Mag je geld terug vragen bij het maken van een foute pasfoto (paspoort)?

Toegevoegd na 41 seconden:
Dus je vraagt een pasfoto te maken voor je ID of paspoort.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Het beste antwoord

Mijn ervaring is dat de fotograaf net zo lang doorgaat tot de pasfoto geschikt is voor een paspoort want hij kent de richtlijnen.
Heeft jouw fotograaf dit niet gedaan en wil hij niet gratis opnieuw foto's maken dan heb je recht om je geld terug te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje, keurig persoon dan, ik heb een paspoortfoto waar ik echt niet blij mee ben, doen met 10 jaar, pfff..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je er zelf blij mee bent is geen criterium.
De meeste mensen zijn niet blij met hun pasfoto.
Kristal
11 jaar geleden
Daar zeg je zo wat Momo, helemaal waar ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pasfoto voor paspoort is trouwens maar voor 5 jaar. Dus 5 jaar kijken naar je eigen lelijke pasfoto ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt van mij het beste antwoord. Fout is fout als hij/zij zich niet aan de wettelijke regels heeft gehouden. Uiteraard moet je het wel melden dat het voor je id of paspoort gaat. Bedankt!

Andere antwoorden (4)

De meeste fotografen zullen je aanbieden gratis nieuwe foto's te maken, dat aanbod moet je dan aannemen, gaat het voor de tweede keer fout, dan kun je je geld terug vragen, maar geef de fotograaf eerst de kans zijn fout te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij ook. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou fout is fout ook bij een tweede keer natuurlijk.
Geld terugvragen mag natuurlijk altijd - of je het krijgt is een tweede.
Het is wel zo dat als jij je pasfoto laat maken speciaal voor je paspoort (en dit ook benoemd bij de fotograaf) je mag verwachten dat de foto aan de regels voldoet die daarvoor gelden.
Als je pasfoto vervolgens mij het aanvragen van je paspoort geweigerd wordt omdat hij niet voldoet aan de eisen, kun je daar zeker mee terug naar de fotograaf, die had dit namelijk moeten controleren.
Deze foto's worden tegenwoordig allemaal digitaal gemaakt dus bij twijfel of de foto voldoet moet er direct een nieuwe foto gemaakt worden door de fotograaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als we er vanuit gaan dat ''fout'' hier betekent dat de foto niet aan de wettelijke richtlijnen voldoet, ja. Let er goed op dat de fotograaf / fotowinkel wel aan moet geven dat hun pasfoto's volgens wettelijke richtlijnen kloppen!
Iedereen kan wel leuke pasfoto's nemen, om na afloop te zeggen: ''Oooh.... Was het bedoeld als páspoortfoto?''
Op zo'n moment heb je als koper geen poot om op te staan.
Wanneer de aanbieder belooft pasfoto's te nemen die voldoen aan de wettelijke paspoorteisen,en dit is niet het geval, heeft de consument het recht op geld terug. Dit is onderdeel van de kopersbescherming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nu de regels voor pasfoto's veranderd zijn en aan zoveel nieuwe regeltjes moeten voldoen, is het raadzaam om je nieuwe pasfoto's bij een goede fotograaf te laten maken.
mijn ervaring is dat je een fotograaf kiest die vlak bij de deelgemeente zit waar je voor je identiteitspapieren moet zijn.

als je bij een fotograaf binnenkomt en vraagt naar een pasfoto voor je id-kaart of paspoort, welke vervolgens geweigerd wordt door de overheid (instantie/deelgemeente) dan is het volkomen normaal dat je, op vertoon van je kassabon, gratis nieuwe foto's kan laten maken.

hetzelfde is mij gebeurd en er was geen probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
antwoord op je vraag: nee, als je foto's geweigerd zijn, zal de fotograaf geen geld teruggeven, maar wel nieuwe foto's maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
n.b. iedereen heeft het tegenwoordig over pasfoto's ook als ze gewone bedoelen.
de fotograaf zou op je vraag naar pasfoto's moeten vragen of ze inderdaad bestemd zijn voor officiële documenten als paspoort of id-kaart.