Moet de moeder ook niet een deel van de alimentatie gaan betalen als onze dochter studeert , boven de 18 ben en uithuizig woont ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
11 jaar geleden
Wat is kinderalimentatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij hoeven jullie beiden niet meer te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel hoor, tot ze 21 is kan de dochter dat zelfs eisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen alimentatie,maar wel tot het 21ste jaar een financiele verplichting voor het levensonderhoud als dochter noch studeert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
noch= nog

Antwoorden (2)

Afhankelijk van haar inkomen moet ze mee betalen aan de kosten. Ouder afhankelijke bijdrage zullen ze beide moeten betalen aan je.
ronron1212
11 jaar geleden
De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna geldt een voortgezette financiële verplichting om in de kosten van levensonderhoud en studie te voorzien, tot uw kind 21 wordt. Studiefinanciering en inkomen kunnen redenen zijn om minder alimentatie te betalen.

Verlagen of stoppen kinderalimentatie Het kan voorkomen dat uw kind in zijn eigen onderhoud kan voorzien, bijvoorbeeld omdat het werkt. De betaling van alimentatie kan dan in overleg verlaagd of gestopt worden. Bij een kind onder de 18 jaar doet u dit in overleg met de verzorgende ouder. Is uw kind tussen de 18 en 21 jaar, dan doet u dit in overleg met uw kind. Kunt u het samen niet eens worden, dan kunt u naar de rechter gaan.

Onderhoudsplicht bij gezamenlijk gezag U bent ook onderhoudsplichtig wanneer u samen met uw ex-partner het gezamenlijk gezag over het kind heeft. Ook als het gezamenlijk gezag ophoudt en de rechter het gezag toewijst aan uw ex-partner, blijft uw onderhoudsplicht bestaan. Deze duurt meestal net zo lang als het gezamenlijk gezag heeft geduurd.

Onderhoudsplicht stiefouder zonder gezag Wanneer u een stiefouder bent zonder gezag over het kind, maar wel getrouwd bent met de ouder en samen met het kind tot een gezin behoort, heeft u ook een onderhoudsplicht. Uw financiële verplichting houdt in dat geval op als uw huwelijk of geregistreerd partnerschap eindigt.

Onderhoudsplicht bij getrouwde kinderen Is uw kind getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan, dan geldt de onderhoudsplicht ook. Maar de onderhoudsplicht van de echtgenoot van uw kind gaat boven de onderhoudsplicht van de ouders.

Kinderalimentatie in de vakantie Betaalt u alimentatie voor uw kind en logeert uw kind tijdens de vakantie bij u, dan moet u de alimentatie in deze periode doorbetalen. Bepaalde kosten voor het kind lopen tijdens de vakantie immers gewoon door, zoals verzekeringen en contributies. U kunt hierover met uw ex-partner andere afspraken maken of de rechter kan hier iets anders over hebben besloten.

Betaling kinderalimentatie per maand of kwartaal U betaalt elke maand of elk kwartaal het vastgestelde bedrag voor uw kind aan de verzorgende ouder. U spreekt samen af hoe de betalingen in de praktijk worden gedaan.