In principe helemaal niks. Het is niet strafbaar om je ID niet bij je te hebben. Wat wél strafbaar is: niet voldoen aan de verplichting om een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden, opgelegd krachtens de Wet op de identificatieplicht.

Nu is de vraag wat de WIP zegt:

ART 2: ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

De politiewet van 1993 dus, niet de vernieuwde versie die op 1 jan. 2013 ingaat. Zullen we eens kijken wat daar staat?

Artikel 8a

1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.
3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.

Het gaat hier even om 8a.1: de politieambtenaar moet kunnen aantonen dat het redelijkerwijs noodzakelijk is (de bewijslast ligt bij hem) én hij moet het vorderen. Met die exacte woorden. Daar is genoeg jurisprudentie over.

Bijv, jij staat bij een lijk (aan voorwaarde 1 is voldaan) en de agent zegt: "Laat u even uw ID zien!" - dan hoef je het niet te laten zien, omdat hij het niet vordert. Alleen bij:
"Ik vorder hierbij uw ID" zul je het formeel moeten tonen, anders is het dus niet strafbaar.
Iets anders: je zult nooit moeten vragen om zijn ID, want dan geldt er de wederzijdse identificatie. Als jij om zijn ID vraagt, mag hij die van jou zien. Dus doe dat voor de zeker heid niet. Ik weet niet of dat echt technisch strafbaar is, maar het is wel de bedoeling dat je het toont ;p.

Ok?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, als het wel redelijkerwijs noodzakelijk is: bij verdachte activiteiten die jij uitvoert en je kunt het ID dan niet overleggen riskeer je wel die boete ja. Je kunt trouwens jezelf wel beroepen op het BW om te proberen dat je het ergens kunt ophalen. Je kan aanvoeren: ik kan een ID tonen, maar u geeft de gelegenheid niet dat ID te regelen... Het is maar hoe je het ziet... Dat wordt wel een lastige procedure, maar met het juiste betoog/pleidooi kom je er wel uit ;) In ieder geval: altijd bezwaar maken tegen dit type boetes.

Andere antwoorden (3)

85,- euro:

http://www.hetomvoorjou.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=13765,3114#keuzes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kost voor 14- en 15-jarigen €45, en voor mensen van 16 jaar en ouder wordt het €85.
Amadea
11 jaar geleden
€ 50,-

Niet zo lang geleden heeft een vriendin van mij er 1 gekregen.