Is het strafbaar om met wen minderjarig iemand seksuele foto's van elkaar te delen?

Stel; iemand van 19 en 16 jaar vinden het leuk om erotische foto's van hunzelf uit te wisselen aan elkaar.

De 19 jarige weet dat de ander 16 is.
En andersom.
Er is geen spraken van forceren.

Is dit strafbaar?

Toegevoegd na 7 minuten:
19 en 15 jaar* geen 16.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen 16 maar 15* ...minderjarig.
Amadea
11 jaar geleden
Je bent met 18 meerderjarig, dus een 16-jarige is net zo goed minderjarig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik net ergens dat je sex mag hebben op je 16e
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar mijn verwarring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sex mag. Maar porno niet = 18+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook sex mag pas vanaf 16
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je "vriendin" is 15?
Als dat zo is raad ik je aan om een vriendin van jouw leeftijd te zoeken, dan zou dit gewoon om je te schamen zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een mooi voorbeeld van een voor oordeel. Meneer Freek.

Het beste antwoord

Kort gezegd: ja, dat is strafbaar.

Vanaf 16 jaar mag men, buiten het echt, geslachtsgemeenschap hebben volgens de wet (artikel 245 Wetboek van Strafrecht). Het maken van opnames daarvan, of enig ander pornografisch materiaal mag pas als degene die daarop staat de 18 jaar bereikt heeft. (artikel 240B Wetboek van Strafrecht).

In deze casus is dus allebei verboden aangezien een van de beide partijen 15 is. Tevens mag de meerderjarige daardoor ook geen pornografisch materiaal toe sturen naar iemand waarvan hij redelijkerwijs weet dat deze de 16 jaar nog niet bereikt heeft (artikel 240A Wetboek van Strafrecht).

Zolang echter beide partijen instemmen en het materiaal puur voor zichzelf bewaren is er natuurlijk nog niets aan de hand. Dat kan wel om de hoek komen als er materiaal via internet verspreid gaat worden maar dat maakt de zaak van de minderjarige niet sterker.

Bedenk goed dat het internet vol staat met blootfoto's van exen die elkaars foto's online zetten. En zodra een foto online staat is er geen enkele controle meer over en blijft zo'n foto altijd rond blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

de 15-jarige is minderjarig, en als je daar dus seksueel getinte foto's van maakt is dat volgens de letter van de wet het produceren van kinderporno.

Beide personen stemmen toe in jouw vraag, maar de wet gaat ervan uit dat iemand die minderjarig is makkelijk beïnvloedbaar is.
Volgens de wet is deze vrijwilligheid van de 15-jarige dus niet echt vrijwillig, maar komt doordat de ander hem/haar beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Als het 16 en 19 jaar zou zijn is dit wettelijk wel toegestaan.
Vanaf 16 geldt zoiets niet als kinderporno zolang de volwassene onder de 21 is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees artikel 240B van het Wetboek van Strafrecht nog eens door..