Als een auto vanaf dag 1 dezelfde storing geeft en dat gebeurt enkel tijdens de koude winterdagen, hoe lang is de garage dan nog aansprakelijk?

Er is veel gedaan om het op te lossen en de garantie is zelfs ooit verlengd maar nu is die definitief voorbij en het probleem is opnieuw terug gekomen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien moet je t ze zelf vragen, denk dat zij het t beste weten.
verschilt dat niet per garage/auto ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkopen die auto. Je gaat het nooit winnen tegen een garage.

Het beste antwoord

De auto vertoont duidelijk een gebrek waarvan de verkoper op de hoogte is. Een auto die van begin af aan een hinderlijke storing geeft, is een auto die niet voldoet aan de verwachtingen die mag hebben als koper van (gemiddelde) gebruikte auto die je koopt van een garagebedrijf. Hierdoor er sprake van een non-conformiteit grond van art 7:17 BW.
Je kunt de overeenkomst daarom ontbinden, wel moet je een ingebrekestelling sturen waarin je een redelijke termijn stelt aan de garage om het probleem op te lossen. Indien de termijn is verlopen kun je ontbinden.

De verjaringstermijn is op grond van art 3:311 BW 5 jaren na het ontstaan van de tekortkoming.

Toegevoegd na 6 minuten:
De ontbinding bestaat wel pas op het moment dat herstel of vervanging onmogelijk zijn gebleken (art 7:22 BW) en voorzover het gebrek niet van dusdanig geringe betekenis is dat dit de ontbinding niet rechtvaardigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ligt eraan wat voor een storing hij aangeeft, scheidt de auto er dan ook mee uit of merk je er niets aan? tegenwoordig zijn auto's meer computers dan anders en is het opsporen van een storing soms erg moeilijk of zelf niet mogelijk, het een heeft vaak met heel iets anders te maken, ik heb ook al eeuwig een lampje branden in mijn auto (motorstoringslampje) maar er is niets te vinden en ook niets aan de hand, als de garage mijn auto uitleest kan hij het lampje uitzetten zonder reden, en 2 dgn later brandt ie weer, van mij mag hij het lampje in kwestie eruit halen.. ik vraag me af of een garage daar tot in de eeuwigheid aansprakelijk is, bel eens met de dealer , misschien is het een bekend iets een kwaaltje van een bepaald type
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is het zelfde gebeurt en toen hij nog in de garantie viel moest de garage het vergoeden(kosten 500euro)tot 2 keer aan toe de zelfde storing in een of ander chip.De derde keer idd ook bij ons buiten de garantie dus moesten wij het zelf betalen.Lullig maar waar ,ook al is het het probleem geval van deze wagen,zodra je garantie voorbij is (ik spreek nu wel over een nieuwe wagen)komen de kosten op eigen rekening,Gelukkig konden wij het chip vervangen doormiddel van het halfautomaat tot een standaard uitvoering te maken zodat we niet meer afhankelijk waren van de storende chip ,zodat we nu al 6jaar zonder problemen kunnen rijden.Maar stel dat het niet had gekund dan zit je mooi met de gebakken peren.Oftewel met een auto die niet deugd en waar je niks meer aan kunt veranderen.
Kortom na de garantie zijn de kosten voor jezelf.Jammer genoeg in sommige gevallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de garantietermijn zijn de reparatiekosten voor de eigenaar. Dit heb ik vaker meegemaakt toen ik nog een autobedrijf had. Ze zeggen dat maandag-auto's niet meer bestaan maar de praktijk wijst uit dat dit wel degelijk het geval is. Dit probleem zal waarschijnljk nooit worden opgelost. Mijn advies is: gauw proberen te verkopen die auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een defect terugkeert, is het dus niet goed gerepareerd.
Het gebruiksvoorwerp, in dit geval een auto dient goed te functioneren.
Wellicht kan men met succes reparatie afdwingen omdat die gedurende de garantie NIET is opgelost.
Wel bepalend is of het om een lampje gaat of om bv. het injectiesysteem van de motor.
De wet geeft particulieren goede bescherming tegen verborgen gebreken.
Deze mag door de verkoper niet geweigerd of beperkt worden.
Gedurende een realistische gebruiksperiode mag men goede functie verwachten.
Claimen is echter niet eenvoudig, wel geeft U aan dat het euvel al bekend was gedurende de garantieperiode en er dus niet goed/afdoende gerepareerd is.
Het zal een touwtrekkerij worden, als U volhardt heeft U grote kans aan het langste eind te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het steeds dezelfde storing is, zal de garage dat toch moeten verhelpen. Dus goed bijhouden met datum en het probleem.Desnoods een reparatie logboek aanleggen en door de gartage laten ondertekenen. Misschien doen ze dat zelf ook al.