Kun je een boete krijgen voor het niet op slot zetten van je fiets?

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat je daar een boete voor kunt krijgen. Maar ik betwijfel dat.

Deze site zegt dat het wel kan: http://www.boetes.nl/boetes.php?intHoofdcategorieID=3&intMainID=10

Maar die site ziet er niet echt officieel uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het maar raar. Lijkt me niet. Maar dan ook niet gaan jammeren als een ander 'm steelt :)

Het beste antwoord

Het is inderdaad een echte boete, omdat het crimineel gedrag (diefstal dus) zou uitlokken. Ik vind het persoonlijk een belachelijke regel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het al dan niet hebben en/of gebruiken van een slot is geheel op eigen risico. Maar mocht de fiets gestolen worden, wordt dit niet vergoed door de verzekering en moet je zelf een nieuwe fiets betalen. Slot is dus altijd aan te raden, maar niet verplicht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1048
+1 voor je antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er overigens wel een boete voor krijgen.
(Om weer in balans te brengen dus een -1..)
http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=14099,13289,13274,13237,3115#keuzes
Maar alleen:
NB: Deze overtreding is alleen strafbaar op die plaatsen waar dat bij Plaatselijke Verordening of bij Algemene Plaatselijke Verordening is bepaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, mijn excuses!
Onzin, is niet strafbaar. Staat nergens dat dat verplicht is. Slim is het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strikt genomen kan u daar een boete voor krijgen want het kan geinterpreteerd worden als "Aanleiding tot diefstal".
Als die brave agent een slechte dag heeft kan u pech hebben.
Dat is net als uw auto onafgesloten achterlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, in de apv van uw woonplaats kan opgenomen zijn, dat uw fiets of auto goed afgesloten moet zijn, als hij wordt weggezet.

De reden dat dit kan worden opgenomen in de apv laat zich raden; diefstal dupeert niet alleen de eigenaar van het goed, maar belast ook partijen als verzekering, politie etc.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Dit ligt inderdaad aan de gemeente..
Maar in de regel wordt hier geen boete voor gegeven om 1 simpele reden..

Je fiets heeft geen kenteken o.i.d. waar uit blijkt van wie die fiets is..