Legaliteit Rippen vs. Downloaden?

"Vroeger" downloadde ik altijd films en muziek via nieuwsgroepen, wat als het goed is helemaal legaal is (downloaden dan, niet uploaden). Nu zit ik eraan te denken om voortaan alles gewoon te kopen (op Blu Ray vooral), maar na wat googlen lijkt het rippen van Blu Ray discs (om ze bijvoorbeeld via laptop/mobiel te kijken) illegaal te zijn! Betekend dat dan dat ik volgens de wet dus beter maar kan blijven downloaden dan te kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

In de meeste gevallen is het rippen voor eigen gebruik niet illegaal, maar het kan wel geblokkeerd zijn (voor de zekerheid, door de filmmakers).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rippen van Blue Rays is alligaal omdat er een kopieerbeveiliging op zit. Het kraken van kopieerbeveiliging is illigaal.
Lekker gaan kopen dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist niet. Als ik ze download ben ik legaal (want zelf heb ik geen kopieerbeveiliging gekraakt) én kan ik ze op laptop/mobiel bekijken, maar als ik ze koop wordt ik beperkt tot blu ray spelers..