huurder van winkel wil zonder opzeggen vertrekken, wij hebbenmondeling opzegterm v 3 mnd afgesproken. Wat moet ik doen?

De huurder was er al toen wij het pand kochten en huurt van ons een lokaal in een school en gebruikt deze als winkel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Wat je moet doen is afhankelijk van hoe moeilijk jij het wilt maken.

Kortweg gezegd is een mondelinge overeenkomst meestal rechtsgeldig, (met als grote uitzondering de mondelinge overeenkomst tot het kopen van een huis).

Maar zoals jij ook wel snapt: de mondelinge overeenkomst heeft als groot nadeel dat het bewijzen van de afgesproken zaken erg lastig kan zijn.

Zijn er getuigen en zijn die bereid te getuigen?

Natuurlijk moet je die huurder een brief sturen waarin je hem/haar sommeert het overeengekomen bedrag van 3 maanden huur te betalen.
Doet ie dat niet:
Dan kun naar de rechter stappen om betaling af te dwingen.
Dat kost een hoop geld en moeite.

Je kunt ook een middeling proberen: ieder de helft.

Krijg je helemaal geen medewerking en heb je ook geen getuigen dat kun je het beter laten zitten.