Is dit auteursrechtschending?

Als ik een video maak van een attractie met muziek, en ik zet die video online, heb ik dan de auteursrecht geschonden van de muziek die bij de attractie zit, die ik ter plekke heb opgenomen? (dus niet bijv. een mp3 bij de video geplakt)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nog maar eens duidelijk uitleggen wat auteursrecht is.

Het auteursrecht is een absoluut recht op het verveelvoudigen en openbaar maken van een werk.

Absoluut recht betekent dat het jegens iedereen geldt. Muziek opnemen met een videocamera is verveelvoudigen, muziek in een video online zetten is openbaarmaken.

Zo op het eerste gezicht lijkt het dus inderdaad auteursrechtinbreuk die je hebt gepleegd. Er is echter een aantal interessante artikelen in de auteurswet in dit geval.

Het eerste is artikel 16a waarin wordt gesteld dat als het een actuele reportage betreft en er een bron wordt vermeld er geen sprake is van auteursrechtinbreuk. Als jij dus stelt dat je een reportage over de kermis maakte en dit muziekstuk daar toevallig klonk dan zou je kunnen aanvoeren dat dit als onderdeel van je reportage gerechtvaardigd is.

Het volgende is artikel 18a, hierin staat dat het verwerken van een auteursrechtelijk beschermd werk als ondergeschikt onderdeel van een ander werk niet als auteursrechtinbreuk moet worden beschouwd. Dus, als die muziek ondergeschikt is aan de rest van het filmpje en vooral toevallig opgenomen is kan het zijn dat er geen sprake is van auteursrechtinbreuk.

Tenslotte is er 16c lid 1, maar dat is zwakker omdat je het online hebt gezet. Maar hierin staat dat als het voor je eigen non-commerciele gebruik is dat er ook een uitzondering kan zijn.

De rechter beslist, maar ik denk dat je niet bang hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
+ Goed en genuanceerd verhaal! Als ik een straatkoor film of een straatartiest die een bekend lied ten gehore brengt, doen ze daar in Nederland niet moeilijk over wanneer ik die video op YouTube zet. Natuurlijk wél als het om een optreden van een bekende artiest gaat: dat mag je nooit openbaar maken (en meestal zelfs niet filmen). Eén van mijn video's op YouTube, waarin tijdens een festival muziek werd gedraaid van bekende artiesten, is in ons land gewoon toegestaan, maar werd in Duitsland geblokkeerd. Daar zijn ze kennelijk strenger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat heeft niet veel te maken met de landelijke wetgeving. Youtube heeft als beleid om iedere video waarover iemand copyrightmelding instuurt meteen te blokkeren. Het is dus waarschijnlijk zo dat in Duitsland iemand heeft geklaagd en in Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De straatartiest filmen kan overigens wel auteursrechtinbreuk zijn en hoogstwaarschijnlijk is het inbreuk op de naburige rechten van de artiest.

Andere antwoorden (1)

ja helaas maakt de kwaliteit niet uit. Je kan bijvoorbeeld met een handheld recorder ( zoom H4n) met 8x dvd kwaliteit geluid opnemen tijdens bijv concerten... Als je bestaand werk gaat gebruiken dan moet je auterusrechten betalen. Of toestemming hebben...