Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je voor de Nederlandse wet een minimale leeftijd hebben om een vakantiehuisje/hotel af te mogen huren?

Ouders stemmen in (en gaan niet mee), de verhuurder vindt het goed/of heeft er niks over in de algemene voorwaarden staan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
586
Antoni
11 jaar geleden
Goeie vraag. Ik wilde hetzelfde gaan vragen, want ik ben inmiddels niet meer zo zeker over (een deel van) mijn reactie op de vraag van Mostafa over zijn reservering bij Slagharen. Misschien maakt zijn jonge leeftijd daarvoor niets uit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hiervoor geldt hetzelfde, als voor het kopen van dingen, of het afsluiten van contracten:

Minderjarigen zijn in beginsel alleen bevoegd zelfstandig rechtshandelingen te verrichten met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger(s). Rechtshandelingen zijn handelingen waardoor rechten en plichten ontstaan, zoals kopen, huren en geld lenen.

De wetgever probeert aan te sluiten bij de praktijk van alle dag. Daarom wordt de toestemming verondersteld gegeven te zijn in gevallen waarbij dat in het dagelijks leven gebruikelijk is. Zoals bijvoorbeeld het kopen van een buskaartje, een filmkaartje of een schoolboek. De rol van de wettelijke vertegenwoordiger is dus vooral bij oudere minderjarigen een eind teruggedrongen.

Dat betekent dus, dat als je nog geen 18 jaar bent, en de verhuurder zou er een punt van maken, je de toestemming van je ouders moet kunnen aantonen.
Vraagt de verhuurder er niet naar, dan kan worden aangenomen dat die toestemming er is.
Maar dat is zijn verantwoording: de verhuurder moet er dus eigenlijk wel naar vragen.
Mocht bijvoorbeeld later blijken dat de toestemming van de ouders er niet is, dan moet de overeenkomst worden ontbonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk,

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding