Ben je als man verplicht om levenslang alimentatie te betalen voor een ex-vrouw die fulltime werkt, die alles gekregen heeft en nog 316 euro eist ?

Heeft er iemand raad aub want mijn vriend is veroordeeld tot levenslang, we wonen niet samen, we hebben een lat-relatie zodat mijn inkomsten niet bij de zijne kunnen gerekend worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal aan zijn inkomen liggen.
Rieneke1
11 jaar geleden
levenslang is het niet, ik dacht een jaar of 12.
ook kan je naar de rechter voor herziening.
ronron1212
11 jaar geleden
12 jaar is max

Antwoorden (3)

Het ligt er maar net aan wat de afspraken waren bij de scheiding. Als hij daarmee, zonder voorwaarden akkoord is gegaan,heeft hij geen keus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ex-partners zijn vrij afspraken te maken over de duur van de partneralimentatie. Heeft u hier niets over afgesproken, dan gelden automatisch de wettelijke termijnen. De maximale duur voor partneralimentatie bedraagt 12 jaar. Duurde uw huwelijk niet langer dan vijf jaar en heeft u geen kinderen, dan is deze termijn gelijk aan de duur van het huwelijk.

De partneralimentatie eindigt:

bij overlijden van één van de ex-partners
bij hertrouwen, samenwonen, of aangaan van een geregistreerd partnerschap van de ontvanger
bij verstrijken van de onderling overeengekomen termijn of wettelijke termijn
Bij ontbinding van een geregistreerd partnerschap moet u duidelijk afspreken wanneer de alimentatie eindigt. De wettelijke termijnen gelden alleen bij ontbinding van huwelijken.

Zodra de alimentatieplicht eindigt, kan de ontvanger de rechter binnen drie maanden om een verlenging vragen. De rechter kent dit verzoek toe als de beëindiging bijzonder onredelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gescheiden bent na 1 juli 1994, dan gelden de volgende wettelijke termijnen van de alimentatieduur:

Een periode van twaalf jaar als er sprake is van een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.
Een periode van maximaal vijf jaar als het huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en jullie geen kinderen hebben. De alimentatieduur is dan net zo lang als de duur van het huwelijk.
De termijn gaat in op de dag dat je scheiding wordt opgenomen in de burgerlijke stand van de gemeente.