Waarom worden aftrekbare studiekosten niet meegeteld?

Afgelopen jaar heb ik mijn studiekosten opgegeven. Deze hebben ze niet meegerekend. Bij bezwaar en beroep hebben ze gezegd dat ze wel waren afgetrokken.

Mijns inziens hebben ze alleen het teveel betaalde loonbelasting teruggestort.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
gvrox
11 jaar geleden
Wat hadden ze nog meer moeten terugstorten?
ronron1212
11 jaar geleden
Je studie kosten worden maar gedeeltelijk vergoed en dat zit in je terug te ontvangen loonbelasting.

Het beste antwoord

U vermeldt helaas niet wat uw inkomen in het jaar van aftrek was. En ook niet hoeveel de studiekostenaftrek was. Zonder deze gegevens is uw vraag niet goed te beantwoorden.

U heeft kennelijk het teveel aan betaalde loonbelasting al teruggekregen. De regel is dat u niet meer terug kunt krijgen dan wat er aan belasting is betaald. Als het inkomen in het jaar van aftrek minder was dan € 6500 zal de aftrek studiekosten uw inkomen weliswaar hebben verminderd, maar dit leidt niet tot meer teruggave. Reden: tot circa € 6500 wordt alle betaalde belasting door de heffingskortingen sowieso al teruggegeven.

Er is hierbij 1 kanttekening te maken: als de aftrek meer was dan het inkomen is er een negatief inkomen en een persoonsgebonden aftrek die (gedeeltelijk) doorschuift naar een volgend jaar. Maar waarschijnlijk is dat bij u niet het geval.
fisbel