Mag de dokter phil quiz? (zie uitleg)

ik heb de de dokter phil quiz nu een paar keer zien langskomen en vraag me steeds af of je zomaar iemands naam aan een belspel mag verbinden. of heeft rtl toestemming aan dr phil gevraagt?

het gaat dus om een belspel (sms in dit geval) waar je a b of c moet smsen waarna je geld kan winnen. deze quiz word in de reclameblokken van dr phil uitgezonden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn ze verplicht, een belspel mag alleen als het ter promotie is van een programma. Weet je nog hoe snel die belspellen verdwenen, dat was omdat die regel ingevoerd werd.

Het beste antwoord

Ze zijn dat verplicht en zullen dat vast overeengekomen zijn met de rechthebbende op de naam Dr. Phil tijdens de inkoop van dat programma.

http://www.nu.nl/algemeen/1031139/belspellen-in-strijd-met-gedragscode.html

AMSTERDAM - Belspelletjes op de commerciële televisiezenders zijn in strijd met de Gedragscode Promotionele Kansspelen. In die code staat dat belspelletjes alleen zijn toegestaan ter promotie van een product of organisatie.

Toegevoegd na 35 seconden:
Op deze manier promoten ze dus de Dr. Phil show.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je de vraag direct zou beantwoorden is het antwoord nee, althans niet bij naam zoals die van Dr. Phil welke vast onder het merkrecht valt en waarvan iedereen aan zal nemen dat het om de gelijknamige tv-presentator gaat. Een procedure tegen de Piet Jansen-belshow zal lastiger zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zonder expliciete toestemming van phil mcgraw mag de dr phil kwis dus niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat deze dan zomaar met een advocaat kan gaan schermen. Maar RTL en Dr. Phil liever vriendjes blijven. Als ze het niet netjes gevraagd hebben en het management van Phil schrijft een brief zal RTL gelijk staken. Als SBS6 morgen de GTST-belkwis zal beginnen heb je ook de poppetjes aan het dansen, dat is dezelfde situatie. Dr. Phil is niet alleen de naam van een man maar vooral ook een merk wat beheerd wordt door een zender of zijn management of hem zelf (ik zal het em even vragen bij de volgende sessie :D).