kan een huurbaas de huur verhogen in een opzegperiode?

Ik heb onlangs een aangetekend schrijven verstuurd met de vermelding van de gebreken in en om ons huis.
De huurbaas neemt me dit heel kwalijk en noemt het pesten terwijl ik enkel en alleen problemen wilde vermijden daar ik van plan was de huur op te zeggen en in orde wilde zijn.
Dit dateert van 15 mei 2012 die eerste brief en de opzeg is verstuurd geweest op 28 juni 2012.
Ik wist echter dat die eerste brief in verkeerde aarde zou vallen en daarom deed ik dit maar 1 maand voor mijn opzeg.
Nu kreeg ik gister een brief met daarop een zogezegde jaarlijkse indexering die er vooraf nooit in die 5 jaar is geweest met een verhoging van € 71,68.
Ik vraag mij af kan dit zomaar in de opzegperiode die loopt al sinds 1 juli 2012?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Elk jaar is er een mogelijkheid tot een huurverhoging per 1 juli dus dat de huur verhoogd is kan prima kloppen. Dat je dat vijf jaar niet hebt gehad kan ook kloppen (verhuurder bepaalt dat zelf).

Het is alleen zo dat de brief voor de huurverhoging voor 30 april bij jou had binnen moeten zijn: http://www.huurcommissie.nl/verhuurder/huurverhoging/#c464 of minimaal twee maanden voor de huurverhoging in gaat. Dus als je nu een brief krijgt moet het nog 2 mnd duren voor de huur omhoog gaat.

Verder mag de huur maximaal met 2,3% verhoogd worden (zelfde bron).

Dus ja de huur mag verhoogd worden, dat staat los van een opzegperiode maar met max 2,3% dit jaar en er moet minimaal 2 mnd van tevoren een brief komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Na aanvulling van Tsja: de huur mag met max 2,3% verhoogd worden als de huur onder de liberalisatiegrens ligt van nu € 664,66. Dit is ook de grens voor de huurtoeslag.

Ik was er te snel van uitgegaan dat je onder die grens zou zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik was er te snel van uit gegaan dat ze onder die grens zouden zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, goede toevoeging van tsja. Waarom die gebreken aankaarten als je de huur gaat opzeggen?