Wat kan ik (juridisch?) doen als iemand een boom in een tuin dusdanig heeft "gesnoeid", dat er vrijwel niks meer van over is? Zie uitleg!

Een door mij geërfd, leegstaand en bijna verkocht huis heeft een grote boom, die door de achterburen in mijn afwezigheid is "gesnoeid"... daarover is telefonisch overleg met mij gepleegd en ik heb gezegd, dat wettelijk gezien alleen de overhangende takken in diens tuin weg mogen.
De boom is aan 1 kant nu totaal kaal tot vrijwel op de stam, ze hebben ook de achtertuin betreden (niet in overleg) en 1 enorme half afgezaagde tak hangt dood in de tuin.
De achterpoortdeur was vergrendeld en die is nu kapot.
Kan ik iets ondernemen, behalve contact met ze opnemen? Ik heb geen enkel bewijs, dat ZIJ in de tuin zijn geweest, omdat die tak ook van het achterpad af gezaagd kan zijn geweest. Ze hebben wel in de boom moeten klimmen/met een ladder; vanaf de grond is dit niet mogelijk geweest.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
8.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zowiezo aangifte bij de politie doen vanwege de kapotte achterpoort en het snoeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Ik kan bewijzen, dat zij gesnoeid hebben (min of meer: ik heb telefonisch contact gehad), maar niet dat zij de poort kapot hebben gemaakt.... heeft aangeven bij de politie dan zin? En zo ja, hoe gaat dat dan verder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken moet de eigenaar een redelijke termijn krijgen om de overhangende takken weg te halen. Als dat niet is gebeurt dan kan de buurman zelfstandig met kunde de takken verwijderen. Wat heb je afgesproken tijdens het telefonisch contact? Aangifte zal op zich misschien niet veel uithalen, maar je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen dat ze de takken boven haar grondgebied mag weghalen; dat mag ze wettelijk gezien. Verder niet.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
je zou ook kunnen overwegen om geen overlast te geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Dat ik geen confrontatie aanga?
Dus dat ik de achterburen geen overlast bezorg?

Het beste antwoord

Burgerlijk Wetboek nr. 5

Artikel 44

1 . Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.

2. Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeëigenen.

Ze hadden je eerst (liefst via aangetekende brief) moeten sommeren de overhangende takken zelf te verwijderen. Na een redelijk termijn (meestal 2 weken) kunnen ze het zelf doen en dan moeten ze de takken zelf afvoeren.

De boom mag geen schade lijden zodat het ziek wordt of zelfs doodgaat. Ook mag het uiterlijk van de boom niet zo dusdanig geruineerd worden dat het verminkt is.

Ik zou dit eerst bespreekbaar maken de mensen die als tuinier hebben gespeeld. Als ze moeilijk doen zou ik aangifte doen bij politie van vernieling en inbraak. Maar dit laatst moet dan wel je laatste redmiddel zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord.
Ik heb bij Eddijst een reactie gegeven.
Ergens denk ik: het is al gebeurd en laat maar verder en aan de andere kant vind ik, dat onrecht en smeerlapperij aangepakt moet worden.
Castle
11 jaar geleden
Helaas schandalig dat ze ongevraagd je boom vernielen, maar ook zomaar op je terrein komen en daarmee nog je slot vernielen. Wat je ook kiest (laten zitten of aanpakken) wens ik je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of zij de poortdeur hebben vernield en op mijn terrein zijn geweest kan ik helaas niet bewijzen..... ook de buurman zou dat gedaan kunnen hebben om andere redenen en ook dat kan ik niet bewijzen.
Ze hebben wel de boom verminkt (het ziet er echt niet uit!) en de kans dat-ie dood gaat is nu groot.
Ik heb besloten om ze vanavond te bellen; dat heb ik gewoon voor mezelf nodig. Ik verwacht er helemaal niks van, maar ik wil gezegd hebben wat ik te zeggen heb.
Aangifte doen vind ik zinloos: ik kan alleen bewijzen dat zij de boom hebben aangepakt, meer niet. Ik hoef verder geen genoegdoening, ook niet financieel.
Ik geef dit wel allemaal door aan de binnenkort nieuwe eigenaar van de woning: misschien dat hij er wel verder mee gaat.

Andere antwoorden (2)

Indien het snoeien in overleg is gebeurd, mogen de buren alle takken die boven hun grond hangen er strafloos af knippen/zagen.
Volgens de wet, mogen ze zelfs de afgezaagde takken aan de rechtmatige eigenaar terug geven door ze over het hek te gooien.
Staat de boom zelf, dichter bij de erfafscheiding dan 2m , dan zouden ze je kunnen verplichten de boom weg te halen.
Wat ze echter niet mogen, de takken er af te zagen tot voorbij hun eigen schutting, dus tot boven jouw grond.Maar met jouw toestemming de overhangende takken weg te mogen zagen, kunnen hun dat dan weer uitleggen totaan de stam.
Als zij ontkennen dat ze de achterpoort hebben opengebroken, ja, dan houdt dat ook op.
Dus alles bij elkaar, zou ik zeggen, het is nu toch al gebeurd, het bewijs ligt heel erg moeilijk, zoniet onmogelijk, geniet van het mooie weer en als je huis is verkocht, dan maar snel vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Ik heb het vandaag "ontdekt" en ben er boos en verdrietig om. Er is afgezaagd tot in "mijn" (ik ben nu nog eigenaar) tuin, vlak langs de stam.... dus het heeft niks meer te maken met overhangende takken weghalen in hun eigen tuin. De boom ziet er niet meer uit en ik weet niet, of de toekomstige eigenaar dit al heeft gezien....
Ik kan niet tegen onrecht en smeerlapperij, maar ik denk ook dat actie geen zin heeft. Ik heb nog niks ondernomen: effe eerst mijn eigen gevoelens "omdenken" ;-)
Maar dat iemand zomaar hiermee wegkomt vind ik ook eigenlijkt e gek voor woorden. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.... het was het huis van mijn moeder; ik heb die boom mee helpen planten in de Middeleeuwen, dus het heeft een emotionele waarde voor me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met middeleeuwen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LANGNGNGNGNG geleden ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O.K ................................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een softie op dat gebied, is een stukkie van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een 'mensen-mens'. Dat betekent dat ik mensen respecteer en hen dus mijn emotie en gevoelens geef. Daar hebben ze recht op. Ik heb jouw situatie niet volledig in beeld maar denk dat ik die buren mijn verdriet en verslagenheid kenbaar zou maken in persoon. Verdriet omdat je zoals je zegt een stukje van jezelf kwijt bent en verslagenheid omdat je teleurgesteld bent in hun uitwerking van jullie afspraak. De boosheid is daar een gevolg van. Er kan niets meer gecorrigeerd worden maar ze hebben wel het recht om te weten wat er gebeurd is door hun ongenuanceerde gedrag. Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel.
Of zij het recht hebben dat te weten, daar twijfel ik over. Maar ik ben het wel met je eens dat de gevoelens van verdriet en onrecht deels door mij als boosheid worden ervaren. Daarom heb ik deze mensen ook niet meteen benaderd ;-))
Ik denk ook, dat ik ze met hun gedrag/actie ga confronteren, en het bij mezelf houd. Ik verwacht er niks van, maar wil er toch wel iets mee doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, alles in het leven is betrekkelijk, ook een boom.
het verhaal achter de boom , is veel belangrijker.
De boom zelf is nu mismaakt en zal niet meer goed komen.
Maar de boom kan ook zo maar omwaaien, dood gaan, weggezaaagd worden door de nieuwe eigenaars.
Maar wat blijft is het verhaal achter die boom, dat zal nooit veranderen, dat is wat je moet koesteren.
Met een briefje in de bus van de buren, waarin je schrijft, dat je teleurgesteld bent over de manier van snoeien van de boom, geeft je mogelijk wat rust terug. Lang geleden toen in nog in Naarden woonde, had ik ruimtetekort in mijn huis en besloot in mijn kleine achtertuin een kelder te bouwen.
Daar ben ik maanden mee bezig geweest, had nog nooit iets gemetseld, beton gestort, dak gemaakt enz.
De kelder kwam er en voldeed volledig aan de verwachtingen.
Toen ik naar Zeeland verhuisde en het huis verkocht, was het eerste wat de nieuwe eigenaar deed, de kelder wegslopen en er weer tuin van maakte.
Mijn mooie vijver waar ik zo trots op was, zelfs prijzen mee gewonnen had, werd dichtgegooid, was te veel werk en hij had niets met vijvers.
Ik voelde me gekrenkt en boos.
Maar wat nog steeds overgebleven is, dat ik het toch maar geflikt had, een kelder te bouwen en het plezier wat ik aan dat bouwen had beleefd en van die mooie vijver had ik nog foto's., maar heb die ook weggegooid, pas dan kan je het afsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, alles in het leven is betrekkelijk, ook een boom.
het verhaal achter de boom , is veel belangrijker.
De boom zelf is nu mismaakt en zal niet meer goed komen.
Maar de boom kan ook zo maar omwaaien, dood gaan, weggezaaagd worden door de nieuwe eigenaars.
Maar wat blijft is het verhaal achter die boom, dat zal nooit veranderen, dat is wat je moet koesteren.
Met een briefje in de bus van de buren, waarin je schrijft, dat je teleurgesteld bent over de manier van snoeien van de boom, geeft je mogelijk wat rust terug. Lang geleden toen in nog in Naarden woonde, had ik ruimtetekort in mijn huis en besloot in mijn kleine achtertuin een kelder te bouwen.
Daar ben ik maanden mee bezig geweest, had nog nooit iets gemetseld, beton gestort, dak gemaakt enz.
De kelder kwam er en voldeed volledig aan de verwachtingen.
Toen ik naar Zeeland verhuisde en het huis verkocht, was het eerste wat de nieuwe eigenaar deed, de kelder wegslopen en er weer tuin van maakte.
Mijn mooie vijver waar ik zo trots op was, zelfs prijzen mee gewonnen had, werd dichtgegooid, was te veel werk en hij had niets met vijvers.
Ik voelde me gekrenkt en boos.
Maar wat nog steeds overgebleven is, dat ik het toch maar geflikt had, een kelder te bouwen en het plezier wat ik aan dat bouwen had beleefd en van die mooie vijver had ik nog foto's., maar heb die ook weggegooid, pas dan kan je het afsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar Ed, helemaal waar Ed.
Jij 2x, ik ook 2x hahahahahahahahaha.
Ben het echt helemaal met je eens en realiseer me dat ook. Het heeft even tijd nodig gewoon en misschien is confrontatie met de buren dan niet meer nodig.
Er zit ook meer achter voor mij: het respectloze naar mijn moeder toe. Toen durfden ze niet en nu.... en dat is ook iets, waar ik even met mezelf mee in het reine moet komen.
Ik haal er dingen bij, waar deze mensen niet bij stilgestaan hebben en dat is ook totaal logisch. Dit is iets van mij en ik moet daar even aan werken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, ik begrijp je volkomen hoor grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Maar dat zal slijten.
Maak een foto van de goede kant van de boom en knip er een tak van af, kies nu een mooi deel van de tak uit en knip dat af, je hebt nu een soort stokje van deze boom.
Bewaar dat met de foto en je mooie herinneringen.
En laat de mensen de mensen maar zijn.
Ze zullen het toch niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HUH??? Ik zie opeens een - bij je antwoord.... wat is daar de reden van???
Is ook wel een leuk idee, die tak. Foto had ik al maanden geleden gemaakt gelukkig!
Dank je wel Ed!
Er is aanvankelijk overleg gepleegd dus ga ik er van uit dat je akkoord gegaan bent met het wegsnoeien van overhangende takken e.d.?
Je mag er dus van uit gaan (en dat zal de rechter ook zeker doen) dat het snoeiwerk (of liever:"de vernielingen") zijn aangericht door de buren met wie je overleg gepleegd hebt omdat je met hen al contact hebt gehad over het wegsnoeien van overhangende takken.
Zeker als zij de enige zijn die een zgn. "voordeel" zouden hebben bij het vernielen van de boom zullen meewegen in de aanwijzing van de schuldigen.
Zij zijn behoorlijk over de schreef gegaan en hebben verschillende wetten overtreden en zijn strafbar bezig geweest.
Ten eerste hebben zij ingebroken,want het betreden van andermans terrein (ook al is het de tuin) door een slot te forceren in niet meer of minder dan inbraak!
Hiervan zou je gewoon aangifte moeten doen en dan ook gelijk de mogelijke verdachte aangeven.
Ten tweede gelijk aangifte doen tegen dezelfde verdachte van vernieling van jouw eigendom.
IK zou als ik jou was toch eens in de buurt rondvragen of er iemand is die iets gezien heeft.
Ik hoop dat je ze aan kunt/wilt pakken want tegenwoordig is het schering en inslag dat buren denken dat zij recht hebben op alles en anderen niet.
Je zou ook nog een flinke schadevergoeding kunnen eisen want ook een boom vertegenwoordigd een financiele waarde.
SUCCES!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!