Hoe noem je de overleden ex vriend van een persoon officieel welke wel een kind van hem heeft?

Een vriendin van mij heeft een kind waarvan de vader is overleden.
Zij waren al een tijd uit elkaar toen hij overleed en hadden toen ook beide een nieuwe relatie.
Zij zijn nooit getrouwd geweest en hebben ook nooit officieel samen gewoond.
Nu wordt die vriendin met regelmaat geconfronteerd bij instanties mbt hun kind met de benaming voor de overleden ex ´Uw overleden partner´.
Dit vindt zij op de een of ander manier niet helemaal kloppen.
Voor haar komt het over alsof zij nog samen met hem was en/of zij samen getrouwd-samenwonend waren op het moment van overlijden.

Toegevoegd na 4 minuten:
En mocht er geen officiele benaming zijn, wat is dan het meest gepast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Als het van belang is vanwege het kind (instantie heeft het over de biologische ouders van het kind) dan gaat het om de overleden vader van het kind.

Als er brief naar jouw vriendin gaat en waarbij men het over de overleden vader van het kind heeft naar de vriendin toe zou het dus moeten zijn: overleden ex-partner maar waarschijnlijk hebben die instanties die informatie niet of wordt dat te lastig in de administratie.

Het ligt er aan of je veel te maken hebt met die instanties of ik er een punt van zou maken maar jouw vriendin is natuurlijk niet de enige met dit probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat ze nooit samengewoond hebben/getrouwd zijn maakt het lastiger. Wat zijn dat dan voor instanties eigenlijk dat ze jouw vriendin moeten aanspreken met de naam van de vader van hun kind.

Eigenlijk zou het dan moeten zijn: 'overleden vader van kind x' omdat ze dus geen partners zijn geweest.

Lastig maar ik zou er niet teveel energie in stoppen tenzij je dus heel veel met die instanties te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Deze vriendin heeft er op het moment veel mee te maken gezien het om half wezenuitkering gaat die sinds dit jaar plotseling in haar financiele nadeel zou zijn (toeslagen en tegemoetkomingen e.d).
Door de belasting, de sociale verzekeringsbank en haar adviseur hierin werd telkens `Overleden partner genoemd´ wat ook in brieven zo staat beschreven.
Zij denkt dat dit in haar nadeel zou kunnen zijn omdat zij bezig is dit bedrag op het bsn nummer van hun kind te laten uitbetalen ipv het hare zodat zij de toeslagen e.d niet misloopt.
Half wezenuitkering is een bijzondere inkomst en naar haar idee wordt de wijziging van uitbetaling bemoeilijkt doordat de benoeming van haar overleden ex het doet overkomen dat zij eerder het slachtoffer is dan haar kind voor wie het bedrag bestemd is en zij dit ook voor gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best ingewikkeld! Ik zou denk ik het liefst met de betreffende instantie om de tafel gaan zitten om het uit te zoeken. Het is zowel voor de instantie als voor je vriendin belangrijk om dit eerlijk uit te zoeken. Je wilt ook niet achteraf met terugbetaling ofzo geconfronteerd worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha dat maakt het allemaal een stuk duidelijker. Eigenlijk moet je dat soort informatie ook gewoon in je vraag geven. Begrijp ik het goed dat je vriendin denkt dat ze er financieel beter van wordt als dat bedrag alleen naar haar kind zou gaan ofzo? Het lijkt me dat het niet uitmaakt of je partner tijdens je huwelijk etc komt te overlijden of niet, het is geld voor je kind (halfwezenuitkering) en zoals je al hebt gelezen waarschijnlijk wordt tegenwoordig alles binnen 1 gezin op 1 hoop gegooid. Als de moeder een uitkering kreeg en een inwonend kind een inkomen boven de x euro dan wordt vanaf 1 januari die uitkering gekort. Maar neem contact op met die organisatie, net wat emma zegt en leg het eens voor, je vriendin is de eerste niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi ja, had het erbij kunnen vermelden maar wou er niet zo´n lang verhaal van maken;-) Zij denkt idd dat ze er financieel beter op wordt, voor zover ik begrijp, waneer dit bedrag via het bsn nr van haar kind wordt uitbetaald.
Of dit zo is weet ik dus ook niet.
Vanaf dit jaar zou zij oa minder huurtoeslag ontvangen doordat het bedrag via haar bsn nr wordt uitbetaald.

Andere antwoorden (1)

Het lijkt mij dat hij gewoon kan worden aangeduid als ex-partner, dat hij overleden is, is volgens mij irrelevant.