Mag je bij een ernstig verkeersongeluk, alle medische hulp weigeren?

Stel je krijgt een ernstig verkeersongeval waarbij je zichtbaar of onzichtbaar letsel hebt opgelopen. Bij aankomst van de hulpdiensten weiger je alle hulp. Ondanks dit wellicht noodzakelijk is. Het gaat er niet om of dit moreel verwerpelijk is. Doch in hoeverre je recht op hulpweigering gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

Artikel 450 lid 1 uit de Wet op Geneeskundige BehandelOvereenkomst (WGBO): "Voor verrichtingen ter uitvoering van een behandelingsovereenkomst is de
toestemming van de patiënt vereist."

Het is wel zo dat een medicus een (levensreddende) behandeling mag starten zonder toestemming van de patient; vanuit zijn Eed/Belofte (bv bij verminderd reageren op aanspreken etc). Als er twijfel is over inschattingsvermogen van de patient kan er, afhankelijk van de ernst van de situatie, een In Bewaring Stelling (IBS) worden aangevraagd. Daaruit kan een gedwongen behandeling (of opname) worden gestart. Gezien de noodzakelijke toestemming van de (loco)burgemeester in zo'n situatie geldt dit niet voor hoge nood. In (heel) hoge nood, met name in een ziekenhuis, zal bij weigering toch met levensreddende behandeling worden gestart leert de ervaring. Als de patient of familie een eerdere overeenkomst hadden (bv een niet-reamineren beleid in een ziekenhuis) geldt dit natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet verplicht je te laten behandelen, als je het echt niet wilt zullen hulpverleners afstand moeten doen.

Ik ken toevallig iemand die met de fiets aangereden was en een tijdje bewusteloos was totdat ze wakker werd en er een ambulance broeder voor haar stond, ze weigerde echter mee te gaan naar het ziekenhuis, de artsen ter plekke adviseerde haar bij de aangegeven symptomen (in dit geval van een hersenschudding) het verstandig was zich te melden bij het ziekenhuis.
Het bleek toch een hersenschudding te zijn en is dus later nog naar het ziekenhuis moeten gaan.

Ik zou overigens altijd met de ambulance meegaan als er iets gebeurt is, nooit verstandig om eigen dokter te spelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn broertje was gevallen met de scooter hij wou geen nekkraag dus besloten ze voor alles of niets en is de ambu onverrichte zake vertrokken. Dus ja je mag weigeren.