Als iemand tegen een psycholoog zegt dat hij een moord gepleegd heeft, blijft het dan een beroepsgeheim of mag hij dan naar de politie stappen?

Toegevoegd na 42 seconden:
en hoe zit dat bij minder ernstige dingen zoals belastingfraude of inbraak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
18K

Antwoorden (5)

Dit valt inderdaad onder het beroepsgeheim. Tenminste als je 16 jaar of ouder bent (anders kan de psycholoog informatie met je ouders delen).

Er zijn wel gevallen bekend van psychologen die dit geschonden hebben. Zij hebben die overweging gemaakt om de patient of familie of omgeving te beschermen.

In de links staat ook te lezen hoe justitie hierover oordeelt.

In de link ook een artikel over Spreekamergeheimen.

Toegevoegd na 9 minuten:
De psycholoog mag dus bij een moordbekentenis (of inbraak, fraude) niet naar de politie stappen. In de zaak van de Leidse balpen moord gebeurde dit wel en de psycholoog kreeg veel kritiek over zich heen. Naast het feit dat het beroepsgeheim was geschonden werd ook opgemerkt dat in therapie soms waarheid en fantasie door elkaar lopen. Ook kan een bekentenis uitgelokt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leeftijd van 16 jaar is niet relevant. Het is simpel. Hij heeft beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de 16 telt het beroepsgeheim niet, de arts of in dit geval psycholoog kan dan met de ouders overleggen. Dus als iemand onder de 16 dit vertelt is deze toevoeging onder de categorie wetgeving wel relevant. Dat het beroepsgeheim is ook mijn antwoord. En dat hier vanaf geweken wordt en wat daarvan de consequenties kunnen zijn ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van het beroepsgeheim afwijken kan inderdaad ernstige consequenties hebben. Niet van je beroepsgeheim afwijken ook... Daar komt bij dat een ramp die wordt voorkomen, geen bewezen ramp is als het niet was voorkomen. Met andere woorden, als ik je tegen houd als je dronken in de auto wil stappen, is daarmee niet bewezen dat er een ongeluk was gebeurt als ik dat niet had gedaan.
Dat maakt het achteraf heel moeilijk te verdedigen, als de cliënt een klacht indient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, maar dit is wel het juiste beroep om nu net dáár over na te kunnen denken!
Het medisch beroepsgeheim verbiedt een arts om informatie van een patiënt aan derden te geven.

Dus momenteel mag de psycholoog niets doen..
Al is de regering het hier niet mee eens en heb je best kans dat dit nog een keer zal veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een psycholoog is toch geen arts?!
En ik dacht dat alleen een BIG psych een wettelijk beroepsgeheim heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk!..
Psychologen blijken andere regels te hebben.. "Zwijgplicht, of geheimhoudingsplicht, mag in Nederland worden verbroken als de psycholoog gegronde redenen heeft om te menen dat het doorbreken van de geheimhouding het enige en laatste middel is om direct gevaar voor personen te voorkomen, dan wel wanneer hij door wettelijke bepalingen of een rechterlijke beslissing daartoe wordt gedwongen.
Dit gaat bijvoorbeeld op wanneer een kind vertelt dat het thuis mishandeld wordt, of een volwassene serieuze plannen beraamt om iemand anders of zichzelf te gaan doden. Geven van achtergrondinformatie is, denk ik, niet belangrijk genoeg. Zeker als de zaak nog niet in de rechtbank is gekomen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elicrates; de psycholoog is geen arts, maar valt wel onder BIG en heeft beroepsgeheim. @Yamaha: zie ook de links bij mijn antwoord. Daarin heb ik wat rechtzaken opgezocht waarbij de psycholoog de zwijgplicht heeft doorbroken in dit soort situaties. De psycholoog kan dit dus wel doen, maar riskeert dan wel een rechtzaak. Die kan hij winnen als hij zwaarwegende reden had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De psycholoog is gehouden aan de beroepscode van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) en het tuchtrecht van de wet BIG.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echter uit artikel 7:457 BW blijkt dat een iedere psycholoog een beroepsgeheim heeft ogv van de overeenkomst die hij heeft met de patient: Titel 7. Opdracht
Afdeling 5. De overeenkomst inzake geneeskundige behandeling
Artikel 457
1.
Onverminderd het in artikel 448 lid 3, tweede volzin, bepaalde draagt de hulpverlener zorg, dat aan anderen dan de patiënt geen inlichtingen over de patiënt dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden, bedoeld in artikel 454, worden verstrekt dan met toestemming van de patiënt. Indien verstrekking plaatsvindt, geschiedt deze slechts voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. De verstrekking kan geschieden zonder inachtneming van de beperkingen, bedoeld in de voorgaande volzinnen, indien het bij of krachtens de wet bepaalde daartoe verplicht.
2.
Onder anderen dan de patiënt zijn niet begrepen degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de behandelingsovereenkomst en degene die optreedt als vervanger van de hulpverlener, voor zover de verstrekking noodzakelijk is voor de door hen in dat kader te verrichten werkzaamheden.
3.
Daaronder zijn evenmin begrepen degenen wier toestemming ter zake van de uitvoering van de behandelingsovereenkomst op grond van de artikelen 450 en 465 is vereist. Indien de hulpverlener door inlichtingen over de patiënt dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden te verstrekken niet geacht kan worden de zorg van een goed hulpverlener in acht te nemen, laat hij zulks achterwege.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@noa: maar niet iedere psycholoog is gelijk aan een BIG psycholoog. Even voor de duidelijkheid een psycholoog is geen beschermd beroep dus iedereen mag zich psycholoog noemen. Alleen een psycholoog-BIG is beschermd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie in laatste zin BIG vervangen door NIP
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, alleen in belgië is dit beschermd. Daar hebben ze dit beter voor elkaar dan. Dan moet je als crimineel / misdadiger ook nog eerst de diploma's inzien voor je een bekentenis doet.
Dat hangt er vanaf. In principe valt ALLE informatie onder het beroepsgeheim, er dan even vanuit gaande dat je ofwel een BIG-geregistreerde psycholoog spreekt, of een psycholoog die lid is van het NIP of in elk geval vasthoudt aan bepaalde ethische normen. Psycholoog is namelijk geen beschermde titel, maar dat is een andere probleem.

Een psycholoog mag geen informatie naar buiten brengen over een patiënt/cliënt. De grens ligt hier wanneer er sprake is van dreigend gevaar voor de patiënt of voor anderen. Dus als iemand in de spreekkamer zegt: "straks onderweg naar huis spring ik van een flatgebouw af", dan mag de psycholoog de politie bellen om te proberen dit te voorkomen. Veel slimmer is het natuurlijk om dan de crisisdienst in te schakelen en indien nodig een (eventueel gedwongen) opname te regelen. Daarmee verbreek je ook je beroepsgeheim als je informatie deelt met de dienstdoende psychiater zonder dit eerst te overleggen, maar dat is geoorloofd als dit noodzakelijk is om iemands leven te redden.

In het geval van een bekentenis van een moord, zal de psycholoog moeten beoordelen of er gevaar is voor herhaling. Als iemand zegt: "ik ben zo kwaad op m'n vriendin, ik heb twee jaar geleden m'n ex verdronken in het bad, maar krijg steeds meer zin om dat met Dini ook te doen", dán zou je kunnen oordelen dat het van zwaarwegend belang is om toch de politie in te schakelen. Als iemand je vertelt ooit uit zelfverdediging een moord te hebben gepleegd maar dat ze hem er nooit voor gepakt hebben maar dat hij zich wel nog verschrikkelijk schuldig voelt, is dat heel iets anders.

Een bekentenis van belastingfraude is zeker veilig bij je psycholoog. Als dit een onderdeel is van je probleem (bijvoorbeeld angst voor ontdekking, dwangmatig handelen, antisociale persoonlijkheidstrekken, etc.) dan kan het wel zijn dat de psycholoog de cliënt ervan probeert te overtuigen dat hij dit recht moet zetten of dat hij er in elk geval mee moet stoppen. Maar als het niet relevant is voor de behandeling, hoeft een psycholoog niets te doen met zo'n bekentenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft beroepsgeheim, maar ook verantwoordelijkheid. Stel dat Tristan een paar dagen voor zijn moordpartij naar een psycholoog was gegaan, en had vertelt wat er ging gebeuren, hoe hij het had voorbereid, ga zo maar door.
Laten we aannemen dat de psycholoog de dreigementen serieus neemt. Wat dan?
Dan kan een psycholoog er voor kiezen zijn beroepsgeheim te schenden, vanwege een groter belang.
Het blijft schending van het beroepsgeheim. Maar er zou wel begrip voor zijn.
Echter, iets dat door jouw toedoen niet gebeurt, wordt nooit zo zwaar gewogen als iets wat door jouw toedoen wel gebeurt.
Met andere woorden: als de psycholoog melding had gedaan, en de persoon in het voorbeeld was opgepakt, bij een huiszoeking waren wapens gevonden, ga zo maar door, zal de vraag altijd onbeantwoord blijven of de psycholoog een ramp heeft voorkomen.
Misschien fantaseerde hij er alleen maar over. Dat zou in ieder geval de verdediging van zijn advocaat zijn achteraf.

Iets wat door jouw toedoen wel gebeurt, wordt zwaar gewogen en laat ook niets meer aan de fantasie over.

Wanneer de psycholoog niets doet, en er gebeurt wat, zal het de psycholoog door de samenleving zeer zwaar aangerekend worden.

Stel dat Marc Dutroux, tijdens die drie maanden dat hij vast zat, in de gevangenis tegen een psycholoog had gezegd dat hij zich toch wel zorgen maakte over de twee meisjes die in de kelder zaten opgesloten? Of ze wel eten zouden krijgen?

De belangrijkste conclusie is denk ik dat je als psycholoog een plicht tot geheimhouding hebt, maar dat je, als het een groter belang dient, hier zelf wel inbreuk op kan maken. Of je dat achteraf zwaar aangerekend zal worden, is af te wachten. Maar psychologen zijn ook mensen. En kunnen, net als iedereen (hopelijk), niet negeren dat ze wetenschap hebben van het feit dat er een ramp aan zit te komen, zonder iets te doen om het te voorkomen.

Inbraak en belastingfraude, tja, daar zou ik als psycholoog prima mee kunnen leven.

Een psycholoog die 'uit de school klapt', brengt zijn cliënt ernstige schade toe. Dus zal het alleen doen als hij er zeker van is dat andere, grotere schade, daardoor wordt voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord. Ik ben het helemaal met je eens. Dat zeg ik ook in mijn antwoord. Je hebt beroepsgeheim en je hebt verantwoordelijkheid. Dit is denk ik heel bewust zo in de wet vastgelegd. Het moet achteraf mogelijk zijn om hier een rechtelijke uitspraak over te doen, bijvoorbeeld als de client klaagt.
hangt van de situatie af. als er kans op herhaling is wordt van de psycholoog verwacht dat deze hier melding van doet. als de psycholoog er geen melding van doet en er wordt later door deze persoon nog eens een moord gepleegd kan aan de psycholoog nalatigheid verweten worden. mocht de situatie echter zo zijn dat de dader aangegeven heeft veel spijt van zijn daad te hebben en er momenteel bijvoorbeeld psychische klachten aan ondervind. dan is het iets wat niet gemeld hoeft te worden en gewoon onder het beroepsgeheim valt. maar elke kwestie is weer anders, het is aan de psycholoog zelf om te oordelen of de persoon die een moord gepleegd heeft nog steeds een gevaar voor de samenleving is.