Moet je voor een blindenrollator ook stoppen?

Als een blinde zijn blindenstok uitsteekt moet je stoppen om hem/haar over te laten steken. Ik zag laatst een oudere met een blindenrollator, dus rood/wit geverfd. Heeft die rollator dezelfde juridische status als de stok bij het voorrang moeten geven bij het oversteken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Stok of anders het blijft een blinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag. Ik had nog nooit van een blindenrollator gehoord.

Het beste antwoord

Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen
voor laten gaan,en ja ook een rollator met rode en witte strepen hoort er bij
uit eindelijk is de persoon slechtziende/blind en heeft de rollator nodig als ondersteuning
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat denk ik wel.Het getuigd inelk geval van algemene beleefdheid deze personen voorrang te geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.
fremar
10 jaar geleden
Je moet volgens de wet voor alle slecht mobiele mensen stoppen.

Artikel 49 Bestuurders moeten blinden,voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen,en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen,voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is voor een blind of slechtziend persoon onmogelijk een stok en een rollator tegelijk in beweging te houden. Ik vindt het niet meer dan fatsoen, dat mensen ook voor hen, die afhankelijk zijn van een rollator te stoppen en wachten tot je ruimte genoeg hebt de blinde of slechtziende te passeren. Denk er ook aan dat een blinde/slechtziende schrikt als je met een auto of fiets vlak langs hen rijdt. Over de witte rollator staat nog niets in de wet, omdat de witte rollator er nog niet zo lang is, wordt wel tijd dat daar iets over in komt, zodat het gelijk wordt gesteld met de stok. Daarom is artikel 49 hierop van toepassing. +