Mag je een voorwerp ter waarde van 100.000 euro door de douane meenemen?

Ik zag laatst toevallig een documentaire over douane beveiliging in Australie, en toen was er een student die zo'n 12.000 dollar aan contanten in zijn zak had en dit niet had aangegeven. De norm was daar dat je contant geld ter waarde van 10.000 dollar of meer diende aan te geven (ik weet niet of dit om belastingtechnische redenen was ofzo). Nu weet ik niet waar die grens in Nederland/Europa ligt, maar stel nu dat je een (kunst) voorwerp in je rugzak hebt waarvan is vastgesteld dat de waarde in ieder geval 100.000 euro is? Kan je dat zonder problemen door de douane meenemen? Zelfs als ze weten wat de waarde is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Binnen de EU mag dat, op enkele uitzonderingen na, bij een bedrag hoger dan € 10.000 in liquide middelen.

Buiten de EU is het niet toegestaan. Zie bron 3.