Is een aandelen overdracht vastgelegd bij een notaris die is gepasseerd in 1994 nog geldig na de laatst overledenen ouder naar twaalf jaar?

Vader heeft in 1994 via een notariële akte zijn aandelen onderbepaalde voorwaarden overgedaan aan zijn jongste zoon. Ouders leefde nog beide. Moeder was tegen deze actie. Jongste zoon beloofde deze aandelen niet te accepteren i.v.m. de bezwaren van de moeder. Vader sterft in 2003. De hele erfenis gaat hierdoor naar moeder de langstlevende. Moeder sterft in 2006. Na het sterven van moeder besluit de jongste zoon naar 12 jaar aanspraak te maken op de aandelen van vader zodat dit niet verdeelt gaat worden met de andere erfgenamen. Bij de acceptatie waren voorwaarden gestelt. Na het overlijden 12 jaar naar data is er een bedrag voldaan. Maar aan de andere voorwaarden is tot op heden nog niet voldaan. Dit nu 18 jaar geleden. Kunnen deze aandelen nog door de jongste zoon worden geaccepteerd na 12 en 18 jaar?
Groeten,
Lia

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is voor mij onduidelijk hoe een en ander is geregeld. Om een eenduidig antwoord te geven zou eigenlijk de gepasseerde akte moeten worden doorgenomen. Bovendien spelen nog andere zaken. Laat ik beginnen met de akte. wanneer een leveringsakte is gepasseerd zijn de aandelen overgegaan naar de jongste zoon en stonden deze al op zijn naam. Deze actie zou kunnen worden vernietigd wanneer uw moeder met uw vader was getrouwd en voor deze rechtshandeling goedkeuring moest geven en dit niet heeft gedaan. Je spreekt ook van voorwaarden waaraan niet is voldaan, zijn dit opschortende of ontbindende voorwaarden? De aanspraak kan ook verjaard zijn. Er is eigenlijk teveel onduidelijk om hierop een eenduidig en zinnig antwoord te geven. Het beste is dus, zoals hierboven is gezegd, even contact op te nemen met de notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zul je met de notaris op moeten nemen. Als moeder indertijd gewoon persoonlijke bezwaren had, en inmiddels ook overleden is, gelden de bezwaren natuurlijk niet meer als ze niet notarieel zijn vastgelegd.
De executeur danwel notaris zal dit voor je moeten uitzoeken.