Wie is er schuldig als er een ongeluk ontstaat doordat een ambulance door rood rijd?

Of politie, of brandweer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (4)

Degene die ze niet ruim baan geeft als hij sirene en zwaailichten hoort. Dat geeft ze namelijk onbeperkt overal en altijd voorrang, en wie geen voorrang geeft ,zit fout.

Anders is het wanneer er geen sprake is van een noodsituatie ; dan gelden gewoon de regels als wanneer er twee "gewone" auto's op elkaar knallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wanneer de ambulancechauffeur zich aan de regels houdt door zwaailicht en sirenes aan te zetten is hij gerechtigd door rood te rijden.mocht iemand dat niet gehoord hebben zou het kunnen dat zijn gehoor onvoldoende is.zelf heb ik ooit moeten getuigen omdat een politieauto wel een zwaailamp had maar pas vlak voor een aanrijding de sirene aanzette
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook tijdens het rijden met optische en geluidssignalen moet de bestuurder van een ambulance de "nodige" voorzichtigheid betrachten. Dus hij zal op een kruising met gepaste snelheid over moeten steken. Indien hij met vol gas doorrijdt, kun nl niet van aandere weggebruikers verwachten hierop te anticiperen. En ook ambu's hebben tegenwoordig een black box ingebouwd. En ambubestuurder dienen hun brancherichtlijnen te kennen waar dir allemaal in staat. Geldt overigens voor alle voorrangsvoertuigen.
ligt er aan of het betreffende voertuig zwaailichten en geluidssignalen voert,als dit het geval is dan heeft het voertuig voorrang en word jij als weggebruiker geacht op te letten en voorrang te geven en dan ben jij dus schuldig aan het ongeluk,als dat niet het geval is dan heb jij voorrang zoals van elke weggebruiker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens, met de aanvulling dat ook ambulance etc. geen voorrang mogen nemen als dat een direct gevaar tot gevolg heeft.
Met geluids- en lichtsignalen aan wordt een ambulance, politie- of brandweerauto een zgn. "voorrangsvoertuig". Oftewel: ze hebben dan voorrang, en iedereen dient ze voorrang te geven.

Anders is het wanneer dit niet zou kúnnen, bijvoorbeeld bij filerijden waar het even duurt voordat alle bestuurders hun auto uit de middenstreep hebben gemanoeuvreerd, en de ambulancechauffeur zou zijn auto gewoon doordrukken en niet kijken waar daadwerkelijk ruimte is. Maar de chauffeurs van voorrangsvoertuigen zijn zeer goed getraind op dit soort situaties, en kunnen dus ook goed inschatten wat kan en wat niet kan. En wanneer je het hebt over een rood licht: iedereen op een kruispunt kan de waarschuwingssignalen gezien of gehoord hebben, en iedereen behoort dan ook gewoon te stoppen. De normale voorrangsregels van rood of groen licht zijn simpelweg niet van toepassing in dit geval, omdat het een voorrangsvoertuig betreft. Het feit dat je een ambulance met zwaailicht en sirene voorrang moet geven, staat boven het feit dat jouw licht groen was.

Uiteraard is dit anders wanneer er geen waarschuwingssignalen worden gevoerd. Een politieauto mag in zo'n geval als dit nodig is voor het uitvoeren van de werkzaamheden wel door rood rijden (bijvoorbeeld) maar zonder het voeren van de signalen is een politieauto (of ambulance, etc.) geen voorrangsvoertuig. Andere weggebruikers hoeven hem dan dus geen voorrang te geven. Wanneer er dán door rood gereden zou worden, dient de bestuurder van de politieauto dit op een dusdanig verantwoorde manier te doen dat hierdoor geen ongelukken ontstaan. Ontstaan die in zo'n geval toch, dan is in dat geval de bestuurder van de politieauto schuldig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als men geen licht en geluidsignalen voert dient men zich aan de verkeersregels te houden tenzij ......
Als voorbeeld: een politieauto gaat op een heterdaad autodiefstal af. Als ze dan signalen voeren wordt de dief gewaarschuwd. In dat geval zullen ze zonder signalen rijden en gewoon door rood. Ze moeten dit dan wel op zo'n wijze doen dat ze geen gevaar voor overig verkeer veroorzaken. Je zult dan ook zien dat ze dit met de nodige voorzichtigheid doen.

Als men wel licht en geluidsignalen voert is men een voorrangsvoertuig en dient hij voorrang te krijgen. Toch moet dit voorrang nemen ook voorzichtig gebeuren en mag geen gevaar voor andere deelnemers zijn. Je zal ook in zo'n situatie zien dat ze het rode licht voorzichtig nemen. Een ongeluk zullen ze ten alle tijden proberen te voorkomen en dat is logisch. Als zij zelf een ongeluk krijgen kunnen ze hun taak niet meer uitvoeren. Zelfs kunnen ze aansprakelijk gesteld worden als zij moedwillig onvoorzichtig hebben gereden.
Ze moeten voorrang krijgen maar moeten er op bedacht zijn dat een andere verkeersdeelnemer hen niet opmerkt (nagenoeg doof, radio te hard, niet goed opletten).