Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Legaliteit Rippen vs. Downloaden?

"Vroeger" downloadde ik altijd films en muziek via nieuwsgroepen, wat als het goed is helemaal legaal is (downloaden dan, niet uploaden). Nu zit ik eraan te denken om voortaan alles gewoon te kopen (op Blu Ray vooral), maar na wat googlen lijkt het rippen van Blu Ray discs (om ze bijvoorbeeld via laptop/mobiel te kijken) illegaal te zijn! Betekend dat dan dat ik volgens de wet dus beter maar kan blijven downloaden dan te kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
692

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In de meeste gevallen is het rippen voor eigen gebruik niet illegaal, maar het kan wel geblokkeerd zijn (voor de zekerheid, door de filmmakers).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rippen van Blue Rays is alligaal omdat er een kopieerbeveiliging op zit. Het kraken van kopieerbeveiliging is illigaal.
Lekker gaan kopen dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist niet. Als ik ze download ben ik legaal (want zelf heb ik geen kopieerbeveiliging gekraakt) én kan ik ze op laptop/mobiel bekijken, maar als ik ze koop wordt ik beperkt tot blu ray spelers..

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding