Is er een wet dat je überhaupt niet samen mag groeperen en klopt het dat je 's avonds niet meer op straat mag zijn in een groep?

We voetballen 's avonds vaak op het kruispunt en twee stellen ergeren zich hieraan. Ze hebben ons gisteren verteld te stoppen met voetballen, om kwart voor tien, en ze wilden geen gepraat meer onder hun raam. Toen zijn we met zijn allen aan de andere kant van het kruispunt gaan staan, hebben niet meer gevoetbald, en hebben gepraat op fluistertoon. Toen kwam een politieagent ons vertellen dat we weg moesten, hij was wel blij te zien dat wij een groep goed opgevoede kinderen waren. We zijn allemaal rond de zestien, heeft de buurvrouw inderdaad het recht om de regel te stellen dat wij om half tien moeten stoppen als wij geen herrie maken? En is er inderdaad een wet zoals boven beschreven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ha, die Gast82801:

In direct antwoord op je vraag: nee, zo'n wet is er niet. Er bestaat wel de mogelijkheid in de plaatselijke verordening om een samenscholingsverbod uit te vaardigen. Dit kan alleen tijdelijk, voor een beperkt gebied en met een duidelijke aanleiding. De agent heeft waarschijnlijk gereageerd op een belletje van de boze bewoner. Zolang jullie geen overlast veroorzaken kan hij in feite niet meer doen dan jullie verzoeken je te verspreiden of te verplaatsen. Jullie hebben net zo goed recht om in het openbaar samen te zijn als iedereen. Blijf correct en beleefd en ga desnoods het gesprek aan met die bewoner en de pliesies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet: samenscholingsverbod en kan een plaatselijke verordening zijn:

http://www.wegwijzerjeugdenveiligheid.nl/overlastgevende_jongeren/lokaal_beleid/samenscholingsverbod

http://www.deondernemer.nl/binnenland/158966/Met-zn-drieen-op-straat-mag-niet-meer.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat nergens een bordje dat het toegestaan is om buiten te zijn na 10 uur die we soms in het park wel zien staan. Verder vernielen we helemaal niks o.i.d. en spreken we altijd op ''praattoon''