Laten inschrijven bij schoonouders die een aow hebben, heeft dit effect op hun hoogte AOW?

Mijn vriend gaat voor een periode van 12 maanden naar het buitenland. Hij geeft zijn eigen woning op en kan niet bij mij inschrijven ivm huurtoeslag die ik ontvang. Mijn ouders hebben een aow en eigen woning., deze hebben aangeboden dat hij wel bij hun ingeschreven kan zijn voor de eerste periode ivm postadres. Maar nu ontvangen zij een kleine aow.ik heb de website bekeken maar snap niet helemaal goed wat ze bedoelen met meerpersoonhuishouden.
Kan dit allemaal effect hebben op de hoogte van hun aow?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom moet hij zich ergens inschrijven, kan hij niet gewoon 12 mnd naar het buitenland en hier een postadres maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is dus de bedoeling... een postadres ivm verzekeringen enzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ok, dat is geen inschrijven. Als hij zich uitschrijft zoals in mijn antwoord dan mag je gewoon ergens een postadres hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een postadres is dus geen officieel briefadres zoals in mijn antwoord maar gewoon voor privepost een mogelijkheid. Officieel kan hij in nl geen adres hebben als hij zich echt laat uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
postadres is een optie maar lastig om regelen, meeste zijn legaal en anders kosten zeer veel geld per maand. ook een briefadres is niet aan de orde.. hierin staan veel regels wanneer je daarvoor in aanmerking komt. gaat gewoon puur om dat hij gewoon een adres heeft waar hij ingeschreven staat,hij komt wel om de 8 weken thuis voor 2 weken.
ronron1212
11 jaar geleden
een kleine aow bestaat niet > de aow kent alleen de begrippen alleenstaand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hij KAN niet ingeschreven staan in NL want hij gaat meer dan 8 mnd weg...

Antwoorden (3)

Je moet je uit laten schrijven als je meer dan 8 mnd naar het buitenland gaat:

"Uitschrijving bij vertrek uit Nederland

U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland zult verblijven. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. U kunt zich vanaf 5 dagen voor uw vertrek uitschrijven, bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kunt u gebruiken bij het opzeggen van abonnementen of voor uw inschrijving in het buitenland. De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de GBA, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland. Als u daarna opnieuw verhuist, moet u zelf uw nieuwe adres doorgeven aan de instanties waar u contact mee heeft tijdens uw verblijf in het buitenland."

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mij-in-de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven.html

Om een antwoord te geven: nee dat heeft geen gevolgen voor hun aow, misschien wel voor de huurtoeslag etc.

Toegevoegd na 4 minuten:
Na je aanvulling in de reactie: het is niet mogelijk om ergens een briefadres aan te houden als hij zich laat uitschrijven: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=900597

Ik weet niet wat voor post hij verwacht maar privepost kan gewoon via jou en jij kan het doorsturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze samenwonend zijn dan krijgen ze al een lagere AOW (per persoon) dan wanneer iemand alleenstaand is, en een extra persoon erbij telt dan niet mee. Hooguit voor huurtoeslag e.d., maar ik begrijp dat ze daar niet mee te maken hebben. En een briefadres heeft sowieso geen invloed op de hoogte van uitkeringen e.d.

Alleen: wat jij wilt, is niet toegestaan. Je bent namelijk verplicht om je in te schrijven op de plaats waar je verblijft, en globaal houdt men daarvoor aan "het adres waar je de meeste nachten slaapt". Een briefadres kun je alleen aanvragen als je aantoonbaar geen vaste verblijfplaats hebt, of als je in een instelling verblijft en het echt (aantoonbaar) niet mogelijk is om je post naar een algemeen adres van die instelling te laten sturen. Het aanvragen van een briefadres zal dus niet worden toegestaan in dit geval, en als hij zich inschrijft op een adres waar hij niet verblijft, dan is dit illegaal.

Hij kan natuurlijk wél gewoon z'n adres wijzigen bij instanties, of z'n adres wijzigen naar een p/a adres. Of - als hij nu op hetzelfde adres als het jouw staat ingeschreven - kun je natuurlijk gewoon de post van allerlei instanties op hetzelfde adres laten komen. Alleen je adres bij de gemeentelijke basisadministratie moet kloppen met werkelijke verblijfadres, er is niets tegen om je verzekeraar of telefoonrekening naar een ander adres te laten sturen dan het adres waar je daadwerkelijk verblijft. Alleen hele officiële post, van overheidsinstellingen die hun adressenadministratie gekoppeld hebben aan dat van de GBA, zullen hun post dan naar zijn daadwerkelijke verblijfsadres in het buitenland sturen. En zolang hij niet officieel bij jou is ingeschreven, maakt het voor de huurtoeslag natuurlijk niks uit dat zijn post nog gewoon naar jouw adres gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon overal waar post vandaan kan komen, opgeven:
Jan Jansen
P.a. de Heer en Mevr. Pieterse
Jachtlaan 6 Huppeldam

Dan weet men waar de post van je vriend heen moet en dat is van geen invloed op de hoogte van de AOW van je ouders.

Trouwens, dat mag ook bij je eigen adres, want dat heeft niets met inwoning te maken. De post van mijn zus komt al jaren bij mij omdat zij dementerend is. Dat doet niets af aan mijn AOW.