waneer je post krijgt van een gerechtsdeurwaarderkantoor, maar de geadresseerde woont niet op jouw adres, en je verscheurt de post. Is dat strafbaar?

Ik heb dus post gekregen van een gerechtsdeurwaarderskantoor. Maar de geadresseerde woont niet mer op mijn adres. Als ik de post verscheur of niet retour stuur naar de afzender, is dat strafbaar? En zijn hier ook regels aan verbonden via het wetboek?

alvast bedankt voor de uitleg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (9)

Je kunt beter contact opnemen met het deurwaarderkantoor en uitleggen dat het adres verkeerd is. Voor je het weet staan ze voor de deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is netter als u verkeerd bezorgde post retour afzender stuurt.
Mbt gerechtelijke stukken die u verscheurd worden 2 partijen gedupeerd.

Als u niet thuis bent dan kunt u bezoek krijgen van de deurwaarder die de deur open laat maken door een sleutelsmid eerst beslag legt en zonodig de waardevolle
spullen veilig stelt.

Dat kon voorkomen worden door op gerechtelijke stukken te reageren, door deze te retourneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Retour zenden met opgaaf. Wel even bij decgemeenrecof er nog oudbewoners op jouw adres staan ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Post van een anderen openen of verscheuren is strafbaar, hoewel er in de praktijk niets aan te doen is omdat het oncontroleerbaar is.
Verder zou ik het advies van BvW opvolgen:
Controleer echt of er niemand anders meer op jouw adres staat ingeschreven, dit voorkomt onnodige problemen.
Zoek eventueel een telefoonnummer op van de deurwaarder en bel om de situatie uit te leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wetboek van Strafrecht (Sr)
Artikel 201 | Sr, Boek 2, Titel 8
Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed lezen: aan een bestemming onttrekt!
De brief is gericht op een bepaald adres, en die brief is daadwerkelijk goed aangekomen! Oftewel, bestemming bereikt!
Dat de geadresseerde daar niet meer woont is niet zijn verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zijn dit soort brieven niet gericht aan de bewoner van het pand, maar is de persoon de bestemming. Zolang de geadresseerde niet is bereikt, bijvoorbeeld doordat het adres niet klopt, blijft de wet van kracht.
De bestemming is letterlijk 'Het doel van de reis'. Dit beperkt zich echt niet tot plaats alleen, geen enkele rechter zal dit als acceptabele verklaring lezen. Het doel van een brief is zelden een locatie te bereiken, het doel is om door een bepaalde persoon gelezen te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mis... de bestemming is het adres. Het is aan de afzender te zorgen dat als die iemand wil bereiken de post naar het juiste adres te sturen en het is aan de bezorger om te zorgen dat de post op het aangegeven adres komt. Niet om de post bij de aangegeven persoon te bezorgen (tenzij specifiek aangegeven). Het is niet aan de bewoner van een adres om te zorgen dat post die voor dat adres is bedoeld maar met de verkeerde naam bij de juiste persoon te krijgen tenzij meerdere personen op dat adres wonen inclusief de persoon in kwestie. Het is niet de schuld van de bewoner dat degene die de post verstuurt niet genoeg zorg heeft gedragen voor een juiste adressering. De bescherming van post gaat alleen over het deel van posten tot aan de bezorging. Je mag dus geen post vernietigen of openen die nog onderweg is. Eenmaal in de brievenbus is de post niet meer onderweg. Zelfs wanneer de post op het verkeerde adres is bezorgd kan je dit gewoon weg gooien (al wordt wel verwacht dat je dit netjes aan de bezorger teruggeeft of, wanneer het eigenlijke adres in de buurt is, dit zelf even gaat brengen). Een verkeerder bestemming is nog altijd een bestemming.
Een deurwaarder heeft bij de gemeente te controleren of de client er woont. Op de brief hoef je dus niet te reageren. Bij schade is de deurwaarder aanspraaklijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfs als dat al zo zou zijn, dan nog zit jij met de schade. En zie het dan maar weer gemaakt en vergoed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de deurwaarder is verantwoordelijk en dus ook voor de kosten. Iedergeval in dit land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal gelijk hebben!
De deurwaarder moet zich maar goed van vergewissen dat de persoon daar echt woont
Maar aan de andere kant, ook al krijg je de schade vergoed, het is toch NIET leuk als het gebeurt.
Dus reageren is altijd wel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier gaat het toch niet over of het al dan niet beter is? De deurwaarder dient via het GBA zich te vergewissen dat het adres klopt met de bewoner. Einde verhaal. Dus zoals al gezegd zijn de kosten voor geleden schade voor de deurwaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en soms blijkt dus dat een oude bewoner voor zover de gemeente weet er gewoon nog woont. Niet iedereen vertrekt naar een andere Nederlandse gemeente, en niet iedereen die dat niet doet laat zich netjes uitschrijven. Daar is de deurwaarder niet verantwoordelijk voor. Dus toch maar even zélf nakijken!
De door jou gevolgde handelwijze is inderdaad strafbaar.

Je mag geen post van anderen, beschadigen, vernietigen enz.

Neem dus contact op met die gerechtsdeurwaarder, biedt je excuses aan en vraag hem/haar vriendelijk de z.g. n.a.w. gegevens van 'zijn/haar cliënt' te wijzigen c.q. aan te passen.

Zeg eventueel dat je de brief per abuis hebt vernietigd omdat je meende dat die brief ten onrechte aan jou gericht was.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat op adres.
Het is aan hem gestuurd, dus de post is van hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas moet ik je teleurstellen, Marius, want ook als de deurwaarder alle adresgegevens bij de gemeente is nagegaan, dan nòg kan iemand intussen verhuisd zijn. Het is nu eenmaal wettelijk verboden andermans brieven enz. te openen, beschadigen en/of te vernietigen. Het gaat hier om een zogeheten grondrecht. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat grondrecht gaat alleen om post die onderweg is. Alles dat in je brievenbus valt zonder dat je daar expliciet om gevraagd hebt (iets waar vooral UPC achter is gekomen) is in Nederland meteen je eigendom (gestolen goederen niet mee gerekend). Ook post die bedoeld is voor een andere persoon maar wel op jouw adres gericht en ook post die voor iemand anders op een ander adres is bedoeld en toch in jouw brievenbus valt. Er zijn legio zaken voor de rechter geweest met de meest uiteenlopende redenen die toch echt in het voordeel van de ontvanger zijn beslist. Je post is beschermd zodra je het verstuurd. Het is je eigen verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een juiste adressering en het is de verantwoordelijkheid van de bezorger om de post op het aangegeven adres te bezorgen. De bewoner van het bezorg adres is geen onderdeel in de bezorg keten. Er kunnen immers legio redenen zijn dat post zo aan komt. Wellicht is de post wel voor jouw bedoeld maar heeft iemand zich vergist in de naam. Je kan dan behoorlijk in de problemen komen als je de post niet opent... Het grondrecht met betrekking op briefgeheim heeft alles te maken met het recht op vertrouwelijkheid bij de bezorger de bescherming van bezorgers tegen buitenstaanders (inc. de overheid) en het leeg halen van brievenbussen. Of het netjes is om die post bij het oud papier te gooien is een tweede...
Ik ben vorig jaar verhuisd en stond ervan te kijken hoelang het nog duurt eer je iedereen je nieuwe adres hebt gegeven. De ene heeft er meer te schrijven dan de ander. Deze persoon is waarschijnlijk een bedrijf vergeten zijn/haar nieuwe adres te geven en dus krijg jij de post nog.

Bedenk even hoe jij je zou voelen als ineens de gerechtsdeurwaarder voor je deur staat en je spullen in beslag neemt omdat jij al maandenlang niet betaald hebt en niets van je hebt laten horen en je geen adreswijziging hebt doorgestuurd en hun dus lle post naar je oude adres hebben gestuurd maar die bewoner heeft doodleuk alle post voor jou vernietigd zonder de deurwaarder en het postkantoor op de hoogte te brengen. Hierdoor krijg jij dus nog meer problemen. Zou jij ook niet fijn vinden toch?
Zeker niet als je hoort dat de bewoner van jouw oude huis alles heeft zitten lezen en weet hoeveel problemen jij krijgt maar dit gewoon negeert?

Volgende keer gewoon de deurwaarder bellen zonder de post te openen en vertellen dat je de nieuwe bewoner van het huis bent en dat die persoon waarschijnlijk vergeten is een adreswijziging te sturen en dat je de post retour stuurt en niet weet waar die persoon op dit moment woont. Dat voelt voor jezelf ook prettiger te weten dat jij eerlijk hebt gehandeld toch?

Beetje inleven in andermans situatie en iemand helpen is heus niet erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De post bezorgd op adres, niet op naam.
Als het adres klopt, dan is die post gewoon van jou, jij bent de eigenaar en dan mag jij doen ermee wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens! Verder ben je niet verplicht om post terug te sturen, immers de oud bewoner moet zelf overal zijn of haar nieuwe adres doorgeven. Ik woon al 7 jaar waar ik woon. En nog krijg ik brieven van t gezin wat voor mij hier woonde..;) Ik ga niet meer na 7 jaar achter iedere verzekeraar rekening etc etc aan. Als ze m,n huis leeghalen, mogen ze alles vergoeden;) ze stonden al keer brutaal voor de deur(voor die vorige bewoner), en duwde me weg. Tot ze ontdekten dat ze wel erg fout bezig waren. na van beide heren 100 euro in m,n hand geduwd te hebben gekregen, was ik zo vriendelijk om geen klacht in te dienen;)
Je mag dat inderdaad niet doen, zoals je in de gerechtelijke tekst hierboven al leest.

Maar het lijkt me belangrijker voor jou om te weten dat een gerechtsdeurwaarder altijd een vonnis op een persoon behaalt en niet op een adres. Als jij niets van doen hebt met de persoon aan wie de deurwaarder nu schrijft kan hij niet zomaar je spullen uit je huis komen halen. Dat mag gewoon niet.