Kan een deurwaarder ook beslag leggen op iemand anders zijn spullen als je inwonend bent?

Ik woon samen in één huis met mijn moeder (ik betaal namelijk iedere maand kostgeld voor een verblijf daar) en ik vroeg mij af als je problemen hebt met de deurwaarder kunnen ze dan ook haar spullen meenemen? Zij maakt zich daar enorm veel zorgen om en is daar echt bang voor. Dus wie zou mij(maar vooral haar) gerust kunnen stellen?kunnen ze haar spullen meenemen terwijl ik de schulden heb gemaakt? Ik heb de schulden gemaakt zij heeft er niks mee te maken, en ik vind niet dat zij daar de dupe van moet zijn.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
50.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn vriend en ik wonen si de 1 sept samen en ik ben er achtergekomen zo'n vier dagen geleden dat hij schulden heeft. Kan ik zelf iets regelen voor mijn spullen ? Ik heb namelijk alles van mijn ouders gekregen met kerst en zo ik ben zelf pas 24 en heb er geen ervaring mee. Nu wilt hij het zo regelen dat ik overal buiten sta en vast leggen dat het zijn schulden zijn en mijn spullen kan dit ? Kan ik hem helpen zonder zelf in de shit te komen ?

Antwoorden (6)

Helaas. Uit eigen ervaring weet ik dat de deurwaarder alles mag mee nemen (op enkele dingen.na: 1 stoel per persoon, wel koelkast maar moet eten achter.laten enz enz)

Tenzij je kunt.bewijzen.dat iets op naam van jou moeder staat. Bijvoorbeeld een wasmachine waar in de bon staat dat hij van jou moeder is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gerechtsdeurwaarder is bevoegd om beslag te leggen op zaken die aan de schuldenaar toebehoren. Het is dus niet mogelijk om beslag te leggen op zaken van derden, zoals de vraagsteller.

Het vervelende hierbij is echter wel dat volgens de wet een houder van een zaak geacht wordt de eigenaar te zijn. Aangezien de schuldenaar in dit geval in hetzelfde huis woont als de vraagsteller, zal het de gerechtsdeurwaarder niet duidelijk zijn welke zaken van wie zijn. Hij zou dan beslag kunnen leggen op alle zaken en het aan de schuldenaar en de vraagsteller overlaten om in een kortgeding procedure voor de voorzieningenrechter te laten bewijzen dat de zaken niet aan de schuldenaar toebehoren.

De gerechtsdeurwaarder zou zijn beslag kunnen beperken indien de vraagsteller kan aantonen dat zijn zaken inderdaad van hem zijn, bijvoorbeeld door overlegging van de huurovereenkomst van de woning en de op zijn naam gestelde aankoopbonnen of huur/leaseovereenkomsten van de roerende zaken. Let wel: de gerechtsdeurwaarder hoeft dat niet te doen, hij kan zich ook formeel opstellen en de betrokkenen de in de vorige alinea vermelde procedure laten bewandelen.

Het is dus belangrijk om aankoopbonnen op de juiste naam te laten stellen en die te bewaren. Ook bij huwelijkse voorwaarden of samenlevingscontracten is het belangrijk om de lijst met roerende zaken voldoende specifiek te maken (Dus niet: een bankstel, maar: een twee- en een driezitsbank, leder, kleur zwart, met 5 dito kussens. Hetzelfde geldt voor het duidelijk weergeven van merk- en typeaanduidingen.) en bij aankoop van nieuwe zaken opnieuw te laten vastleggen bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb helaas geen antwoord dat je moeder gerust kan stellen. Het antwoord is eigenlijk: Ja, de deurwaarder kan beslag leggen op alle goederen die aanwezig zijn in het hoofdverblijf van de schuldenaar.

Uitzondering hierop is dat als de feitelijke eigenaar, niet zijnde de schuldenaar, van de goederen dat kan aantonen aan de hand van op naam gestelde aankoopbewijzen, deze goederen buiten het beslag blijven. Maar dat zal moeilijk te bewijzen zijn want wie bewaard nou z'n leven lang de facturen en kassabonnen van hetgeen hij/zij ooit gekocht heeft.

Eigenlijk is dat wel logisch want het is tenslotte voor de deurwaarder niet te zien welke spullen van jou zijn en welke van je moeder. Jij kunt bij wijze van spreken wel het hele huis voor je moeder op jouw kosten hebben ingericht.

Een deurwaarder mag niet zomaar op eigen houtje beslag leggen. Daarvoor moet 'n gerechtelijk vonnis aan ten grondslag liggen. Kennelijk is jouw schuldeiser met zijn vordering dus al naar de rechter gestapt en heeft deze gevonnist dat de vordering op jou direct in z'n geheel mag worden geïncasseerd incl. de gerechtelijke kosten. De uitvoering van dat vonnis wordt dan overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.

Om nu erger te voorkomen doe je er het beste aan om de deurwaarder nu direct een betalingsvoorstel te doen waaraan je je kunt en moet houden om de vordering af te betalen. Dus bel hem zo snel mogelijk op en vertel je situatie. Doe een redelijk en acceptabel voorstel.

Deurwaarders zijn over het algemeen meewerkende en meedenkende mensen die een redelijk voorstel tot afbetaling van een schuld naar redelijkheid zullen beoordelen. Het door jou gedane voorstel zal dan met de schuldeiser worden besproken en van een positief advies worden voorzien en dan is het aan de schuldeiser of hij daarin meegaat.

Let wel: als je de dan overeengekomen betalingsregeling niet nakomt dan zal beslaglegging onherroepelijk worden met alle gevolgen vandien, dus ook beslag op de spullen van je moeder zolang je thuis woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kortste klap is als de donder je uit laten schrijven bij je moeder, je spullen elders opslaan en daar hooguit gaan logeren.

Het is dan niet meer je woonadres en je spullen staan elders, daar kan de deurwaarder dan beslag op leggen.

Je moet jezelf uitschrijven , dat kan je moeder NIET doen.
Mijn vraag zou zijn, heeft je moeder een verklaring afgegeven dat je daar woont of is er al spreke van logeren.

In het laatste geval is dat niet je vaste woon/verblijfplaats en kan de deurwaarder zich geen toegang tot de woning van je moeder verschaffen.

Lastige zaak, ik wens jullie veel sterkte.

Kun je de schuldsanering in?
Dat bied enige bescherming tegen beslaglegging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een gerechts deurwaarder mag alles in beslag nemen op het adres waar je woont ,wel moet hij een bed tafel en stoel achter laten ook de koelkast zonder inhoud mag hij mee nemen speelgoed schoolmateriaal voor kinderen moet hij achter laten leggen ook op je salaris kan hij beslag laten leggen, kan je moeder aantonen dat het haar spullen zijn door aankoopbonnen dat moet hij dat laten staan .alles word verkocht en dat bedrag word van je schuld af getrokken ,mocht je in deze situatie zitten dan zou ik een ander adres zoeken voordat ze komen kijken en ze alles beschreven hebben ,want daarna kan je ook niets meer uit het huis halen ,want dan ga je nog op voor diefstal,ik kan je moeder niet gerust stellen maar wel zeggen dat je zelf stappen moet ondernemen ,en zo vlug mogelijk ,laat je bij je moeder uitschrijven ga naar een ander adres en laat je daar inschrijven ,zoek juridische bijstand die kunnen nog veel voor je doen,maar laat het niet op zijn beloop want dan trek je aan het kortste eind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een bullshit. Als je iets cash aankoopt en daar een factuur of kassabon van hebt kan je nog niet bewijzen dat het van jou is. Tenzij je het met je bankkaart betaald hebt en daar een uitreksel van hebt. Dus als je van je overleden grootmoeder iets kado gekregen hebt wat voor jouw emotionele waarde heeft kunnen ze je dat zomaar afpakken omdat je niet kan bewijzen dat het jouw eigendom is?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry maar bullshit of niet ze nemen het mee ,op aankoop bewijzen staat er ook een naam zeker als je er om vraagt,mijn vriendin had een kristallen hanglamp heeft 3000 euro op gebracht met de verkoop ,kwam ook uit een erfenis ze hebben geen meelij tegenwoordig en zij kwam door haar ex in de problemen en het is nog niet over ,heeft nu het hoognodige en er val niets meer te halen maar de brieven blijven komen .is nu met juridische bijstand bezig om zijn verblijf plaats te achterhalen en het heeft 2 maanden geduurd om hem thuis te laten uitschrijven,wat hij ook niet gedaan had
Het lijkt mij een beetje ver gaan dat zou zeggen dat als je een gestoffeerd huisje huurt ze dan alles van de verhuurder mogen inladen, lijkt me niet.
Maar voor de zekerheid zou ik een contract opstellen met mn moeder en daar in aangeven dat ik afstand doe van alle spullen in huis en dat ik er alleen kom eten en slapen.
Ik heb zo vaak in deze situatie gezeten en ze hebben nog nooit iets meegenomen, altijd zeggen dat je wil betalen en mee denken naar een oplossing nooit een grote mond hebben.
En anders kun je altijd nog een huur contract opstellen, dat je dus een kamer huurt van je moeder.
Maarja dat is ook een heel gedoe voor je moeder maar dan heb je wel dat ze alleen spullen uit jou stukje (gehuurde)ruimte mogen halen.