Origineel was het doel om parkeeroverlast te verminderen.
Toen zag je ook nog wel blauwe zones.
Later kwam men tot de ontdekking dat je parkeerbeleid ook moet controleren, de politie heeft daar geen capaciteit voor (over), dus werden er parkeerwachters aangesteld.
Die zijn duur, betaald parkeren moet die jongens betalen.
Parkeermeters zijn ook duur, die moeten ook betaald worden.

Uiteindelijk kost parkeren drie tot vijf euro per uur, ook op zondagen in vrijwel lege straten, op drukke dagen zoek je je nog steeds een ongeluk naar een plekje, je betaalt minstens voor twintig minuten ook als je maar vijf minuten in een winkel moet zijn, en als je tien minuten te laat bij je auto komt hangt er een bon van 65 euro op.

Conclusie: betaald parkeren lost het probleem niet of nauwelijks op, levert gemeenten geld op, en helpt een paar kansloze stakkers aan een terreurbaantje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet waar jij het over hebt,
over welke stad. Nederland is meer dan Amsterdam.
Ik ken geen blauwe zones.
Ik ken geen parkeerwachters
En de tarieven die je noemt ken ik ook niet. Waar woon jij dan wel????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!!!

Andere antwoorden (7)

wel dat is gewoon simpel omdat iemand anders hiervan iets wil verdienen. Vaak gaat dit dan naar de stad zelf. Want een stad heeft nooit of nooit geld teveel. Daar doe ze dingen mee om bv. slingers bij kerstmis, vuurwerk bij oud en nieuw.

Soms staan er ook zon mensen op parkings om alles in goede banen te leiden. Dit word ook veel gedaan door studentjes. Zij worden met een deel van dit geld betaald.

Dit zijn al 2 redenen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de gemeentekas te spekken. En in binnensteden om te voorkómen dat de bewoners hun voertuig niet in hun eigen straat kunnen parkeren.
Amadea
11 jaar geleden
Om geld te verdienen. Om geld te krijgen om de parkeerplaatsen te onderhouden. Om door prijsbeleid te sturen op waar mensen hun auto neer zetten. En omdat het aanleggen van voorzieningen nu eenmaal geld kost.

Parkeerplaatsen nemen ruimte in, wat in steden een kostbaar goed is. Volgens normale economische wetten kosten schaarse middelen nu eenmaal geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je wordt er als gemeente nou niet rijk van, parkeerplaatsen kosten geld, veel geld!
Betaald parkeren heeft op meerdere manieren nut :
- mensen blijven minder lang staan op dure plaatsen. je weet wellicht dat parkeren midden in een stadscentrum veel duurder is dan als je buiten het centrum parkeert. Hiermee wil men mensen stimuleren om buiten het centrum te parkeren en eventueel met het openbaar vervoer naar het centrum te komen. Of in de (minder dure) parkeergarages te gaan staan. Op die manier blijft het centrum meer autovrij en blijven de dure plaatsen voorbehouden voor kort parkeren
- extra inkomsten, zoals je al in andere antwoorden kon lezen
- soms ook : werkcreatie. betalend parkeren wordt vaak gekoppeld aan het invoeren van de job van bv. "parkeerwachter". In de stad waar ik woon kreeg je vroeger dan geen boete maar een vriendelijke brief met "U hebt gekozen voor tarief 1. Gelieve 25 euro te storten op....". Dat was dan 3 x duurder dan als je gewoon een ticket kocht voor een hele dag.
Nu is dit afgeschaft en krijg je een boete van 50 euro als je niet tijdig betaalt of geen ticket hebt. de parkeerwachters hebben meer bevoegdheid gekregen.
De rekrutering van parkeerwachters gebeurt in mijn stad bij langdurig werklozen en/of groepen die minder snel aan de bak geraken (laaggeschoold, ouder...). Zij blijven dan twee jaar daar werken en moeten nadien doorstromen naar het normaal economisch circuit (dus gewoon een andere job zoeken...).
Maar de hoofdreden is zeker financieel, geld in the pocket.
11 jaar geleden
Om de parkeerstroom te kunnen reguleren.

Het zou niet handig zijn als iemand die op vakantie is toch zijn auto parkeert in bijvoorbeeld de binnenstad .

Met de inkomsten is gelijk de handhaving gefinancierd, + bonus
11 jaar geleden
In de meeste gevallen is niet eens het vangen van veel geld de reden.
Het is een kwestie van ruimteverdeling.
Het gaat er vooral om om al dat blik een beetje te kunnen reguleren

Denk maar na:

Er zijn veel meer auto's dan waarvoor eigenlijk plaats is.
Alleen al mijn buren: drie auto's in een gezin. Volgend jaar komt daar een vierde auto bij.
Die willen al die auto's het liefst vlak bij hun eigen voordeur parkeren.
Daar is geen plaats voor.

De meeste mensen willen allemaal tegelijk op zaterdagmiddag in de stad gaan winkelen.
En dan nog het liefst met hun eigen auto, die ze het liefst zo dicht mogelijk bij de winkels willen neerzetten.
Daar is geen plaats voor.

Het is dus een kwestie van kiezen.
En als je in een drukke, grote stad woont, dan ben je meer geld kwijt aan het parkeren van je auto, dan wanneer
je in mijn stad woont:
.........ik parkeer bijna overal nog gratis.

Toegevoegd na 37 minuten:
VOORBEELD [ niet mijn stad ] : Utrecht
Parkeernota 2003: Parkeren, een kwestie van kiezen
Het Parkeerbeleid van de gemeente Utrecht staat beschreven in de Parkeernota. In de "Parkeernota 2003: Parkeren, een kwestie van kiezen" stelt de gemeente Utrecht maatregelen voor om parkeren in de stad in goede banen te leiden. Daarbij staat het evenwicht tussen bereikbaarheid en leefbaarheid centraal. De Parkeernota 2003 laat de parkeervisie t/m 2016 zien.
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=78602#opbrengsten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das toch logisch. Als je in het stadcentrum parkeert betaal je 2 euro per uur. Daardoor gaan mensen die daar gans de dag moeten zijn gewoon net buiten het centrum parkeren waar het gratis en goedkoper is en met de tram naar de stad gaan.

Reden: om toch nog een beetje parkeerplaats vrij te houden.

En ook om de gemeentekas te spijzen uiteraard.