Zijn er voorrangsregels m.b.t. verkeer in het bos?

Dus als wandelaars/mountainbikers/paard met ruiter elkaars pad kruisen in het bos, zijn er dan verkeersregels of ongeschreven fatsoensregels m.b.t. voorrang?
Bijvoorbeeld: Ik wandel vaak in een bos, waar veel wandelpaden samenvallen met het parcours voor mountainbikers.. maar wie heeft er dan voorrang?
(ik ga natuurlijk wel aan de kant, áls ik ze aan zie komen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Het beste antwoord

Als eerste dienen we dan naar het WVW 1994 te kijken om te zien wat een weg is:

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1

1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Dit betekent dat een pad in het bos ook gewoon een weg, ze zijn namelijk opengesteld voor voetgangers, fietsers en ruiters, en dient men in het RVV 1990 gaan kijken omtrent voorrang verlenen:

Als eerste moet dan gekeken worden wat bestuurders zijn en wie niet:

Hoofdstuk I. Begripsbepalingen
Artikel 1

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;

Hoofdstuk II. Verkeersregels

§ 5. Verlenen van voorrang
Artikel 15

1.Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

2.Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:

a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;

b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.

Dit betekent dus dat u als voetganger de bestuurder van het paard en de fiets (mountainbiker) voorrang moet verlenen, deze twee dienen de voorrang onderling te regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, het is gewoon een onverharde weg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook gewoon buiten het pad lopen in een bos en dan klopt jouw antwoord niet meer. Verder denk ik dat mountainbikers ook niet altijd de paden volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle lees eerst de vraag: "Dus als wandelaars/mountainbikers/paard met ruiter elkaars pad kruisen in het bos, " En: " waar veel wandelpaden samenvallen met het parcours voor mountainbikers.. maar wie heeft er dan voorrang?" Kunnen we er toch wel van uit gaan dat ze zich voortbewegen op gebaande paden. Kan ook nog iets bedenken om verwarring te stichten: Als een voetganger uit een boom valt en er komt een fietser van rechts in het bos en een paard uit het konijnenhol wie heeft er dan voorrang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik! want ik ben 'n beer... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ theodbn Hoe zit het als ik op een gecombineerd voetpad/mountainbike parcours loop, en de mountainbiker komt "van achteren".. wordt ik dan geacht om in de gaten te houden of er een mountainbiker aankomt en op tijd aan de kant te gaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook hier in gelden de normale gedragsregels. Als voetganger dient u uw pad zodanig te kiezen dat u geen onnodige hinder veroorzaakt, u dient dus enigszins aan de zijde van het pad moeten lopen, echter mag u wel met meerdere naast elkaar lopen maar dient u toch een doorgang voor het overige verkeer vrij te laten. He is dus niet noodzakelijk om telkens over de schouder te kijken of er ooit is een andere weggebruiker komt die sneller is. Ook de fietser (mountainbiker) heeft de verplichting rekening te houden met het overige verkeer en zonodig de snelheid aan te passen. Overigens bestaat zoiets als een mountainbike parcour niet voor de wet en is dat gewoon een fietspad als er het bord fietspad (G11) geplaatst is, zijn er geen borden geplaatst die omschreven zijn in het RVV is het gewoon een weg.

Andere antwoorden (5)

Mountainbikers worden eigenlijk geacht voorrang te geven:

Ad 2 Geef wandelaars en paardrijders voorrang
Voor gedisciplineerde mountainbikers is het verlenen van voorrang aan wandelaars en paardrijders een vanzelfsprekende gedragsregel. Deze gedragsregel geldt
bijvoorbeeld ook in Schotland en de Verenigde Staten, waar ze speciale borden hebben ontwikkeld (‘IMBA triangle’). Deze borden zijn eenvoudig te interpreteren en te herkennen en ook prima geschikt voor gebruik onder Nederlandse omstandigheden.
In de praktijk worden ‘normale’ toegangsborden met tekst namelijk maar beperkt gelezen door bosbezoekers.
Maar als wandelaar waag ik mijn leven niet en houd ruim voor het kruispunt mijn pas even in. Ik hoef geen botsing meer ruiters of fietsers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in het bos gelden de gewone verkeersregels. Antwoord klopt dus in het geheel niet.
Er zijn geen regels voor plaatsen die geen (openbare) weg zijn. Dit soort paden heeft meestal geen status voor zover ik weet. (Een gecombineerd fiets/wandelpad bestaat helemaal niet voor de wet.)

Het is op dat soort paden een kwestie van geven en nemen.

Het is niet meer dan redelijk dat je als wandelaar ruimte geeft waar mogelijk (het zou onzinnig zijn als iedereen achter de langzaamste gebruiker moet blijven hangen), maar daartegenover staat de plicht voor de snelle fietser om verrekte goed uit zijn doppen te kijken en ongelukken te voorkomen.

Ik heb geen idee hoe in voorkomende gevallen eventuele schade/verantwoordelijkheid officieel geregeld zal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft een ruiter is het die niet toegestaan om een weg te gebruiken die alleen voor voetgangers bestemd is, ook al loopt hij/zij naast het paard. Voet- en fietspaden zijn namelijk zogenaamde uitzonderlijke wegen die alleen voor bijzondere verkeersdeelnemers bedoeld zijn.
De voorschriften hoe in bos en buitengebied te gedragen kunnen per natuurgebied verschillen. Er bestaan weliswaar algemene boswetten en er is ook een algemene natuurbeschermingswet, maar dit zijn alleen maar kaderwetten. In principe mag een ruiter uitsluitend voor recreatiedoeleinden het bos in. Feitelijk geldt in het bos gewoon de verkeerswet.
Indien er een ruiterpad aanwezig is is de ruiter altijd verplicht deze te gebruiken. Hij/zij moet zoveel mogelijk rechts houden. Het overige verkeer mag niet worden gehinderd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of de ruiter of fietser in het bos mogen komen is niet de vraag, de vraag is hoe de voorrangsregel is. Vergeet niet dat, ook al mag een bestuurder er niet mag komen, de gewone voorrangsregel van toepassing blijft.
Een konijn hoort een eekhoorn voorrang te geven, echter niet als hij meer dan 3 nootjes bij zich heeft :P

Ok even serieus... Volgens mij kan dat een gemeente zelf bepalen, maar als er geen bebording is en geen vaste weg, zijn er geen regels. Maar een gemeente houd altijd het recht zelf bebording te plaatsen die overeenkomt met nationale verkeersregels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch een pad!!! Dus openbare weg, dus gewone verkeersregels.
Wanneer het bos privé terrein is, gelden er geen verkeersregels. Is het bos openbaar terrein dan gelden de standaard verkeersregels.

D.w.z. dat wanneer 2 onverharde wegen elkaar kruisen en er geen voorrangsborden staan, bestuurders van rechts voorrang hebben.

Wanneer een onverharde weg kruist met een verharde weg, heeft al het verkeer op de verharde weg voorrang.
Dus ook als deze van links komt.

"Bestuurders die een onverharde weg verlaten moeten voorrang verlenen aan alle bestuurders op de verharde weg (RVV1990, artikel 15, lid 2). Bestuurders op een onverharde weg hoeven dus geen voorrang te verlenen aan voetgangers op de verharde weg." (zie bron 3)

"Voetganger is geen bestuurder
Voetgangers (en alle daarmee vergelijkbare weggebruikers, zoals skeelers, skaters en steppers) zijn géén bestuurders" (zie bron 4)

De mountainbikers hebben dus voorrang bij een gelijkwaardige kruising met een voetganger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wanneer het bos privé terrein is, gelden er geen verkeersregels." In welke wet is dit opgenomen? Kan enkel in het WVW 1994 vinden dat het criterium voor het verkeer is opengesteld en niet dat een weg tot prive terrein behoort. De rest van je antwoord is gewoon een copy van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niets gekopieerd, mijn antwoord is duidelijk compleet anders geformuleerd als de jouwe, met andere informatie tot stand gekomen als de jouwe, andere bronnen als de jouwe. Alleen de slotconclusie is gedeeltelijk hetzelfde. En verder denk ik dat je die zin iets beter moet lezen er staat namelijk "wánneer" Wanneer het bos privéterrein is, gelden er geen verkeersregels. Verkeersregels gelden namelijk alleen op de openbare weg en niet op privéterrein. Er zijn genoeg bossen privéterrein namelijk en dat miste ik in jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beetje lauw om iemand meteen een minnetje te geven, terwijl je duidelijk niet goed leest wat er staat en je schijnbaar beconcurreerd voelt. daar zijn die minnetjes niet voor bedoelt of wel dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 wie zegt dat ik jou een min heb gegeven? 2 Lees het WVW1994 nog eens goed door en wijs mij het artikel is aan waarin staat dat prive terrein wat is opengesteld voor het verkeer het WVW1994 niet geld, als jij dat kunt vinden kan ik voortaan gratis parkeren bij ziekenhuizen en op parkeerplaatsen van supermarkten. Dan mag ik op het gebied van een tankstation langs de snelweg voortaan doen wat ik wil, zelfs tegen het verkeer in rijden. Overigens voel ik me totaal niet beconcureerd, weet namelijk dat het antwoord niet klopt wat betreft prive terrein, stond dat er niet bij was het antwoord vatbaar voor verwijdering
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je gratis parkeren bij ziekenhuizen en supermarkten? wat een onzin! Dat heeft toch tótaal niets te doen met het feit dat verkeersregels alleen gelden op de openbare weg en niet op privéterrein. Vaak wordt het met een onderbordje alsnog aangegeven dat de normale verkeersregels van kracht zijn. Dit om onduidelijkheid te voorkomen, voor mensen die het privéterrein mogen betreden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg, dus art 1 van de WvW Veel bossen in Nederland, zijn privéterrein en afgesloten voor openbaar verkeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een terrein dat van een ziekenhuis of supermarkt is en een bos dat in eigendom is van iets of ie3mand? Niets. Lees dit nogmaals: 1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten; Hier staat toch duidelijk : ALLE VOOR HET OPENBAAR VERKEER OPENSTAANDE WEGEN EN PADEN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens nog even wikipedia gelezen, helemaal onder aan: Verkeersregels In Nederland gelden de verkeersregels volgens art. 1 van de Wegenverkeerswet 1994 op alle "voor het openbaar verkeer openstaande wegen", onafhankelijk van de vraag wie de eigenaar of de beheerder is.