Mag een journalist in een oorlogsgebied een wapen dragen?

Journalisten die naar oorlogsgebieden gaan hebben vaak levensgevaarlijk werk.
Mijn vraag is daarom: mag een journalist in een oorlogsgebied een wapen dragen om zichzelf in een noodsituatie te kunnen verdedigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Dat zou het werk eerder gevaarlijker dan ongevaarlijker maken. Waar moeten ze zich tegen beschermen dan?

Het is nu al zo, dat journalisten soms worden gezien als spionnen, als je ze dan van wapens gaat voorzien om "terug te schieten" worden het meer soldaten die ook nog eens af en toe een journalistiek stukje schrijven.

Een journalist is per definitie in het oorlogsgebied om onbevooroordeeld en zonder missie verslag te doen van de situatie. Dat is zijn werk. Wonderwel genoeg worden journalisten zelden tot nooit als krijgsgevangenen opgepakt, wel als ongewenst vreemdeling weer over de grens gezet.

Vergelijk het met het bewapenen van Rode Kruismedewerkers, of Artsen-zonder-Grenzen. Als de soldaten van de vijand weten dat die zomaar gaan schieten, is het gedaan met de konvooien die ongehinderd met rode kruizen op het dak moeten kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee alleen een kogelvrij vest

Toegevoegd na 3 minuten:
een journalist gaat alleen naar plaatsen waar hij veilig kan werken ook tijdens een oorlog
Journalisten in oorlogs gebieden dragen altijd een kogelvrijvest.

Toegevoegd na 10 minuten:
Journalisten zijn neutrale waarnemers. Geen enkele journalist mag een wapen dragen bij het uitvoeren van zijn job
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat een onzin. Weet je hoeveel journalisten het afgelopen jaar tijdens hun werk zijn omgekomen? Wat nou, "een journalist gaat alleen naar plaatsen waar hij veilig kan werken"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet ik heel goed
als lid van het nvj
AWM
14 jaar geleden
Nou dan...
In oorlog en liefde is alles toegestaan.
AWM
14 jaar geleden
Een wapen mag hij dragen, wellicht, maar daar heeft hij niets aan... Dan is hij snel zelf doelwit...

Zal een Rode Kruis hulpverlener een wapen dragen, ik denk het niet, dan zou dat offensief aangemerkt kunnen worden en van partijdigheid getuigen...

Als ik journalist was, dan zou ik geen wapen dragen, dat zou ik dan niet durven... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Alleen de eerste regel gaat in op de vraag en klopt niet persé.
De rest van je antwoord gaat over andere zaken en je persoonlijke angsten.
Dat ligt aan de wetten van dat land. Als burgers wapens mogen dragen, dan journalisten ook. Mogen de burgers het niet, dan journalisten ook niet.

Daarnaast zullen ze het vaak toch niet doen omdat het een extra risico inhoudt. Als je een wapen bij je hebt ben je mogelijk gevaarlijke vijand, zonder wapen heb je hier toch minder snel last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
In oorlogstijd zijn er geen wetten. In elk geval worden ze niet gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was of het "MAG". In oorlogstijd hebben burgers zich nog steeds aan de normale wetten te houden, ook al worden deze niet gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Mormel, ik vrees dat je het daar mis hebt. In oorlogstijd gelden daadwerkelijk geen wetten. Mocht er (laten we hopen van niet) een oorlog uitbreken in dit land, bereid je dan maar voor op het ergste, het recht van de sterkste geldt dan (vrijwel) onmiddellijk weer, je kunt dan maar beter datgene doen wat je nodig acht voor noodzakelijke zelfverdediging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens mormel +1
Nee,dan zal hij bij gevangenname niet als neutraal worden beschouwd en kan dan gefusileerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De deontologie van een journalist laat dit niet toe, want op die manier is hij niet meer neutraal en neemt deel aan het geweld ,o f hij dat wapen nu gebruikt o f niet. Zijn wapen is zijn PEN en/ of FOTOTOESTEL.