Worden er nog bekeuringen uitgedeeld bij overtreding van het vloekverbod?

Tot mijn verbazing las ik dat er in verschillende Nederlandse gemeenten een vloekverbod van kracht is. Wordt dat verbod werkelijk gehandhaafd of is het al jaren geleden dat er voor het laatst een bekeuring werd uitgeschreven?

Pieter2011
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, ongelooflijk hè?! Ik was ook helemaal verbaasd toen ik het las. Maar het bestaat echt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vloekverbod_%28Nederland%29#Overzicht_van_gemeenten_met_een_vloekverbod_in_de_APV
Ik ben zo benieuwd wat daar nou in de praktijk mee gebeurt. En wanneer de laatste (?) bekeuring uitgeschreven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede regel die ze bedacht hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2. Het is verboden in het openbaar ruwe of onzedelijke taal te gebruiken. Dat is wel zo ruim gesteld en zo relatief, wat is ruw wat is onzedelijk? Zulke regels zorgen alleen maar voor onduidelijkheid.

Het beste antwoord

Nee, er worden geen bekeuringen meer uitgedeeld, de laatste was in 1904.
Op 5 juni 1986 werd een vloekverbod in Ermelo door de kroon strijdig geacht met de vrijheid van meningsuiting. Vloeken of het gebruik van ruwe of onzedelijke taal is namelijk "in beginsel als openbaarmaking van een gedachte of gevoelen aan te merken."

Toegevoegd na 9 uur:
Grondwet

Artikel 132
De wet regelt de inrichting van provincies en gemeenten, alsmede de samenstelling en bevoegdheid van hun besturen.
De wet regelt het toezicht op deze besturen.
Besluiten van deze besturen kunnen slechts aan voorafgaand toezicht worden onderworpen in bij of krachtens de wet te bepalen gevallen.
Vernietiging van besluiten van deze besturen kan alleen geschieden bij koninklijk besluit wegens strijd met het recht of het algemeen belang.
De wet regelt de voorzieningen bij in gebreke blijven ten aanzien van regeling en bestuur, gevorderd krachtens artikel 124, tweede lid. Bij de wet kunnen met afwijking van de artikelen 125 en 127 voorzieningen worden getroffen voor het geval het bestuur van een provincie of een gemeente zijn taken grovelijk verwaarloost.
De wet bepaalt welke belastingen door de besturen van provincies en gemeenten kunnen worden geheven en regelt hun financiële verhouding tot het Rijk.

Toegevoegd na 9 uur:
Gemeentewet

Artikel 268
Een besluit dan wel een niet-schriftelijke beslissing gericht op enig rechtsgevolg van het gemeentebestuur kan bij koninklijk besluit worden vernietigd.
Ten aanzien van de vernietiging van een niet-schriftelijke beslissing gericht op enig rechtsgevolg zijn de artikelen 273 tot en met 281a alsmede de afdelingen 10.2.2 en 10.2.3 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook de zondagwet is zo'n symbolische wet.
http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012e97108de75ff340826228&sourceid=1011
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar waar staat dat er in 1904 voor het laatst een bekeuring werd uitgedeeld? Ik kon/kan dat nergens vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de laatste link van wikipedia, zesde regel van boven aan de rechterkant (geschiedenis).
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, maar even verderop in hetzelfde stuk lees ik juist weer: >>Op 5 juni 1986 vernietigde de Kroon bij Koninklijk Besluit de vloekverboden in zeven Veluwse gemeenten, omdat deze strijdig geacht werden met artikel 7 van de Grondwet, die vrijheid van meningsuiting garandeert. De meeste andere gemeenten die nog een vloekverbod handhaafden, kozen er daarna voor om het verbod te schrappen EN VLOEKEN NIET MEER TE BESTRAFFEN.<< Daaruit zou je kunnen afleiden dat het bestraffen gewoon door is gegaan. Bovendien staat er "(..) de meeste gemeenten (..)". En die andere dan? Nergens lees ik dat in 1904 voor het laatst is bekeurd. Volgens andere antwoorden gebeurt dat zelfs nog steeds...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt dat sommige vrome gemeenten het nog strafbaar stellen in hun APV, maar de uitspraak van de Kroon staat boven die regelgeving.
Als ze zo'n boete uitschrijven moet je het dus aanvechten, en je kunt je dan beroepen op die uitspraak.
Dan volgt er vrijspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met andere woorden: Het verbod op vloeken bestaat nog. Als je bekeurt wordt voor een dergelijke overtreding kan je in beroep gaan waarna een ontslag uit rechtsvervolging wordt gegeven. Vrijspraak en ontslag uit rechtsvervolging zijn twee verschillende dingen, bij een vrijspraak komt de gehele zaak toch op je "strafblad", daar je toch mogelijk de dader bent maar dat het niet te bewijzen valt. Ontslag uit rechtsvervolging heeft de rechter bepaald dat je de wet niet hebt overtreden in de zaak die het OM naar voren heeft gebracht, mag ook nergens meer vermeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je zou kunnen zeggen dat het meer een symbolische wet is geworden.
Godslastering staat nog wel in het strafrecht, dat komt dat christelijke partijen zich daar tegen verzetten, en die zijn vaak nodig om een meerderheid in de coalitie te krijgen.
Het besluit van de Gemeente wordt dan vernietigd.
Pieter2011
12 jaar geleden
Dankjewel voor alle info!

Andere antwoorden (2)

Beetje vragen naar de bekende weg he? Nee, er worden geen bekeuringen meer uitgedeeld.
Toch goed dat het verbod nog wel bestaat. Hoewel we tegenwoordig bijna allemaal een enkele keer vloeken, is het goed te bedenken dat een vloek een erge verwensing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het nut van een verbod, als er geen boetes uitgedeeld worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, Krol. Het verwijtende vingertje naar vraagsteller. "Foei, foei, stoute vraagsteller!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je uit kunnen leggen wat er goed is aan het hebben van wetten die in de praktijk niet uitgevoerd worden? Ook is een vloek niet altijd een verwensing, als ik kut zeg, als ik mijn voet stoot wie of wat verwens ik dan? Daarnaast (lees ik nu en dat heb ik altijd al gedacht) heeft vloeken een functie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vloek_(krachtterm) Het vloeken blijkt echter niet alleen een negatieve zijde te hebben. Proefpersonen die aangemoedigd werden te vloeken bleken een substantieel hogere pijngrens te hebben dan proefpersonen die niet vloeken. Dit verklaart mede waarom mensen vloeken als ze zich pijn doen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nee, zeker niet vragen naar de bekende weg, Ineke. Zelf vloek ik zelden of nooit, maar ik ken verschillende mensen die dat wel regelmatig doen. Ik was verbaasd te lezen dat zoiets in het vrije Nederland een strafbaar feit is en vond/vind het vreemd dat er in sommige gemeenten kennelijke andere regels gelden dan in de rest van het land. Verder: als er iets is dat de rechtsorde in ons land ondermijnt, dan is het wel het niet handhaven van de bestaande wetten en regels. Daarmee lok je uit dat grenzen steeds verder opschuiven. Als je regels niet handhaaft, hebben ze naar mijn mening geen bestaansrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die arrogante air die je over je heen hebt bezorgen je geen plusduimpjes. En al is het waarschijnlijk dat deze reactie verwijderd gaat worden, ik heb het toch even gezegd. Als jij je zo ergert aan bepaalde vragen beantwoord ze dan niet. Je hebt wel met mensen te maken en je opmerkingen zijn vaak bot al dan niet kwetsend.
Het vloekverbod wordt in een aantal gemeentes nog zeer streng nageleefd, er is echter een probleem, wanneer is het vloeken en wanneer is het een krachtterm of meningsuiting?

Het is ook daarom dat in een APV duidelijk omschreven staat wat met een vloek bedoeld wordt, zie het vloekverbod uit de gemeente Ermelo:

het verboden is in het openbaar de naam van God vloekende te gebruiken, behoudens indien het Wetboek van Strafrecht van toepassing is, danwel ruwe of onzedelijke taal te gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Over het uitdelen van bekeuringen omtrent het vloekverbod is weinig tot niets bekend, staan meestal gedocumenteerd als zijnde overtreding APV en niet met name.

Ok zullen de bekeurde er niet mee te koop lopen, in dergelijke gemeentes is het een schande.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien rond Ermelo niet maar in een paar plaatsjes net boven Den Bosch krijg je nog wel een bekeuring als een agent je hoort, ook wordt je daar door ouderlingen nog aangesproken als je in bepaalde wijken een dergelijke term uit. En ja daar is het nog een schande.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het aanvechten van die bekeuring nut hebben? Lijkt mij wel namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook zeer nuttig, echter in die plaatsen zal een inwoner zich wel drie keer bedenken voordat ze het aanvechten vanwege de invloed van het geloof in die wijken.