maar.......niemand zal aannemen dat dat iets met een echte dokter te maken heeft.

Maar als iemand zich dokter noemt, dan impliceert dat
wel dat diegene zich uitgeeft als arts.
En dat mag niet.
ALs je dus een website hebt met de titel "dokter anorexia" ,
dan laat je de mensen denken dat je een arts bent
die gespecialiseerd is in anorexia-zaken.

Er is bijvoorbeeld ook een website die heet
http://www.dokter.nl/
En ook daar weet je als leek niet, of wat daar geschreven is, ook echt door artsen geschreven is.
Er staat dan ook een duidelijke disclaimer op die site.

Het is dus een grensgeval.
Je moet, als je zo'n website zou beginnen, dus beginnen met heel goed duidelijk te maken dat je geen arts bent
en dat je ook geen informatie van artsen weergeeft.

Nog een voorbeeld:
Er zijn nogal wat personen die zichzelf Chinese arts of natuurarts noemen, of zich door patiënten laten aanspreken met dokter zonder in het BIG-register als arts te zijn ingeschreven. Volgens mij doet de instantie die daar over gaat (de Inspectie voor de Gezondheidszorg) daar niets aan, hoewel ze zonder tussenkomst van de rechter een boete van 6700 euro kan opleggen (zie wet BIG artikel 100).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, mag gewoon.
Het is geen product of merknaam waar rechten op liggen.