Is het verboden op als bijrijder in een auto met alle ramen open op een trompet de tonen g–e2–c2–e2 te spelen....?

Dit zijn de geluidssignalen van een ambulance...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (3)

Het idee dat jij dit wilt spelen, ook weet welke tonen het zijn geeft al aan dat je eigenlijk te kantjes van de wet wilt belopen. Hoe ver kan je gaan voordat je een terechte bekeuring kan krijgen.
Je mag geen meertonige claxon of toeter op jouw voertuig hebben. Dat is deze trompet niet maar je laat het lijken alsof dit zo is, dus niet netjes. Je zou een bekeuring kunnen krijgen voor verstoring van de openbare orde. Of het veroorzaken van geluidsvervuiling (kan ook als jouw radio te hard staat).
Zal wel aan de agent liggen wat voor terechtwijzing jij zou kunnen krijgen (niets, standje, opmerking, verzoek of bekeuring).
Probeer het uit maar neem je identiteitsbewijs vast mee. Overigens speel je dit dan op het platte land of midden in de drukke stad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mits op de openbare weg: het is verboden om sirenes na te bootsen!

http://www.9lives.be/forum/algemene-discussies/328513-blauw-zwaailichten.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is in ieder geval een overtreding van RVV art. 28:
Artikel 28

"Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar."

Toegevoegd na 1 dag:
In een reactie wordt terecht opgemerkt dat dit artikel uit het RVV voor de bestuurder geldt.

Maar we kunnen onze trompetist toch blijmaken met een bekeuring op grond van een kapstokartikel uit de Wegenverkeerswet-1994:

(Hoofdstuk II. Verkeersgedrag§ 1. Gedragsregels)

"Artikel 5 Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artikel 28 geld dus niet in dit geval want de persoon zegt dat hij als bijrijder (passagier) deze geluidsignalen wil maken.
Computoon
11 jaar geleden
Klopt, heb ik ondertussen wat op gevonden. Zie aanvulling antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt het over geluidssignalen maar daar wordt dan de claxon mee bedoeld. Een trompet geeft ook geluid maar dat doet de radio ook. Speel je triangel ben je dan ook geluidSIGNALEN aan het geven? Als je met je mond een sirene na doet geef je dan ook geluidssignalen? Het is geluid maar niet een signaal zoals de claxon dat doet.
Jouw stukje daar onder "artikel 5" klopt ook niet. De trompet zou de ambulance imiteren. Als hij op die manier gevaar op de weg veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt of hinder geeft dan doet de ambulance dat toch ook? Lijkt mij vreemd dat het bij de ambulance dan niet zo is. Hier gaat het om het rijgedrag van de bestuurder (slingeren, links rijden, tegen het verkeer in rijden etc etc.). van mij dus een minnetje.
Computoon
11 jaar geleden
Geluidssignalen: hoeft niet alleen een claxon te zijn. Een politieauto kan de 'optische en geluidssignalen' ingeschakeld hebben en dan betreft het 'geluidssignaal' een sirene. Het artikel 5 van de Wegenverkeerswet is een artikel wat de politie kan gebruiken om te bekeuren als een verkeersfeit hinderlijk of gevaarlijk is maar niet onder een andere verkeersregel valt. Stel dat een inzittende van een auto een banaan aan het pellen is en, terwijl de auto op de snelweg rijdt, die schil uit het raam gooit. Er is nergens een verkeersregel die stelt: 'het is verboden tijdens het rijden op de snelweg bananenschillen uit het raam te gooien". Iemand met gezond verstand doet het ook niet. Toch moet zulk verkeersgedrag kunnen worden aangepakt en dat kan met dit artikel waar je van alles onder kunt laten vallen. Ja, een ambulance veroorzaakt ook hinder maar de hinder die de ambulancesirene veroorzaakt is functioneel. Als de ambulance het zonder sirene kan, zal de chauffeur 'm niet inschakelen (bijv. 's nachts op een weg met weinig verkeer).