Stel iemand werkt 40 uur per week,maar geeft maar 20 uur op,vraagt op basis van die 20 uur wel toeslagen aan.Hoe geef je dit aan?

iemand werkt fulltime maar werkgever alsook werknemer geven slechts 20 uren per week op,de andere helft wordt zwart uitbetaald.Vervolgens vraagt de werknemer wel op basis van dat 'halve' loon toeslagen aan voor zorg en huur en krijgt dus bijna maximale toeslag. Hoe deze vorm van fraude melden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, ik ben erg benieuwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou me niet verdiepen in deze zooi, zo maak je vijanden en kom jij of je familie misschien in gevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alsmaar wegkijken en zien hoe anderen misbruik maken van het systeem is ook geen optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ongelooflijk! aangeven natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zaak is om anoniem te blijven,maar bij de instanties moet je mailen of bellen en dus je naam opgeven.is er geen andere manier behalve meld misdaad anoniem?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zou ook graag het antwoord weten, maar waarom vraag je dit

Antwoorden (2)

Als de bewijslast hebt kun je de belastingdienst inlichten en hij het bewijs overleggen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ikzelf kan niet bewijzen dat die persoon\personen 40 uur en meer op de werkplek zijn,ik weet dat het zo is maar hoe moet ik dat bewijzen dan.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
net zo als de sociale dienst mensen in dienst heeft om bepaalde zaken (wel of niet samenwonen bijvoorbeeld) te controleren, zal de belasting ook kunnen controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar dan hoef ik dus niet voor bewijs te zorgen,of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat hoe jij niet te bewijzen, gewoon doorgeven wat je weet, dan gaan ze er zelf achteraan. in het antwoord hieronder van maria16 daar staan namen van bedrijven/instellingen waar je je melding kunt doen!
Indien u een vermoeden van fraude heeft kunt u contact opnemen met de FIOD-ECD. Dit onderdeel van de Belastingdienst houdt zich bezig met fraudebestrijding en opsporing.

Elke dag komen fraudemeldingen bij de FIOD-ECD binnen. Die meldingen zijn voornamelijk afkomstig van de Belastingdienst en de Douane, maar ook van verschillende toezichthouders zoals De Nederlandsche Bank (DNB), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Verder melden brancheorganisaties, ondernemingen en particulieren fraude aan. Een klein deel van de meldingen komt binnen via de Criminele Inlichtingen Eenheid, een speciale afdeling van de FIOD-ECD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
dus dit zou je moeten aangeven bij de fiod-ecd ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja jodokus,ook als er gefraudeerd wordt i.v.m. onterechte toeslagen die men ontvangt.
Stel dat iemand huurtoeslag krijgt en er woont een niet ingeschreven werkend persoon bij degene die de toeslag ontvangt,dus degene van de toeslag krijgt onterecht huurtoeslag.
Voor dit soort en nog meer zaken is de FIOD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je maria! goed om te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Jolan,ik vind ook dat onterecht ontvangen van subsidie's,toeslagen,uitkeringen enz... flink aangepakt mag worden. Kijk alleen maar naar de wanbetalers in de zorg,daar draait de welwillende betalende voor op.
De eigen bijdrage gaat dacht ik ook fors omhoog vanaf januari.