wat is verschil tussen gewoon recht en bestuursrecht?

Ken mensen die een zaak verwachten voor het bestuursrecht. Zij hadden een periodieke uitkering voor hun ziekte van het Verzekeringswezen. Nog voor ze een rechtszaak aanvingen werd deze al stopgezet. Zij werden geparkeerd in een zg frauderegister. Hebben ondanks handicap geen recht meer op hulp. Iedereen helpt maar ja, dat is op basis van uitgestelde betaling of uit goede wil.
Wat ik hieraan niet begrijp; In het gangbare recht is iemand niet schuldig tenzij bewezen. Een betrouwbaar bewijs is er in hun zaak echter niet want het gaat om een aangifte met valse aantijging van mensen uit hun buurt, er liep al een ruzie , daarbij werden ook nog de papieren nagezocht of alles op de letter klopt maar hulpverleners hebben weleens arbeid verkeerd benoemd, blijkt nu . Wie is dan verantwoordelijk? Is wel een beetje subjectief maar zij voelen zich ten prooi aan deze manier van werken. Hoe kunnen zij zich nu nog verdedigen als alles van tevoren al vaststaat?
tot zover omdat ik de privacy van de betroffen mensen moet bewaren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De vraag is onjuist: het 'recht' heeft een aantal rechtsgebieden. Bijvoorbeeld het civiele recht (rechtsverhoudingen tussen private partijen, zoals mensen en bedrijven), het strafrecht. Een andere hoofdcategorie is het publiek recht dat gaat over de regels over en voor de overheid.

Een onderdeel van dat publiekrecht is het bestuursrecht waarin de geregeld wordt hoe uitvoerende overheden beslissingen moeten nemen. Een voorbeeld van een beslissing is bijvoorbeeld het besluit om de uitkering stop te zetten en de personen in het frauderegister te registreren.

De regels waaraan de overheid zich moet houden is ligt vast in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

In het geval dat een uitkeringsinstantie een besluit maakt, is dat besluit vatbaar voor bezwaar. De uitkeringsinstantie moet dan dat bezwaar behandelen en kan dan vervolgens beslissen om het bezwaar ongegrond te verklaren, waarna de oorspronkelijke beschikking overeind blijft. Als u het daar niet mee eens bent dan kan u altijd in beroep. Dat doet u bij een rechter. Deze kijkt of het bestuurslichaam de wet juist heeft toegepast, en of deze zich aan de Awb gehouden heeft. Vervolgens doet een rechter uitspraak. Soms betekent dat de rechter zelf bepaalt wat er moet gebeuren, maar vaak wordt alleen de oorspronkelijke beschikking vernietigd en moet het bestuurslichaam een nieuw besluit nemen. *

In dit geval is elke handeling van het bestuurslichaam ten opzichte van uw kennissen vatbaar voor bezwaar. Bij het bestuursrecht is er wel vaak sprake van strikte termijnen. Het is daarom van wezenlijk belang dat er tijdig bezwaar gemaakt wordt.

De bezwaar- en beroepsprocedure kan enkele maanden duren. Soms duurt dat te lang. Belanghebbenden kunnen in een voorlopige voorziening een rechter vragen om een voorlopig oordeel te vellen. Als mensen afhankelijk zijn van een uitkering, en het is aannemelijk dat er daadwerkelijk fouten gemaakt zijn bij het uitvoeren van de wet, dan is dit een optie.

Omdat het bestuursrecht heel formeel is, is het eigenlijk niet te navigeren zonder een advocaat. Ga dus tijdig naar het juridisch loket om zo verder te komen.

(* sommige bestuurslichamen hebben een afwijkende procedure)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Awb is te vinden op overheid.nl: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/ Let er wel op dat de Awb alleen gaat over hoe de overheid tot een besluit mag komen, en hoe dat besluit vervolgens aangevochten kan worden. Je krijgt dus ook te maken naar de wetten en regels van de uitkeringsinstantie. Met formeel bedoel ik twee dingen. In de eerste plaats is het heel strikt als het gaat om termijnen. Te laat is te laat en slechts in zeer uitzonderlijke gevallen moet een bezwaar of een beroep alsnog in behandeling genomen worden. Het tweede formele aspect is dat de bestuursrechter in beginsel alleen oordeelt of een overheidsinstantie juist of onjuist gehandeld heeft. De rechter beoordeeld (1) of de specifieke wetten die op het besluit van toepassing zijn goed uitgevoerd zijn en (2) of de procedures uit de Awb goed toegepast zijn. Als een rechter het met je eens is dan betekent dat vrijwel altijd dat het oorspronkelijke besluit vernietigd wordt en dat het bestuursorgaan dan een nieuw besluit moet nemen. Hierbij geldt dan wel dat het best zo kan zijn dat ze, via een andere weg, bij dezelfde conclusie uitkomen. En dan begint het bezwaar/beroep weer opnieuw. Dus gelijk krijgen van een bestuursrechter betekent meestal niet dat de zaak (gelijk) helemaal gewonnen en afgehandeld is. (De bestuursrechter _mag_ wel een uitspraak doen die in de plaats treedt van de oorspronkelijke beschikking. Zie 8:72 lid 4 sub c Awb. Rechters zijn hier terughoudend in: ze willen niet graag op de stoel van het bestuursorgaan gaan zitten). Verder: de menselijke maat is wel degelijk in de bestuursrechtspraak. Bestuursorganen moeten bij ieder besluit een belangenafweging doen, waarbij de belangen niet onevenredig geschaad mogen worden (zie 3:4 Awb). Dit moet ook gebeuren als de wet die ze uitvoeren op bepaalde punten geen belangenafwegingen verlangd. Een advocaat (1) kent dus de procedures, (2) weet wat hij of zij bij de bestuursrechter moet vragen om de best mogelijke uitspraak te krijgen (die dus zo min mogelijk speling voor het bestuursorgaan overlaten om dezelfde beslissing te herhalen) en (3) kent een groot aantal andere zaken waarbij rechters belangenafwegingen gedaan hebben en kan daar op inspelen.

Andere antwoorden (1)

Als de gevolgen zo drastisch zijn, is het goed om een advocaat in te schakelen die de zaak uitzoekt. Dit soort zaken zijn vaak heel technisch, die zijn op Goeie Vraag niet op te lossen.