Tegenpartij rijdt door na aanrijding en nu?

Vannacht ben ik aangereden aan de rechterkant in een tunnel door een motorrijder.
Nadat hij me van rechts inhaalde wilde ik claxonneren om hem te "seinen".
Voordat ik dat dat kon doen leek het erop dat hij uit balans raakte vlak voor het eind van de tunnel ,hij raakte de rechterkant van de tunnel en viel.
Ik zag vonkjes van z'n motor afspatten en omdat het wegdek nat was gleed hij door tegen de linker trottoirband (weer op de linker rijbaan dus) voor mij.
Het zag er vreselijk uit allemaal.

Mijn bijrijder heeft 112 gebeld, ik ben uitgestapt en naar hem toe gegaan om te kijken hoe hij eraan toe is.
Hij leek er nogal "cool" onder en toen ik vroeg of het ging antwoordde hij "ja".

Hij wilde zijn motor rechtop zetten maar dat lukte niet dus vroeg hij of ik wilde helpen. Toen dat was gelukt viel hij met z'n motor voorover.
Ik zei dat hij ff rustig moest doen en weer vroeg hij m'n hulp.
Daarna keek hij of z'n motor nog startte (toen hij erop zat) en reed weg. Ik heb dus z'n kenteken genoteerd.

Mijn bijrijder heeft dit alles telefonisch gemeld toen, ik moest aangifte doen. Vandaag naar het bureau geweest maar z'n kenteken is niet in het systeem te vinden?
Er wordt mij verteld dat camera beelden (in de tunnel) worden vrijgegeven als er bij de aangifte een kenteken wordt doorgegeven.

Wat moet je doen in zo een situatie?
M'n auto heeft schade opgelopen hierdoor..
En wat doet de verzekering als je je formulier eenzijdig invult ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (5)

het ziet er naar uit dat je gewoon "gepakt" bent...
ik zou zeker je verzekering bellen en alles vertellen, mailen is nog beter, alles zwart op wit!
en wel even bellen daar overheen en met je aangifteformulier (kopiëren...!) "in de hand" vragen aan de verzekering wat de gang van zaken nu is.
afhankelijk van je eigen schade, zelf beoordelen of je eigen verzekering iets moet betalen. kost je "no claim" natuurlijk.
er is ook nog een fonds, maar die doen er moeilijk (eigen ervaring) als je zelf een verzekering hebt die kan betalen.

verder lijkt het mij dat je zelf regelmatig de politie belt of er al iets bekend is, ze zijn niet zo van "we bellen je om je op de hoogte te houden"....!

sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
...maar die doen *erg* moeilijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het nieuw is, maar ik heb voor volgende week zaterdag een afspraak voor de aangifte.
Ondertussen zal ik de verzekering mailen etc en op de hoogte houden daarvan.
Dank je voor je reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is ook zo, dat vergat ik even. tegenwoordig moet je een afspraak maken om aangifte te doen (belachelijk). misschien weet de verzekering nog iets i.v.m. onbekende kentekenplaten, zoeken/informeren, 't is een idee en je weet nooit..... trouwens, daar moet je bij het aangifte doen ook nog even de nadruk op leggen en vragen hoe en wat je daar nog aan kunt doen, zelf ! informeren bedoel ik. graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals Thnx voor je goeie tip! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor de +!
Het Waarborgfonds Motorverkeer kan je hierin helpen. Als daders niet bekend zijn of je krijgt schade door een gestolen of onverzekerde voertuig.

Er geld wel een eigen risico van €250,=

Hopelijk ben je een beetje geholpen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dat veranderd? voor zover ik weet, helpen ze niet als je zelf verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet helpen ze wel, maar moet je heel duidelijk aan kunnen tonen dat de schade door een 'derde' is ontstaan. Volgens mij kun je dat, omdat er camerabeelden zijn.
Aangifte doen van verlaten plaats ongeval (artikel 7 Wegenverkeerswet 1994) en daar specifiek aangeven dat je gebeld hebt met de politie en in je aangifte specifiek vermelden dat er mogelijk beelden zijn van de andere partij.
Je bijrijder een print laten maken van zijn belgegevens zodat je een bewijs hebt van zijn 112 belletje. Er zijn binnen nederland diverse systemen die verkeerstromen vastleggen, hier kan de politie bekijken of het door jouw genoteerde kenteken voorkomt.
Overigens is het opzettelijk vals aanbrengen van een kentekenplaat ook als misdrijf strafbaar gesteld en zou ik dit zeker meenemen in je aangifte.
Uiteraard het gehele voorval melden bij je verzekering en vragen om een eventuele uitkering van het waarborgfonds
Nadeel: Bij heel veel politiekorpsen heeft het doen van aangifte en zeker het instellen van een onderzoek naar een zogeheten VPO een lage prioriteit, hierdoor kan het voorkomen dat als men met jouw zaak bezig gaat de camerabeelden al verloren zijn gegaan. Vraag hier dus heel specifiek naar en hou een vinger aan de pols, eventueel via bijvoorbeeld via je rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U schrijft dat ze enkel beelden vrijgegeven worden als er een nummerplaat gekent is, welnu als ze dat echt nodig hebben kunnen ze die beelden opzoeken aan de hand van uw nummerplaat. Waarschijnlijk kunnen ze dan zoeken op nummerplaat herkenning. Ook het tijdstip moet perfect gekend zijn want u belde 112.
Als ze dus echt willen kunnen ze die achterhalen, probleem is natuurlijk dat ze met zijn nummerplaat niets kunnen aanvangen.
Ik kan enkel klacht neerleggen tegen onbekende en als u een rechtsbijstand verzekering heeft moeten die u verder helpen. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt inderdaad, maar als ze mijn voertuig terug kunnen zien op die beelden, dan kunnen ze ook zien dat hij mij heeft geraakt toch?
En het kenteken van hem erbij..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de hand van het tijdstip en uw nummerplaat kan men inderdaad die aanrijding opzoeken, het probleem is dat de zijne een valse is en men dus de persoon niet kan linken.
De kans is zelfs groot dat die zelfs geen verzekering heeft.
- Op het verzekeringsformulier precies de toedracht invullen met opgave van het genoteerde kenteken.
- Getuige met naam en adres vermelden.
- Ook de mededeling doen van dat je aangifte hebt gedaan waarbij men het kenteken niet in het systeem vond.
- Bij een garage de geschatte schade opvragen en dit bedrag doorgeven.
- Op het bureau het verzoek de camerabeelden op te vragen en van dit gedane verzoek ook aan de verzekeringsmaatschappij door te geven.
- Mocht er op lange termijn het een en ander niet lukken, kun je nog altijd een beroep doen op het waarborgfonds.

Hou voortaan in de auto altijd een fotocamera bij de hand.