Haren (dorp bij Groningen), wie is er verantwoordelijk voor de kosten i.v.m. de toch ontstane schade?

Helaas zijn er gisteravond toch te veel mensen naar Haren gegaan en het is uit de hand gelopen. Veel politie , M.E. , veel kapotte tuintjes , en nog meer.
Dat meisje die een foutje heeft gemaakt , krijgt die een boete of gaat de gemeente de gehele schuld op zich nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Rieneke1
11 jaar geleden
in een soortgelijk geval hebben de ouders moeten dokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd rieneke
Je bedoelt in duitslandvorig jaar?
Persoonlijk vind ik dat die burgemeester ook beter zn best had moeten doen om een goed alternatief te bieden
Ik hoop dat de relschoppers moeten betalen
Zo blij dat mijn kids er niet bij waren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze gingen niet meer naar een feest ivy, ze gingen kijken naar de journalisten die er in grote getalen naar toe zijn gegaan en naar anderen die de boel op stelten zouden zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, iedereen was ervan op de hoogte dat het feest niet door zou gaan. Ik denk niettemin dat de maatregelen onvoldoende waren. Zonder de aansprakelijkheid van de harde kern te ontkennen moet er altijd rekening mee gehouden worden dat die opduikt bij dergelijke manifestaties. Die paar lullige dranghekjes waren ruimschoots onvoldoende en ik denk ook dat er veel meer politie, stillen, onder het publiek hadden moeten rondlopen. Daar smoor je de agressie het beste mee in de kiem. Zodra zo'n psychopaat aanstalten maakt om te gooien meteen in de boeien slaan en afvoeren voordat het verder oploopt. Maar goed, de beste stuurlui...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ze teveel verwacht hadden dat er toch niemand zou komen of in ieder geval dat het redelijk rustig zou blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Welk soortgelijk geval? Ik zou het hoogst onterecht vinden als het meisje of haar ouders aansprakelijk gesteld zouden worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik ook benieuwd naar. Voor zover we weten heeft dit meisje een vinkje vergeten. Op die manier hebben we allemaal weleens geblunderd en daardoor meer aan de openbaarheid prijsgegeven dan de bedoeling was of iets van die strekking. Dat dit zulke vergaande consequenties heeft gehad mag je dit meisje niet verwijten. Er was geen grove nalatigheid in het spel, laat staan opzet. Social media worden wel vaker gebruikt om massabijeenkomsten te organiseren en zelden hoor je dat het uit de hand loopt tenzij rottigheid de bedoeling is. Je kunt je afvragen waar die harde kern door wakkergeschud is. De media? Inderdaad verdient het optreden van die DJ de schoonheidsprijs niet. Niettemin draaien die vernielers maar mooi zelf voor de schade op, wat mij betreft. Geen werk? Dan is dit een mooie aanleiding om dat wel te gaan doen, links- of rechtsom.

Het beste antwoord

De burgemeester en politie hebben te weinig maatregelen getroffen, in de krant staat te lezen dat ze dit scenario met een groep raddraaiers niet hadden verwacht.
Dus is het te verwachten dat de kosten in eerste instantie op de gemeente Haren zal moeten worden verhaald.
En als het juridisch en bewijstechnisch haalbaar is dan die kosten verhalen op daders.
De kosten verhalen op de ouders is onzin, zij hebben deze situatie niet beoogd.
Enkele vragen richting Burgemeester zouden zijn:
- waarom was er geen tijdelijke plaatselijke verordening met daarin:
- een samenscholingsverbod voor groepen groter dan 3 personen
- een verbod op het bezit en gebruik van alcohol op straat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De gemeente Haren wil dat relschoppers die gisteravond tekeer gingen in de Groningse plaats zelf opdraaien voor de schade die ze hebben veroorzaakt.

Dat meldt de gemeente op de website. De gemeente roept burgers op hun schade te melden bij de gemeente en aangifte te doen bij de politie. Ook roept Haren mensen die foto's of filmpjes hebben waarop onruststokers herkenbaar in beeld zijn deze aan de politie over te dragen.

Schoonmaakploeg
De ravage die relschoppers de afgelopen nacht hebben veroorzaakt wordt vanochtend bij het eerste daglicht goed zichtbaar. De straten liggen bezaaid met blikjes en andere rotzooi. Winkeliers zijn al vroeg naar het centrum gekomen om de schade aan hun winkels te inspecteren. Puien zijn ingegooid en overal ligt glas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon DJ Timur de schade laten betalen:weet hij meteen hoe laat het is en is het iig een lesje voor de anderen die ook zoiets van plan zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + van mij.
Betalen ben ik niet zo met je eens want ik vond de hele media behoorlijk pushen en erop uit om sensatienieuws te vergaren. Zelfs bij DWDD zaten volwassenen er lol over te maken aan hun tafel. Begrijpen zij niet meer in welke wereld we leven vandaag de dag vraag ik me nu af? Kennelijk niet dus vlug van de buis.....
Ik vond het ook heel even wel een leuke grap doch al snel gevolgd door angst gevoel voor wat precies zo is gebeurd als gisteravond. Wat een ongelofelijke dombo die Timur om zijn 29.000 twitter volgers op te roepen naar Haren te gaan. En dan bied hij vervolgens zijn excuses aan? Deze kneus moet op staande voet ontslagen worden. RTL had 's middags hun reporters al klaar staan; in elk programma kreeg je te horen dat "als er wat gebeurde in Haren er gelijk overgeschakeld kon worden". Schunnig! Wat een verstand. Dan hoef je niet eens tot 10 te tellen om al te weten wat dit uitlokt. De vernielingen zijn vreselijk maar de nasleep van de angst zal in de levens van de mensen in Haren nog lang opspelen. Misschien is dat nog wel het ergste......daar dacht DJ Timur en de hele op sensatie beluste media niet aan. Vannacht heb ik lang verbijsterd zitten lezen hoe nonchalant mensen zelfs nog reageerden. Gatver, dit is dus ons land verworden? Ja, verworden. En dit is natuurlijk niet tegen jou gericht: ik lucht mijn hart merk ik. En wil die dombo Timur ontslagen hebben en vraag me ook af hoog het IQ en EQ van de mensen die jou een 'min' hebben gegeven. Tjonge, tjonge......:(((
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit antwoord beloond met een min, en voor jouw interesse: het staat goed gesteld met mijn IQ en EQ. Als iemand jouw visie niet deelt, betekent dit nog niet dat diegene een gebrek aan geestelijke vermogens heeft. Hoe dan ook, ik wend mij tot belangrijkere zaken, namelijk mijn argumentatie voor het geven van een min. Degene die het antwoord getypt heeft -mogelijk luistert hij naar de naam Samuel- impliceert met zijn stelling dat Timur direct de veroorzaker is van de schade. Immers, wij vinden in Nederland dat de door de daders veroorzaakte schade op henzelf verhaald dient te worden; door in zijn antwoord een volledige schadevergoeding door Timur te persuaderen, houdt hij Timur, en alleen Timur, dus verantwoordelijk voor alle schade in Haren en omgeving.
Dit is nogal een bekrompen visie. Timur's oproep zal ongetwijfeld enkele mensen hebben doen besluiten om Haren te visiteren, maar duidelijk is natuurlijk dat ook zonder deze extra toestroom het in Haren uit de hand gelopen zou zijn. Timur's oproep is niet het verschil geweest tussen wél of geen rellen, dus is het ook volledig onzinnig om hem als enige dader aan te merken.
Dat Timur's oproep een ondoordachte actie was, zijn we het over eens, maar om vervolgens te beweren dat alleen hij verantwoordelijk is voor alle schade, en dus voorbij wordt gegaan aan de groep malloten die een potentieel gezellig straatfeest -en daarna het dorp- de vernieling in hebben geholpen, vind ik mijn min zeker waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb overigens alle mensen die antwoord gegeven hebben een '+' gegeven. Misschien niet om alle goede redenen maar wel vanwege hun empathie. Het lijkt haast wel of er meer mensen medelijden hebben met de vergissing van dt meisje dan de slachtoffers! (Niet specifiek hier maar wat ik al zo gelezen heb hier en daar...)
Timur's oproep heeft ongetwijfeld dombo's gestimuleerd om ook "naar het feestje" te gaan. Ja, Samuel had zeker ook andere ingredienten mee kunnen laten wegen in zijn kritiek. En als jij Bliets mijn stukje goed gelezen had je mijn kritiek op alle mogelijke schuldigen die deze narigheid mede geholpen veroorzaken gelezen. Niet alleen op Timur ook een volwassen man als Edwin Evers schijnt in zijn programma flink gestookt te hebben. Daar luister ik niet naar dus dit weet ik slechts omdat ik het gelezen heb.
Het belangrijkste punt blijft dat er helemaal geen feestje was en dus ook geen potentieel gezellig straatfeest. Er is steeds gezegd dat het een vergissing was! En daarom werd de mensen herhaaldelijk vriendelijk gevraagd weg te blijven. Maar de media gingen maar door met pushen, pushen en aangezien er kennelijk geen leven buiten de (a-)social media meer lijkt te bestaan voor veel mensen kwamen die (a-)social media zombies opeens tot leven. En tot iedereen die daar heen gegaan is zou ik willen zeggen "get a life"!!! Ga een straatfeest in je eigen straat organiseren of zo? Zaterdag j.l. was namelijk Burendag. Hebben die mensen echt niks anders in hun leven dan af te reizen naar Groningen voor een feest dat er helemaal niet is? Nogmaals er was dus geen potentieel gezellig straatfeest! Want de bedoeling was een besloten feestje bij dat meisje thuis!! En malloten vind ik nog te zacht uitgedrukt voor losers die alleen maar uit zijn op sensatie en zo hun agressie gingen botvieren omdat ze kennelijk geen leven hebben. En de rest van het volk die er heen gingen naar een feestje wat er niet was? Dat vind ik lege zielepoten die een hobby moeten zoeken naast hun smartphone. Als ze hun abonnement aan kunnen houden want er moet flink gedokt worden aan de inwoners van Haren door verantwoordelijken.....als ik er een kende gaf ik hem/haar gelijk aan. Geen probleem. Hulde aan de ouders die met hun kind dat medeschuldig is naar het politiebureau zijn gegaan voor aangifte. Ik zou dit ook gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er hoeft niet iets georganiseerd te zijn om er een gezellig (straat)feest van te maken. Zoals ik ook al elders heb opgemerkt: in Boedapest, waar ik afgelopen zomer was, ligt een heel groot plein waar elke zomerse avond honderden mensen wat komen drinken. Daar is ook niets, maar toch is het hartstikke gezellig. Hetzelfde geldt voor de Spaanse Trappen in Rome. Zoiets hoopte en verwachtte ik ook in Haren, en met mij velen. Dat zoiets tot stand is gekomen door een vergissing, maakt het juist extra leuk: een spontaan straatfeest in een klein dorpje waar het merendeel van de Nederlanders nog nooit van gehoord heeft, super! Ik ben er met een aantal vrienden naartoe gefietst, en daar waar ik op hoopte, kwam ook uit: op de weg er naartoe zat de sfeer er al goed in, er werd gezongen, er werd geclaxonneerd naar de stoet fietsers die op weg was naar Haren, etc. Eenmaal in Haren aangekomen hing er een hele relaxte sfeer: er werden liedjes gezongen, mensen praatten en lachten, er waren wat particuliere muziekinstallaties aanwezig waardoor er ook werd gedanst: ontzettend gezellig. Helaas loopt het dan toch zo uit de hand op een gegeven moment, maar daar heeft veruit het grootste deel van de mensen die aanwezig waren geen schuld aan.
En tja, dan kun je iedereen die daar aanwezig was 'lege zielepoten die een hobby moeten zoeken naast hun smartphone' (ik heb overigens geen smartphone) en '(a-)social media zombies (ik doe overigens niet aan social media) noemen, maar dat is nogal een gevalletje iedereen over één kam scheren. Nogmaals, het kan best zijn dat je het niet eens bent met de keuze of mening van anderen, maar dat betekent nog niet dat deze mensen minder zijn dan jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, nu komt de aap de uit de mouw jij bent daar zelf heen gefietst! Ach, dat maakt alles veel duidelijker. ;) :)
Nog maar een keer proberen tot je door te dringen dan: dus jij heb het dringende verzoek niet naar Haren te komen ook gewoon genegeerd. Om een in rustig dorp "een spontaan feest te laten ontstaan" wat men juist wilde vermijden. Jij en/of je vrienden dringen anderen iets op wat ze niet wilden! Hoe kun je Haren in godsnaam vergelijken me wereldsteden als Boedapest en Rome? Wat een non-argument. Als je zo graag een "spontaan feest" had willen laten onstaan had dat lekker in je eigen dorp of stad geprobeerd. Haren had al aangegeven hier niet van gediend te zijn. Lekker is dat! Denk je in een rustig dorp te wonen ver van de herrie van het grote stadsgebeuren krijgen je dit......Fijn al die herrie van claxons en particuliere muziekinstallaties als je rustig woont en daar helemaal geen trek in hebt. Jij en je vrienden willen dit de mensen opdringen en verwachten dan dat het alsnog dan gezellig wordt? Zucht.....Goed, je zal nog wel jong zijn en dan kan ik melden dat dit nogal een naief idee van jou of jullie was. Wat jullie zo gezellig vonden wekt bij anderen ergernis of agressie op hetgeen dus inmiddels overduidelijk is. Jammer dat het nog steeds niet tot je doordringt.....Maar eens met een meute in jouw voortuin komen staan met een istallatie en gaan zingen en claxoneren? Misschien dat je het dan snapt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Argh, wat een grammatica fouten....maar hopelijk snap je het nu wel? Toevallig gaf een 'buurman' verderop in de straat j.l. vrijdagavond een bbq in zijn tuin ook met muziek. Een van de weinige grote tuinen in de smalle straat in een grote stad waar ik woon. Bij alle mensen in de straat lag een briefje met een aankondiging in de bus omdat wij waarschijnlijk overlast van lawaai en bbq rook zouden kunnen ervaren. Het lawaai zou tot 24uur dus middernacht duren stond er op de mededeling. Maar dat mag niet in onze stad. De APV is 22uur. Daarboven moet je een vergunning aanvragen.
Net moest ik iets posten en belde bij hem aan. De man keek me eerst nogal geirriteerd aan. Dacht kennelijk dat ik ook alsnog kwam klagen. Nee, ik kwam informatie vragen of ze door het weer zo vroeg gestopt waren? Ik had al een vermoeden natuurlijk.... Andere buren waren namelijk wel de politie gaan bellen. Het kan mij niks schelen op een vrijdagavond en zeker niet als ze het netjes aangeven. Ook verwacht ik niks "spontaans" om ook mee te gaan doen. Blijkt nu dus dat mensen hier mijn straat ook mede opgefokt door het voortdurende nieuws uit Haren kennelijk door deze overigens nooit overlastgevende buren geirriteerd geraakt waren....Dus gewoon niet meer 'spontane feestjes' gaan opwekken bij mensen in dorpen/steden die al aangegeven hebben hier niet van gediend te zijn. Overigens vind ik dat de buren die bij mij in de straat geklaagd hebben over deze buurman de man van te voren hadden moeten inlichten dat ze er niet van gediend waren.
Degenen die de schade aangericht hebben door daadwerkelijk ruiten in te gooien, auto's in brand te steken, fietsen te vernielen, een schuurtje te verwoesten, te plunderen etc. zijn natuurlijk verantwoordelijk voor de kosten en zouden er voor op moeten draaien. Daarbij komen ook nog de rotzooi en de kosten van alle hulpdiensten. Degenen die die hulpdiensten gehinderd hebben, politie, brandweer en ambulance, zouden een aparte behandeling moeten krijgen omdat dergelijke psychopaten mensenlevens op hun geweten kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Hoop ook dat véél mensen gefotografeerd en gefilmd hebben , en die opnames ook afgeven bij politie !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoop ik dus ook. Ik kan me de lol van zo'n stunt ergens nog wel voorstellen maar zo'n volksoploop misbruiken om in alle anonimiteit zoveel mogelijk vernielingen en lichamelijk letsel aan te richten is meer dan beestachtig. Ik hou niet zo van big brotherachtige toestanden maar een dergelijke harde kern mag wat mij betreft gemonitord worden, letterlijk en figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op alle beelden zie je jongeren met hun mobiels filmen, dus daar zal straks nog het meeste materiaal vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het had zo leuk kunnen zijn, gewoon een gezellig spontaan straatfeest. Maar dan moeten een stel relschoppers er weer mee aan de haal gaan. Laat ze maar voelen dat ze niet zo anoniem zijn als ze denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo gaat het dus met moderne media. Aan de ene kant dergelijke ongein in de hand werkend en aan de andere kant een hulpmiddel om de rotte mispels te traceren.