Kan ik een aankoop ongedaan maken waarbij ik al een aanzienlijke aanbetaling heb gedaan?

Ik heb een paar rijlaarzen op maat besteld. De aanbetaling was 300 euro, dit is om te voorkomen dat de zaak met een paar onverkoopbare laarzen blijft zitten.
Normaal is de levertijd 6 weken. (dit is me ook verteld bij deze zaak)
Deze 6 weken zijn voorbij.
Gister heb ik gebeld en de eigenaar "zou misschien wel bellen met de leverancier".
Ik heb niks van hem terug gehoord en vandaag vanaf 10 uur geprobeerd te bellen. Maar krijg steeds een bandje.

Kan ik de aankoop nu ongedaan maken, omdat de levertijd overschreden wordt? Hoe moe tik dit aanpakken, zodat ik mijn 300 euro weer terug krijg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook.
Ik heb inmiddels de verkoper aan de lijn gehad.
Deze vertelde me, dat de laarzen nu gemaakt worden (???) en volgende week geleverd. Ik heb hem gezegd, dat hij wat mij betreft de koop mag ontbinden.
De laarzen zouden gister geleverd moeten worden, niet gemaakt Hij zou er nu wel achteraan gaan.
Hij heeft me wel toegezegd, dat ik mijn aanbetaling terugkrijg, als het niet in orde komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jij eerder had moeten bellen en niet pas na de leverdatum. Je mag dan niet zomaar zeggen dat je de koop wil ontbinden. Ik vraag me af hoe hard die datum was. Ik geloof er niets van dat de verkoper zes weken geleden 7 nov op papier heeft gezet maar gewoon heeft gezegd dat het ongeveer 6 wk duurt. Hoe langer die termijn hoe vager. Als je drie maanden moet wachten op een bankstel mag je echt niet annuleren als het een weekje later wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, Ik vind dat een verkoper zich ook wel een beetje mag inzetten voor laarzen van 545 euro... Maar daarbij: verkoper heeft gebeld met de leverancier en mijn laarzen bijken op dit moment nog niet eens gemaakt.
Op leverdatum moeten ze dus nog gemaakt worden...
Ook een mondelinge afspraak is een afspraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was het nu een echte leverdatum of heb je gehoord dat het ongeveer zes weken gaat duren? Ik vind het zo onzinnig om over een paar dagen te gaan zeuren en je geld terug te willen van een eerlijke ondernemer in deze moeilijke tijd. Je hebt gewoon spijt van je aankoop en je wilt er vanaf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een leverdatum, na 6 weken.
Dat is mij gezegd, en ook de verkoper. Als je een levertijd hebt van 6 weken en de laarzen moeten nog gemaakt worden, dan duurt het niet " een paar dagen". Of wel dan? Ik snap niet hoe je erbij komt, dat ik spijt heb van mijn aankoop. Als ik deze laarzen niet koop, koop ik ergens anders eenzelfde soort laarzen. (ik heb dat nu eenmaal nodig bij het paardrijden) Ik heb wel de pest aan, als mensen niet leveren wat ze beloven! Er zijn 2 kanten bij een koop: ik betaal, maar dan moet de ander leveren. Ik wil nog wat toevoegen voor je, omdat je een beetje vreemd beeld hebt van me geloof ik: Op de dag dat ik die laarzen liet aanmeten, waren de nederlandse vertegenwoordigers van dat merk in de winkel.
De winkel ging nl voor het eerst dat merk laarzen verkopen.
Ik had dus geluk, dat de "echte" vertegenwoordigers aanwezig waren.
Deze 2 vertegenwoordigers hebben de leverdatum gesteld.
Zowel tegen mij, als tegen de verkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS als bij een bankstel 3 maanden levertijd is, en het wordt 6 maanden, volgens mij mag je dan best zeggen dat je er van af ziet.
Zulke slechte service zegt nl. ook wat over de garantie die je erop krijgt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het nu nog zes weken gaat duren heb je een punt met je voorbeeld van het bankstel maar als de laarzen nu gemaakt worden duurt het echt geen zes weken meer. Je moet niet op de dag na zes weken boos worden en je geld terug eisen. Ik vind echt niet dat dat je dat kunt maken. Als je nu een trouwjurk had besteld en had doorgegeven dat je op 7 nov ging trouwen heb je OOK een punt maar kom op zeg, een paar laarzen met een paar dagen langer wachten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat nu nog maar een paar dagen duren? (dat denk ik dus niet)
Waarom is die levertijd van 6 weken dan? En als het echt maar een paar daagjes werk is, waarom wordt er dan niet gezorgd dat het in die 6 weken klaar is? Dit is mijn 5e paar laarzen en ik heb dit echt nog nooit meegemaakt hoor. Altijd " levertijd 6 weken" en dan wordt ik na 4-5 weken al gebeld dat ze er zijn. De verkoper gaat dit probleem met alle volgende klanten ook krijgen. Ik vind het echt heel slecht van de leverancier.
Hij had ook kunnen bellen, dat de plenning anders is geworden of zo. Ik ben het ook echt niet met je eens!
Dit is een heel groot merk, met een grote europese afzet.
Als je dan 6 weken levertijd stelt, dan kom je die ook gewoon na. Vooral, als het (zoals jij zegt) maar een paar daagjes duurt om de laarzen te maken. Dit is niet een zielig klein onderneminkje in moeilijke tijden. Er wordt immers ook van mij verwacht, dat ik een grote aanbetaling doe. Ga ik ook niet over lopen morren. Omdat dat gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat jij niet de enige bent die laarzen op maat besteld hebben ze een levertijd. Wie het eerst besteld is het eerst aan de beurt maar als er al voor 4/5 weken mensen besteld hebben duurt het wat langer. Waarom heb je niet na die 4/5 wk gebeld of ze al wat weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder kunnen ze jou niet verplichten om een zo'n grote aanbetaling te doen! Dat mag helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een beetje raar, nutteloos, om een week voor de leverdatum te vragen of het volgende week geleverd gaat worden.
Dat weten ze dan niet, neem ik aan. En die aanbetaling, ik moet uiteindelijk toch het volle bedrag betalen. Dus ik vind dat normaal niet een probleem. Ik ga er (ook dom) normaal van uit dat je wederzijds een beetje op mekaar moet kunnen bouwen, met zulke aankopen.
Maar dat ga ik nu inderdaad nooit meer doen. Ik ga nu weer bellen. (verkoper is erg slecht bereikbaar)
Ik hoop, dat ik er op een gewone manier uit kan komen hoor.
Maar ik ga niet NOG 3 weken wachten op laarzen.
Dan bestel ik wel andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de kleine ondernemer bedoelde ik natuurlijk de verkoper. Niet de fabriek. Als jij de laarzen niet meer neemt benadeel je de verkoper, niet de fabriek, want de verkoper moet afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder: natuurlijk hoef je niet nog 3 wk te wachten. Je belt de verkoper, je zegt dat je het niet netjes vindt dat ze zich niet aan de leverdatum hebben gehouden en dat je de laarzen nu uiterlijk volgende week vrijdag wil hebben omdat je anders van de koop afziet. Dat recht heb je wel maar je moet ze wel eerst waarschuwen. Je mag niet 1 dag na die zes weken van de koop afzien zonder dat je dat van tevoren duidelijk had gemaakt want dan kunnen zij besluiten om jou die laarzen NIET te verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Pelle, ik was ook niet van plan, om meteen 1 dag na die 6 weken de boel te annuleren. Maar omdat ik ook nog eens geen contact kreeg met de verkoper, raakte ik wel echt geirriteerd. En ik had ook geen 2 weken meer gewacht, dat was denk ik mijn goed recht.
Mijn idee was eigenlijk precies wat jij hier schrijft: waarschuwen, dat ik ze snel wil hebben en dat ik anders van de koop af wil zien. Ik heb net de verkoper aan de lijn gehad.
Hij heeft zelf een koerier naar Duitsland gestuurd om de laarzen te gaan halen. De fabrikant had ze blijkbaar wel klaar, maar ging ze niet opsturen (???). Je hebt denk ik helemaal gelijk, dat de verkoper de dupe was geworden. En niet die fabrikant.
Ik koop dit merk in ieder geval nooit meer.
Er zijn wel 3 of 4 goede merken in de omloop. Nu maar hopen, dat het wel fijne laarzen zijn! haha.
Wat een gedoe.

Het beste antwoord

Dit is afhankelijk van wat in de algemene voorwaarden staat en hoe "hard" deze zes weken zijn. Ik zou hem in elk geval in gebreke stellen en sommeren binnen enkele dagen over te gaan tot levering, bij gebreke waarvan je voor alsdan de overeenkomst ontbindt wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming en vervolgens je EUR 300,-- terugvordert inclusief wettelijke rente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet die ingebrekestelling schriftelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel zo handig voor eventueel bewijs, maar als schriftelijk geldt ook e-mail.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat dat handig is voor als het zover komt, maar is het (schriftelijke) wettelijk geboden of staat de vorm vrij.
Ik weet dat het misschien een overbodige formele vraag is, maar ik vraag het me voor de exactheid even af
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ex art. 6:82 lid 1 bw is dat een wettelijk vereiste ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!

Andere antwoorden (1)

Hoe onterecht ook: Als jij niet van tevoren hebt afgesproken dat die zes weken een harde eis zijn heb je weinig kans dat je de koop kunt ontbinden.