ik rij met mijn auto overdag met mijn dimlichten aan. Nu blijkt dat 1 van mijn dimlichten stuk is. Krijg ik nu een procesverbaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Het wordt gedoogd!

"Wettelijk is het zo geregeld dat je overdag niet met kapotte verlichting mag rijden. Het is dus strafbaar! Het Openbaar Ministerie heeft wel bepaald dat de politie daar overdag geen bekeuring voor geeft, tenzij het gevaarlijk of hinderlijk is."

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?601&all=1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik meen dat je ook 's nachts geen bekeuring krijgt. De politie kan immers niet bewijzen dat jij *wist* dat je licht kapot was. Na staandehouding door de politie weet je dat wel. Rijd je dan verder, dan krijg je wel een boete. Je moet dus of je auto ter plekke laten staan, of het mankement direct zelf repareren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als één van je voorlampen het niet doet, dan merk je dat in het donker echt wel kan ik je verzekeren.
Cryofiel
11 jaar geleden
In het donker wel, ja. Als je echter in de stad staande wordt gehouden, is het heel waarschijnlijk dat je niet in het donker hebt gereden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat? Is dat de regel. Sjongejonge, hoe lang al? Want anders wil ik met terugwerkende kracht nog een klacht indienen bij ze. Een paar jaar geleden heb ik hiervoor namelijk een boete gekregen. Maar ik had dus gewoon mijn auto kunnen laten staan zonder een boete te krijgen (reed vlakbij mijn huis in een controle). Zonde dus.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
's nachts kun je wel degelijk een beschikking hier voor krijgen. dat er niet altijd een boete wordt uitgedeeld, heeft te maken met de coulance van de agenten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan kun je dus beboet worden voor iets waar je niets aan kunt doen en dat je niet had kunnen voorkomen. Zelfs als je bij vertrek je verlichting controleert, kan een lamp kapotgaan vlak voordat je staande wordt gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beboet kan worden als je geen lampjes bij je hebt?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan zou je de auto moeten laten staan. Hetzelfde geldt als je zo'n auto hebt waarbij je leuk reservelampjes bij je kunt hebben, maar waarvan de constructie dermate onhandig is dat alleen een vakman in een garage de lampen kan vervangen.
ronron1212
11 jaar geleden
De anwb bellen probleem opgelost dus lid worden of blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, als je ter plekke de lampjes kunt vervangen, dan hoef je geen boete te betalen.
Eitje vond ik altijd, tot ik mijn vorige golf kreeg en je de halve voorkant eraf moest slopen om een lampje te vervangen.

Andere antwoorden (1)

Neen, maar wel onmiddellijk laten maken. Nu is het weer nog goed en kan je veilig aan het verkeer deelnemen. in Nederland en België verplicht dimlicht te voeren: 's nachts, in tunnels en overdag als het zicht wordt belemmerd door mist, sneeuwval, hagel of regen.

Je zal wel een berisping krijgen.