Mag een minderjarige (13) een V.O.G. aanvragen? En tevens een juridisch dossier inzien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Nee op vraag 1. Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat iemands gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. De persoon krijgt een VOG als hij of zij geen strafbaar feit heeft gepleegd dat relevant is voor de betreffende functie.

Een dertienjarige mág nog geen functie in de samenleving vervullen.

Ja op vraag 2. Als een kind bij een juridische dienstverlener een dossier zou hebben en dat wenst in te zien, dan kan dat als het kind minimaal twaalf jaar oud is schriftelijk verzocht worden bij die dienstverlener.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dan lees ik op bijvoorbeeld http://www.svwt.nl/lid-worden/: Jeugd onder de 16 jaar is gevrijwaard van een V.O.G., maar dient ten alle tijden begeleid te worden door een ouder of voogd. Jeugd onder de 18 jaar kan met toestemming en ondertekening van de ouders of verzorgers lid worden.
Amadea
11 jaar geleden
Ben jij dan op je veertiende al vader geworden, Divano?