Is het toegestaan boeken achter te laten in hotels?

De Gideon-beweging laat bijbels achter in hotels. Prima, dat mogen ze blijkbaar. Maar mag ik ook in hotels boeken achterlaten die ik leuk vind? Bijvoorbeeld: ik zou vijftig exemplaren kopen van een goed boek en dat in vijftig hotelkamers in het nachtkastje leggen met een korte uitleg erbij: dat de vinder hem gerust mee mag nemen om te lezen.

Het lijkt op het idee van een vindboek (http://www.bookcrossing.nl/) met als verschil dat een hotelkamer wellicht "inbreuk van privacy" is? Maar ja: de Gideons mogen het ook... :-P

Bedankt!
~Amfi

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat mag je best doen.

De vraag is alleen wat dat hotel verder met dat boek doet.
De ene zal het laten liggen.
De ander zal het weggooien.
Weer een ander zal het weggeven.

Dus wil je zeker zijn dat dat boek ook daar terecht komt waar jij het wilt, dan moet je even contact opnemen met de eigenaar / beheerder van dat hotel en/of de hotelketen.

Zelf heb ik inmiddels al een kleine 100 boeken via Bookcrossing op allerlei plaatsen achter gelaten.
Ik krijg daar zelden een reactie op.
Ik denk van een stuk of 5 boeken, die daadwerkelijk doorgegeven worden.
Waar de rest is terechtgekomen: geen idee.

Dus wat jij zo maar achter laat in een hotel,
daarvan weet je ook niet wat daar mee gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Grote kans dat het hotel het boek naar je huisadres stuurt, met een vriendelijk briefje erbij: "Hierbij het boek dat u waarschijnlijk per abuis op uw kamer heeft laten liggen." Met een beetje pech is het boek nog eerder bij je thuis dan jijzelf...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Bookcrossing plak je er een sticker op: Ik ben niet kwijt ik ben een zwervend boek.....etc. En dat zegt de vraagstelling ook
met een mededeling " dat de vinder hem gerust mee mag nemen om te lezen".

Andere antwoorden (2)

Als je een kamer bewoond hebt mag je een boek achterlaten maar of dat de hoteleigenaar / beheerder er mee instemt is vraag twee, ook de Gideons hebben afspraken gemaakt over het achterlaten van de bijbel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mag overal een boek of iets anders achterlaten,zolang je maar niemand beledigd of iemand schade berokkend.ik denk niet dat je in het geval van een hotelkamer de wet op privacy overtreed.dat anderen het doen( de gideons)kan geen reden zijn om iets te doen als het niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook weer niet helemaal waar. Ik werd gebeld door Ikea dat ik daar NIET mij visitekaartjes mocht achterlaten :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij mag dat wel,ook al vind ikea dat niet goed.
ik bedoel,ze vinden het niet leuk,maar of ze je kunnen aanklagen?(^_^)