valt het meisje uit Haren wettelijk iets te verwijten door de gebeurtenissen aldaar?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk kunnen ze haar niets maken en zij heeft natuurlijk die rellen niet veroorzaakt maar ik markeer de vraag als goeie vraag omdat ik vind dat er wettelijk gezien gauw iets geregeld moet worden op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk weet ik niet , maar moreel zeker., want van wat ik begrepen heb was er sprake van opzet / copycat-gedrag. In Duitsland zou ze hangen - nouja, haar ouders dan. En goed ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
want van wat ik begrepen heb was er sprake van opzet / copycat-gedrag Waar wordt dat gesuggereerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat las ik ergens (vraag me niet meer waar, ik kom overal) op Internet. Dat er in Amerika ooit zo'n feest (onbedoeld) uit de hand is gelopen, en er nu vaker degelijke feesten ' per ongeluk' worden georganiseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit feest is razendsnel van Facebook afgehaald en daarna ook in alle toonaarden ontkend, een paar nepperds hebben het daarna opnieuw op Facebook gezet. Het was echt een foutje. Ik vraag me trouwens ook af of zo'n feestje ook zo'n succes zou worden als het gehouden werd in Boerenkoolstronkradeel-zonder-treinstation en als de 'reguliere' media het niet zo snel hadden opgepikt.

Het beste antwoord

Zeer waarschijnlijk niet. Als iemand al aansprakelijk zou zijn, zijn het haar ouders want ze is minderjarig.

Je kunt het meisje aanrekenen dat ze te weinig kennis had van de Facebook-software en er toch gebruik van heeft gemaakt. Gebrek aan intelligentie is echter niet strafbaar. (Waarom niet gewoon mensen uitnodigen met een kaartje, per telefooon of e-mail?)

Maar uiteraard heeft dit meisje nooit de bedoeling gehad om 'al die anderen' uit te nodigen en deze consternatie te veroorzaken, kwade wil was niet aanwezig. De uitnodiging is ook vlot van internet gehaald. Bovendien hadden al degenen die naar het noorden zijn afgereisd met hun gezond verstand kunnen begrijpen dat zij niet waren uitgenodigd.

Ik zou het gebeuren willen vergelijken met een 'kennelijke fout' waarbij een winkelier een televisie aanprijst voor euro 10.- in plaats van euro 1000.-. Iedereen met gezond verstand, dient dan te begrijpen dat dit een vergissing is en de winkelier kan niet verplicht worden afstand te doen van zijn televisie voor euro 10.-.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De uitnodiging is niet alleen van internet gehaald maar er is meerdere malen gezegd dat er geen feest was, dat het meisje niet thuis is en al het andere.
flyingcrow
11 jaar geleden
Helemaal mee eens Computoon+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook helemaal mee eens. Gisteren wanhopig geprobeerd hier iemand aan het verstand te peuteren dat hij gewoon daar weg had moeten blijven....zucht.....en voor jou nog een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grotendeels mee eens, maar om het gebrek aan intelligentie te noemen, vind ik niet echt terecht (als de informatie die ik ken klopt).
Voor zover ik begrijp moet je aanvinken dat het een privéfeestje is, en was zij dit vergeten. Ergens vergeten iets aan te vinken, kan iedereen gebeuren. En mensen uitnodigen via Facebook ipv via telefoon, kaart of mail, is nou eenmaal iets van de jongere generatie, die van niet al hun vrienden en leuke kennissen het telefoonnummer of (email)adres heeft. En in hun ogen is het waarschijnlijk makkelijk, snel, gezellig omdat je alvast online kunt praten over wie wel en niet gaat, gratis, etc.
Voor die generatie is het nou eenmaal net zo gewoon om elkaar via Facebook uit te nodigen, als het voor oudere generaties het gewoon is om mensen via een kaartje of telefoontje uit te nodigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de allerlaatste keer.....ik ben bekaf ondertussen......: als er aangegeven wordt dat er helemaal geen feestje is en het bericht op een misverstand berust en er dringend verzocht wordt, meerdere keren dringend verzocht wordt NIET NAAR HAREN TE KOMEN en mensen hebben er maling aan en gaan toch omdat zij zo'n zin in een feestje hebben? Dat zijn de goede maar toch: organiseer dan zelf een feestje voor je omgeving!! Over de rest heb ik geen zin meer iets te zeggen het tuig.....en het kopieer gedrag wat er plaats heeft gevonden in andere plaatsen doet me vrezen voor toekomst en ook het heden.......waarvan akte.

Andere antwoorden (2)

Nee, helemaal niets. De gemeente gaat de kosten verhalen op iedereen die opgepakt is of nog opgepakt gaat worden door camerabeelden.
Verder heeft de gemeente alles gedaan om duidelijk te maken dat er geen feestje was maar ze hadden beter die DJ die een extra oproep had gedaan daar met band op een podium op het voetbalveld kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de gemeente dat feest niet door heeft laten gaan, omdat ze dan zelf aansprakelijk zouden zijn geweest voor eventuele ongevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik zeg ook niet dat ze DAT feest hadden moeten door laten gaan maar ze hadden die DJ moeten uitnodigen om gratis te draaien op het voetbalveld zodat je die relschoppers niet de stad in had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik het dus over, als ze dat hadden georganiseerd waren ze zelf verantwoordelijk geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ze hadden het als afleidingsmanoeuvre kunnen gebruiken, relschoppers zijn nog steeds verantwoordelijk voor wat ze kapot maken natuurlijk. Liever duizenden jongeren op een makkelijk te bewaken voetbalveld dan in de binnenstad toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want dan is het dus de gemeente die verantwoordelijk is voor die jongeren en hun veiligheid, naast het feit dat dit alleen maar meer mensen aan zou trekken. Als er dan doden/gewonden zouden vallen zou de gemeente aansprakelijk zijn voor die doden en of gewonden. Waarschijnlijk zouden ze dan ook nog aansprakelijk worden gesteld door bewoners/winkeliers als blijkt dat er weer jongeren direct van dat feest af iets vernield zouden hebben ergens anders in de stad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch hebben ze wel iets georganiseerd hoor ik net van een bewoner van Haren: er was muziek op het voetbalveld maar ze wilden daar niet heen geleid worden, ze wilden alleen naar de stationsweg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niets meegekregen van iets dat georganiseerd zou zijn op het voetbalveld, ook ter plaatse niet. Geen aanwijzingen, borden, niets. Als de politie dat goed begeleid had, was ik, en vele anderen met mij, daarheen gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er was wel een voetbalveld opengesteld waar sommigen heen werden geleid, maar daar viel niks te beleven, dus gingen alle jongeren daar weer weg om in het centrum te feesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vertel nu eens Bliets WAAROM je daar was, wat had je daar te zoeken? Volgend week ga je toch ook niet naar Lutjebroek of Holysloot of Kudelstaart?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een spontaan straatfeest in een klein dorpje waar het merendeel van de Nederlanders nog nooit van gehoord heeft klinkt mij als muziek in de oren. Ik ben daar met een paar vrienden naartoe gefietst in de hoop en verwachting dat mensen er een gezellig feest van zouden maken. Zoals ik ook al elders heb opgemerkt: in Boedapest, waar afgelopen zomer was, ligt een heel groot plein waar elke zomerse avond honderden mensen wat komen drinken. Daar is ook niets, maar toch is het hartstikke gezellig.
Daar waar ik op hoopte, kwam ook uit in Haren: op de weg er naartoe zat de sfeer er al goed in, er werd gezongen, er werd geclaxonneerd naar de stoet fietsers die onderweg was, etc. Eenmaal in Haren aangekomen hing er een hele relaxte sfeer: er werden liedjes gezongen, mensen praatten en lachten, er waren wat particuliere muziekinstallaties neergezet waardoor er ook werd gedanst: ontzettend gezellig. Ik vond het echt zonde dat de sfeer op een gegeven moment omsloeg.
Wellicht wat naïef om te denken dat iedereen met dezelfde bedoeling komt als jijzelf. Toch heb ik absoluut geen spijt dat ik gegaan ben, ik vond het ondanks de rellen heel gezellig. En nee, volgende week ga ik niet naar Hendrik-Ido-Ambacht; dat ligt niet, zoals Haren dat wel ligt, naast de deur.
Zeker niet. Voor een wettelijke aansprakelijkheid moet oorzaak en gevolg direct aan elkaar gelinkt zijn.

We kennen allemaal wel de beroemde kettingreactie dat een jongetje zijn voetbal door het raam schopt, zodat de bal daarna achtereenvolgens de koekoeksklok, een lamp, een kop koffie en via de koelkast het hoofd van de oude opa raakt zodat hij sterft. De enige schade is die van het raam en eventueel een directe gevolgschade, klok en lamp.

Er moet zoals de wet zegt een causaal verband zijn, dus een oorzakelijk verband.

Een meisje dat een aantal mensen uitnodigt voor een feest, en daarbij haar vrienden uitnodigt, mocht alléén dáárvan schade zijn dan zijn haar ouders verantwoordelijk (ervan uitgaande dat ze bij haar ouders woont) en/of haar eigen bezoek.

Dus dat dit via Facebook uit de hand gelopen is, is niet een oorzakelijk verband. Wat anders zou het zijn als ze een opruiend bericht had geplaatst. Dan zit er verband tussen haar uitnodiging en de rellen.