Is dit auteursrechtschending?

Als ik een video maak van een attractie met muziek, en ik zet die video online, heb ik dan de auteursrecht geschonden van de muziek die bij de attractie zit, die ik ter plekke heb opgenomen? (dus niet bijv. een mp3 bij de video geplakt)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nog maar eens duidelijk uitleggen wat auteursrecht is. Het auteursrecht is een absoluut recht op het verveelvoudigen en openbaar maken van een werk. Absoluut recht betekent dat het jegens iedereen geldt. Muziek opnemen met een videocamera is verveelvoudigen, muziek in een video online zetten is openbaarmaken. Zo op het eerste gezicht lijkt het dus inderdaad auteursrechtinbreuk die je hebt gepleegd. Er is echter een aantal interessante artikelen in de auteurswet in dit geval. Het eerste is artikel 16a waarin wordt gesteld dat als het een actuele reportage betreft en er een bron wordt vermeld er geen sprake is van auteursrechtinbreuk. Als jij dus stelt dat je een reportage over de kermis maakte en dit muziekstuk daar toevallig klonk dan zou je kunnen aanvoeren dat dit als onderdeel van je reportage gerechtvaardigd is. Het volgende is artikel 18a, hierin staat dat het verwerken van een auteursrechtelijk beschermd werk als ondergeschikt onderdeel van een ander werk niet als auteursrechtinbreuk moet worden beschouwd. Dus, als die muziek ondergeschikt is aan de rest van het filmpje en vooral toevallig opgenomen is kan het zijn dat er geen sprake is van auteursrechtinbreuk. Tenslotte is er 16c lid 1, maar dat is zwakker omdat je het online hebt gezet. Maar hierin staat dat als het voor je eigen non-commerciele gebruik is dat er ook een uitzondering kan zijn. De rechter beslist, maar ik denk dat je niet bang hoeft te zijn.

Bronnen:
Christiaan Alberding Thijm - Het nieuwe...

ja helaas maakt de kwaliteit niet uit. Je kan bijvoorbeeld met een handheld recorder ( zoom H4n) met 8x dvd kwaliteit geluid opnemen tijdens bijv concerten... Als je bestaand werk gaat gebruiken dan moet je auterusrechten betalen. Of toestemming hebben...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100