Recht op schade vergoeding? Zie uitleg.

Een goede kennis van mij is zijn vriendin dit weekend verloren. Vóór de crematie zijn condoleance kaarten afgegeven aan de PTT voor bezorging. Echter zijn de kaarten door de PTT spoorloos verdwenen en zoals begrijpelijk is mijn kennis daar zéér boos over. Niemand heeft dus een condoleance kaart gehad (de meeste zijn op het laatste moment uiteindelijk opgebeld). Heeft hij recht op schade vergoeding of kan hij hiervoor een rechtszaak starten en zou hij dan kans maken om te winnen? Immers laat dit een psychische wond achter...

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan zeker wel een schadevergoeding krijgen. Maar dit is Nederland, veel meer dan materiële kosten zal je echt niet vergoed krijgen. Psychische schade krijg je hier echt niet makkelijk vergoed.

Wat vreselijk! Heeft je kennis een bewijs van afgifte van die kaarten? Dan heeft hij bewijs, anders wordt het zeer moeilijk. Sowieso is dit soort zaken langslepend en je kunt je afvragen of het afzien de moeite waard is. Tegenwoordig kun je ook je via social media een klacht indienen, schijnt bijzonder machtig te zijn. Tweet deze klacht en er is meer aandacht dan dat je een brief schrijft bijv. Sterkte

Dat is heel erg. Het lijkt me verstandig als je kennis eerst in een brief aan de PTT duidelijk maakt wat dit voor hem betekent. Misschien is de reactie van de PTT wel heel begrijpend en krijgt hij zonder veel gedoe er omheen een schadevergoeding. Hij zal, als hij een afgiftebewijs heeft, redelijkerwijs recht hebben op onkostenvergoeding. Of de PTT daar nog iets bovenop doet i.v.m. psychische schade, dat valt nog te bezien. Is de PTT niet bereid te betalen, dan zal je kennis zich moeten beraden. Dat gedoe, is hij bereid zijn energie daarin te steken? Een rechtzaak is emotioneel zwaar, wil hij dit er nog wel bij hebben, bij het verlies dat hij heeft geleden?

Ik ken de algemene voorwaarden van de vroegere PTT (nu Post.nl) niet, maar als ik het systeem begrijp staat post.nl niet in voor de bezorging van post, behalve bij aangetekende post of post met ontvangstbevestiging. Ze zullen ongetwijfeld vol begrip zijn, maar het zal hun beleid zijn dat ze er niet aan kunnen beginnen om hier schadevergoeding voor te betalen, want dan kan iedereen dat gaan doen. En de klant kan niet bewijzen dat hij de poststukken heeft gepost. Met eerst de privatisering van de PTT en daarna de concurrentie en de dalende omvang van het postverkeer is er flink de klad in gekomen bij post.nl. Je kunt er steeds minder van op aan dat post goed en op tijd wordt bezorgd. Dit zal de komende jaren alleen nog maar erger worden, vrees ik.

Hoe vervelend dit ook is, het recht op schadevergoeding is beperkt tot materiële schade, afhankelijk van de manier waarop de rouwkaarten aangeboden en verzonden zijn. Allereerst is de hoogte van de schade beperkt tot de materiële schade. Dat zal in dit geval de kosten van het maken en het verzenden van de postzegels zijn, eventueel aangevuld met de telefoonkosten voor het nabellen van de vrienden en familie en er valt ook wat voor te zeggen om eventueel de kosten van het maken van een kopie van de dvd-opnamen (indien die gemaakt zijn) voor mensen die niets wisten van de dienst. Vergoeding van psychologische of immateriële schade, ofwel smartengeld, is in de Nederlandse wet beperkt. Aan de ene kant is de hoogte beperkt, vaak slechts ter vergoeding van kosten die gemaakt worden voor psychologische hulp. Aan de andere kant geldt ook hier dat de relatie tussen het handelen (of het nalaten) van de partij die aansprakelijk is vast moet komen te staan. Nu wil het het dat het overlijden op zich een traumatische ervaring is, en als hier al lange termijn emotionele gevolgen blijven, dan is het maar de vraag in hoeverre dit PostNL aan te rekenen is. En als dit al zo is, dan moet het ook nog bewezen worden. Daarnaast moet vastgesteld worden dat PostNL aansprakelijk is voor de schade. Nu kent PostNL een speciale verzendwijze voor rouwpost. Hierbij worden de rouwkaarten gebundeld verzonden en zouden deze voorrang moeten krijgen bij de sortering en bezorging. Als hier gebruik van gemaakt is dan is er een redelijke grond om PostNL om een schadevergoeding te vragen. Maar is er niet voor gekozen om de post als rouwpost te verzenden, dan is PostNL niet aansprakelijk. Deze aansprakelijkheid wordt namelijk uitgesloten door de Postwet 2009. In dat geval valt er niets meer te claimen. Gaat het om speciale rouwpost? Dan is het advies alle bewijsmaterialen, zoals brieven, verzendbevestigingen, bonnetjes voor het drukken van de kaarten, etc. te bewaren. Het is dan zaak om een aangetekende brief te sturen naar PostNL waarin ze aansprakelijk gesteld worden voor de schade. Specificeer de schade, maak kopieën van het bewijsmateriaal, en geef ze de kans om te reageren. En dit hoeft niet morgen. Wacht tot de grootste emotie voorbij is. Er is nog vijf jaar de tijd om de schadeclaim in te dienen dus het hoeft niet morgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100