Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik in openbaar genomen foto's van personen verkopen via een "stock website"?

Ik wil graag wat foto's plaatsen op een stock website. Nu heb ik een 2 foto's genomen op een kermis van twee lachende dames in een attractie. (op een openbare parkeerplaats/openbare weg).

Het zijn keurig nette discrete foto's geworden die ik zonder bijbedoelingen heb geschoten waarin naar mijn inzien geen belangen worden geschonden.

Of de dames boven de 18 jaar zijn weet ik niet (lastig in te schatten)

Mag ik deze foto's verkopen op een Stock Website? Schend ik dan geen portretrechten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
997

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het ligt iets ingewikkelder volgens mij, portretrecht geldt pas als er een redelijk belang is, en het is niet zo dat iedereen die op een foto staat dat belang heeft.

Dat heeft ook te maken met de wijze waarop een foto wordt gebruikt. Als dat voor imagoschade zorgt bijvoorbeeld, of als er sprake is van commercieel gebruik. Wikipedia heeft een uitgebreid artikel hierover, met ook enkele voorbeelden erbij uit de Nederlandse rechtspraak, wel interessant om te lezen, zie de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allen als je Toestemming hebt van de mensen die er op staan anders kan je ze allen verkopen als je hun hoofd wazig maakt zo dat niemand ze herkent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit houd dus in dat voor alle openbare foto's waarop mensen herkenbaar zijn toestemming is gevraagd? Of dat deze "illegaal" geplaatst zijn? Mag het ook niet als ik de foto's voor "redactioneel gebruik" verkoop? Jammer, dan zijn deze (en vele andere) foto's niet bruikbaar. Een foto met een wazig hoofd koopt niemand. Toestemming krijgen van iemand die in een attractie zit of iemand die op straat loopt is niet makkelijk.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding